Photos by : © '18 K. Verhaegen

Entrails, Graceless, Bloodmoon – Musicon, Den Haag – 02/09/2018

Op zondag 2 september is het Haagse Musicon het toneel voor een middag death metal. Op het programma staan drie bands waarvan het Zweedse Entrails, dat voor een mini toer het Europese vaste land aan doet, de headliner is. Voorprogramma is het Leidse Graceless, dat al deze drie shows voor de Zweden mocht openen, en het Arnhemse Bloodmoon.

Om half 4 openen de deuren van het Haagse Poppodium en om 4 uur mogen de heren van Bloodmoon het bal openen. Deze nog jonge band is opgericht in 2016 en brengt een mengeling van old school death en Death ’n’ Roll. De band bracht eerder dit jaar de EP ‘XXXI-I-MMXVIII’ waarmee er ook iets tastbaars is ontstaan. De zaal is nog matig gevuld bij aanvang van Bloodmoon, vele staan nog buiten te genieten van het lekkere najaars zonnetje. Niet voor lang overigens want de energieke death metal van de mannen doet de mensen toch naar binnen trekken. Met nummers als o.a. ’Bloodmoon’ en ‘Death By Diarrhea’ eist de band de aandacht op. Daarnaast is het zanger en frontman Marcel van Hummel (die we kennen van Impalement), die met zijn brute vocalen en energieke presentatie de laatste twijfelaars over de streep trekt. Met lekkere Death ’n’ Roll nummers als ‘Religion Is War’ zorgt Bloodmoon voor een geslaagd optreden.

Het Leidse Graceless deed eind vorig jaar de death metal wereld opschudden met de geweldige debuutplaat ‘Shadowlands’. Hoewel Graceless pas is ontstaan in 2016 staat er een dijk aan ervaring op het podium met heren die al lange tijd actief zijn en in bands als Nailgun Massacre en Xenomorph in de meeste gevallen een gemeenschappelijke deler hebben. Graceless brengt de death / doom metal met overtuiging en een energieke podium presentatie. Vanaf de opener ‘We Will Be Gods’ laat Graceless er geen gras over groeien en brengt de band een heerlijke lompe set. De zaal is nu goed gevuld en er is niemand meer die buiten durft te blijven staan. Zowel op het podium als in de zaal schudden de manen er tierig op los op nummers als ‘Legions of the Fallen’ en ‘Shadowlands’. Brute en vooral smerige vocalen van frontman Remco Kreft (Soulburn) klinken sterk, een strakke ritme sectie met bassist Jasper Aptroot en drummer Marc Verhaar en de fijne solo’s Björn Brusse maken het plaatje rond. Graceless overtuigt in Den Haag!

Het Zweedse Entrails is ontstaan in 1990 en maakte indruk met de debuutplaat ‘Tales from the Morgue’, die maar liefst 20 jaar later verscheen, en de opvolger ‘The Tomb Awaits’ uit 2011. De band kende verschillende line-up wisselingen en dat doet een band vaak geen goed. Ook in 2018 is de bezem er weer flink doorheen gegaan en is er weer een andere line-up, desgevraagd verzekerde de band mij dat deze line-up stabiel is en dat de mannen werken aan nieuw materiaal. Entrails verrast in Den Haag en vooral de wisseling van Pontus "Penki" Samuelsson die Tommy Carlsson achter de microfoon verving is er een die goed uitpakt. Met de nieuwelingen Freddy Ortscheid (drums) en gitarist Marcus Brorsson zit het ook wel goed en neem daarbij oudgediende Jimmy Lundqvist en je hebt een band. Lekkere oude krakers als ‘Eaten by the Dead’ en ‘To Live Is to Rot ‘ zorgen voor een volle zaal en de band heeft er duidelijk zin. Wie Entrails de afgelopen jaren live gezien weet dat de podium presentatie wat mat was, de energie en het enthousiasme die de band vanavond brengt werkt inspirerend op het publiek en zorgt voor headbangers en tevreden gezichten. Een meer dan vermakelijke show, Entrails is terug en is sterker dan ooit.

Een heerlijke dag death metal in het Haagse Musicon. Tevreden bezoekers die hebben genoten van de bands en van de vele speciaal bieren die gewoon, zoals het hoort, in glas geschonken werden. (Erik van Dijk)