Photos by : © '18 Eus Straver

Gama Bomb, Distillator, Defazer – Baroeg, Rotterdam – 09/05/2018

Woensdag avond 9 mei is het Rotterdamse Baroeg het toneel voor een onvervalst avondje thrash metal. Op het programma staat het Noord Ierse Gama Bomb en deze thrashers krijgen support van twee Nederlandse genre genoten. Het Twentse Distillator en de Haagse band Defazer openen het thrash feestje in Baroeg.

Een mooie en zonnige dag in het Rotterdamse en bij aanvang van Defazer staan verschillende bezoekers nog te genieten van de zon en een drankje op het terras. Deze jonge Haagse band is ontstaan in 2015 en vorig jaar verscheen de verdienstelijke debuut EP ‘Order Out of Chaos’. Bij het horen van de eerste noten stroomt de zaal geleidelijk vol en voor het podium werpen de eerste headbangers zich op. Met nummers van eerder genoemde EP en ouder materiaal weet Defazer te imponeren. Met een sterke frontman in William Carolina die behalve met zijn vocalen opvalt door zijn interactie met het publiek, in een poging het publiek meer bij de show te betrekken, weet Defazer te overtuigen. De vette bas intro’s van Lorenzo Mulsch geven het geheel wat extra’s en maken het optreden van Defazer tot een succes.

Het uit Enschede afkomstige Distillator is al wat verder dan de Haagse voorganger. De band is ontstaan in 2013 en na het debuut album, ‘Revolutionary Cells’, uit 2015 verscheen vorig jaar met ‘Summoning the Malicious’ de opvolger. Distillator staat bekend om de energieke live show en het optreden van vanavond in Baroeg vormt hierop geen uitzondering. Het tweetal, zanger / gitarist Laurens “Desecrator” Houvast en bassist Frankie Suim, maken optimaal gebruik van het podium en wisselen veelvuldig van positie. De opening van de set is met nummers als ‘Guerrilla Insurgency’ en ‘Shiver in Fear’ van de debuut plaat waarna het meest recente album aan bod komt. Het publiek reageert enthousiast en behalve legio aan headbangers is een eerste bescheiden moshpit een feit. Desecrator vraagt het publiek te vingerknippen, het publiek geeft hier gehoor aan en luidt daarmee een stukje van Queen in. Het publiek krijgt er geen genoeg van en vraagt om meer na het einde van de reguliere set, Distillator voldoet aan de vraag en besluit een heerlijk optreden met Slayer’s ‘Black Magic’.

Het uit het Noord Ierse Newry afkomstige Gama Bomb is ontstaan in 2002. Na het debuut ‘Survival of the Fastest’ uit 2005 verscheen in 2008 het album ‘Citizen Brain’. Reden voor een feestje dachten de heren van Gama Bomb en het feestje in het teken van 10 jaar ‘Citizen Brain’ wordt gevierd in Baroeg. Een lekkere volle zaal vol enthousiaste thrashers vieren dit feestje mee. Lekkere nummers als ‘Zombie Blood Nightmare’, ‘OCP’ en ‘Zombi Brew’ van het album van de avond zorgen voor een goede sfeer. Zanger Philly Byrne werkt sfeer verhogend met zijn humorvolle statements gedurende de aankondigingen. ‘Citizen Brain’ is een album dat nog geen 40 minuten klokt, aan Gama Bomb om de set aan te vullen met nummers die de fans goedkeuring kunnen verwachten. Die nummers worden geleverd in de vorm van bijvoorbeeld ‘Mussolini Mosh’ en ‘Terrorscope’. Gama Bomb brengt een vermakelijke show en sluit een heerlijk avondje thrash metal in Baroeg in stijl af. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.