Photos by : © '18 Elsie Roymans

Europe, King King - 013, Tilburg – 26/09/2018
Eindelijk was het dan zover, Europe bracht de ‘Tour the Earth’ tour, om hun vorig jaar verschenen album ‘Walk The Earth’ te promoten naar ons land en wel in de 013 te Tilburg. Ze kwamen niet alleen maar brachten ook King King mee als support voor een geweldig avondje blues- en classicrock!

Om kwart voor acht mag het schotse King King de aftrap geven. De band benut hun drie kwartier goed en zet een stevige set bluesrock weg die op aardig wat bijval kan rekenen uit het publiek. De redelijk onbekende band blijkt toch aardig wat fans tussen het publiek te hebben gezien de reacties. King King gaat dan ook al wat jaartjes mee en is opgericht in 2010 in Glasgow en heeft inmiddels hun vierde album ‘Exile & Grace’ net uit. De band die bestaat uit Alan Nimmo (zang/gitaar), Lindsay Coulson (bass), Wayne Proctor (drums) en Jonny Dyke (orgel/piano) zet hun beste beentje voor en zal vast een hoop zieltjes hebben gewonnen na vanavond!

Rond negen uur is het dan tijd voor Europe om hun classic hardrock de zaal in te slingeren en dat doen ze middels het titel nummer van hun laatste nieuwe album, hun elfde inmiddels alweer. De show gaat vervolgens verder met ‘The Siege’, dat een beetje tam ontvangen wordt door het publiek. Pas bij het derde nummer komt het veeltalig aanwezige publiek los als de band het nummer ‘Rock The Night’ inzet, afkomstig van hun hitalbum ‘The Final Countdown’ , met daarin verwerkt zelfs nog een stukje ‘Superstition’ van Stevie Wonder. Naast hun nieuwe plaat ligt de nadruk toch vooral ook wel op deze plaat. Europe weet wat het merendeel van het publiek wil horen en daarom worden van sommige albums maar een nummer gespeeld helaas, zoals ‘Last Look At Eden’ van het gelijknamige album en ‘Firebox’ van het geweldige ‘Bag Of Bones’ album. Hoewel het eerste deel van de show vrij statisch verloopt, op Joey Tempest na die flink heen en weer loopt en springt en z’n vuist regelmatig de lucht in gooit, komt in de tweede helft de band wat meer los. De band die overigens voor het grootste deel nog steeds uit de originele leden bestaat, met naast Joey, John Norum op gitaar, Ian Haugland op drums, toetsenist Mic Michaeli en John Leven op bas. Bij nummers als ‘Ready or Not’ en ‘Sign of the Times’ reageert het publiek enthousiast en klapt het flink mee.

Als dan Joey ook nog z’n goede herinneringen aan Nederland ophaalt, van de tijd dat ze vroeger in de jaren ’80 en ’90 in Rotterdam altijd speelden en ook in Tilburg al goede ervaringen hebben beleefd en het publiek daar hartelijk voor bedankt middels een “Dankjewel” is het ijs helemaal gebroken. De set wordt vervolgd met een stevig nummer als ‘GTO’ af te wisselen met een ballad als ‘Carrie’, wat ook luidkeels wordt meegezongen. Ook Haugland mag z’n kunstje vertonen middels een geweldige drumsolo, die goed ontvangen wordt. Dan volgt er een hoogtepuntje in de vorm van ‘Scream Of Anger’ van hun tweede langspeler ‘Wings Of Tomorrow’ en helaas ook het enige nummer dat ze spelen van de eerste 2 platen. De reguliere set wordt afgesloten met ‘War Of Kings’ en ‘Superstitious’, inclusief een luid meegezongen stukje ‘No Woman, No Cry’ van Bob Marley. Inmiddels heeft Joey ook een woordje Nederlands geleerd toen iemand hem backstage mafkees noemde, vervolgens roept hij “mafkees, ik ben een mafkees” en krijgt de lachers op z’n hand. Wat nog rest zijn de toegiften, waarbij de hele tent uit z’n dak gaat op ‘Cherokee’ en het nummer waar de hele zaal al heel de avond op wacht ‘The Final Countdown’ wat een spetterende finale oplevert. Top show van een geweldige band die er nog steeds toe doet en beloofd snel terug te komen naar Nederland! (Kees Schijven)

Setlist Europe:
01. Walk The Earth
02. The Siege