Photos by : © '18 E. Straver

Gene Simmons – 013, Tilburg – 19/07/2018

Bassist Gene Simmons, oprichter en frontman van de band Kiss behoeft verder geen introductie maar voor wie de laatste veertig jaar onder een steen geleefd volgt hier een korte omschrijving. In 1972 richtte Gene samen met Paul Stanley de band KISS op, het plan was om de grootse rockband ter wereld te worden die iedereen zou willen zien. Samen met drummer Peter Criss en gitarist Ace Frehley werd het plan ten uitvoer gebracht en inmiddels heeft de band tientallen albums uitgebracht waarvan er miljoenen zijn verkocht en nog steeds weet de band de grootste stadions uit te verkopen. Naast zanger en bassist is Gene een veelzijdig persoon, zo heeft hij in diversen films gespeeld en staat hij ook bekend als muziek- en televisieproducer. Simmons is naast bassist en zanger bij Kiss vooral ook zakenman en ziet vrijwel overal geld in, je kan het dan ook zo gek niet bedenken of er staat wel ergens een Kiss logo op.

Vandaag staat Gene voor het eerst met zijn soloband in Nederland en wel in de grote zaal van de Tilburgse poptempel 013. Met de Gene Simmons Band wil de wereldberoemde bassist terug de clubs in, dus geen gekkigheid, maar gewoon een old-school rockshow geven! Hoewel Simmons door de jaren heen genoeg solomateriaal gemaakt heeft (in 2016 nog samengebracht op The Gene Simmons Vault), zal de nadruk bij de liveshows toch vooral op het materiaal van KISS liggen.

Als rond de klok van negen uur de band het podium opkomt wordt het publiek al wat onrustig en als enkele seconden later bassist Gene Simmons het podium betreedt wordt er luid geapplaudisseerd. Zonder al te veel woorden wordt de klassieker "Deuce" ingezet dit tot groot genoegen van het publiek die het nummer woord voor woord meezingt. De set wordt vervolgens voortgezet met "Shout it out Loud". Wat opvalt is dat de basgitaar van Gene de eerste twee songs al behoorlijk hard in de mix staat, maar volgens de frontman kan die nog wel wat harder en waarop "Are You Ready" wordt ingezet. De eerst verrassing in de set krijgen we vervolgens met "Radioactieve" dit tot groot genoegen van het aanwezige publiek. Tussen de nummers door heeft Gene tijd voor de nodige grappen en wordt het publiek onder meer in Duits, Spaans, Hebreeuws en Nederlands toegesproken.

Vervolgens komt er een veertienjarige fan het podium op die niet geheel onverdienstelijk de gitaarpartijen van "Parasite" voor zij rekening neemt, dit tot groot genoegen van Gene zelf. "She So European" krijgen we maar voor de helft te horen waarna band verder gaat met "Let Me Go Rock 'n Roll" en “All the Way”. Vervolgens worden er een vijftiental dames uit het publiek het podium op gedirigeerd, als er dan eentje vraagt het nummer "I Was Made For Loving You" te mogen zingen is het antwoord van Gene; "No, That's Paul Stanley stuff" waarop ze het nummer dan toch mag zingen. Dat dit behoorlijk vals was moeten we dan maar op de koop toenemen. Wat volgt is een lang verhaal van Gene die het als stand-upcomedian niet slecht zou doen waarop vervolgens de dames het nummer "Do You Love Me" mee mogen zingen. Hieraan voorafgaand wordt er echter eerst nog een zeven jarig meisje het podium opgehaald, waarop Gene vraagt of ze al een vriendje heeft (dat overigens bevestigd wordt met en volmondig ja).

Na de Little Richard cover "Long Tall Sally" gaat de show verder met "Charisma" waarbij het publiek een deel van de zangpartijen overneemt en krijgen we nog een stukje van “Domino” te horen. Hierna is het de beurt aan de heren en worden er een aantal mannelijke fans het podium opgelaten om het nummer "I love it Loud" mee te zingen. Na de nummers "War Machine" en Dr. Love" mogen er weer wat fans het podium het podium op, waarop er een jongen van een jaar elf a twaalf vraagt of hij de volgende song niet mee kan drummen. Natuurlijk wordt dit met een ja toegestemd door Gene die ons al de hele avond laat weten dat het ons feestje is en niet die van hem. Als de jongen aangeeft "God of Thunder" of "Rock and Roll All Nite" besluit Gene om de laatste te spelen. De jongeman brengt het er goed vanaf, samen met een vijftiental fans die opnieuw het podium zijn opgehaald. Na de laatste tonen van "Rock and Roll All Nite" verdwijnt de band achter de coulissen, de fans roepen nog om meer maar Gene en de zijnen komen net meer terug.

Na ruim 100 minuten zit de show er vervolgens op, maar als het aan het publiek had gelegen was de band de hele nacht doorgegaan, want het trouwe publiek dat volgens mij voornamelijk uit Kiss fans bestond kan geen genoeg krijgen van hun favoriete idool. Wat we vandaag voorgeschoteld kregen was een vermakelijke show zonder al te veel poespas zoals vuurwerk en een uitgebreide lichtshow die we van Kiss gewend zijn, maar wel een waarbij het publiek centraal stond. Ik moet echter wel toegeven dat de fans die het podium mochten betreden het interessanter vonden om selfies te maken dan om mee te mogen zingen en van het moment te genieten en bewust mee te maken. Dat neemt echter niet weg dat iedereen die vandaag aanwezig was heeft genoten van een prima show met Gene als de grote regisseur! Volgend jaar komt Kiss in ieder geval terug voor een uitgebreide, grootse tour als we Gene mogen geloven, wij zijn dan in ieder geval weer van de partij.

Setlist:
01. Deuce
02. Shout It Out Loud