Photos by : © '18 K. Verhaegen

Exodus, Savage Messiah – Tivoli, Utrecht – 10/07/2018

Op dinsdag 10 juli is de Utrechtse Tivoli weer eens het toneel voor een avondje metal. Op het programma staat de Amerikaanse thrash metal band Exodus, die weer eens Europa aandoen voor een zomer tournee. Na shows op de grote Europese festivals als Graspop, is het veel intiemere Tivoli Pandora de plaats van handeling op deze doordeweekse avond.

Voordat het Thrash feestje losbarst is het aan het Engelse Savage Messiah om het publiek op te warmen. De Londense band is opgericht in 2007 en heeft inmiddels vier albums voortgebracht, het laatste album, ‘Hands of Fate’, verscheen in oktober vorig jaar. Pandora loopt al lekker vol wanneer Savage Messiah aftrapt met ‘Blood Red Road’ van het meest recente album. Hoewel het geluid wat te wensen over laat en wat mat klinkt wordt de band enthousiast ontvangen door het Utrechtse publiek. De melodische mix van heavy en power metal doet het goed in Utrecht, de podium presentatie is verzorgd en zeker de wat oudere nummers als ‘Scavengers of Mercy’ worden met applaus ontvangen. Savage Messiah brengt een vermakelijke show en is een goede opwarmer voor dat wat komen gaat.

Het uit San Francisco afkomstige Exodus is wellicht de meest onder gewaarde band uit het Bay Area thrash gilde. De band, ontstaan in 1979, was voor veel bands een inspiratie bron in de jaren ’80 en is nog steeds een van de meest toonaangevende thrash metal bands. Het elfde en laatste album, ‘Blood in Blood Out’, stamt alweer uit 2014 en schreeuwt om een opvolger. De verwachting is dat in de zomer van volgend jaar, wanneer bandleider Gary Holt zijn tour met Slayer afrondt, de band album nummer 12 uitbrengt.

Vanavond in Pandora blijkt dat de band nog steeds bijzonder populair is in Nederland, Exodus mag zich verheugen op een volle bak in Utrecht. Na opener ‘Funeral Hymn’ en titelnummer ‘Blood In, Blood Out’ van het laatste album trakteert Exodus het Utrechtse publiek op een echte “old school” set. Achter elkaar knallen de krakers van de debuut plaat ‘Bonded by Blood’ voorbij en het publiek gaat los. Exodus heeft er duidelijk zin in en weet het enthousiasme moeiteloos over te brengen op het publiek. De geweldige frontman Steve "Zetro" Souza nodigt het publiek uit om te stagediven, en dat is wat er gebeurd. “A Lesson in Violence” is wat zich voltrekt in Pandora. ‘The Toxic Waltz’ en ‘Strike of the Beast’ sluiten de reguliere set af maar publiek wil meer en krijgt meer. Het encore wordt geopend met Metallica cover ‘Motorbreath’ waarna er met ‘Metal Command’ en ‘Piranha’ een einde komt aan een heerlijk avondje thrash metal. Exodus toont aan dat de band nog wel even meekan. Waar Slayer aankondigde te stoppen geeft “Zetro” in een eerder afgenomen interview aan dit tot zijn 80ste te willen doen. Mijn zegen hebben de heren. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.