Photos by : © '18 Eus Straver

Dutch Memorial , Ian ''Lemmy'' Kilmister – Nozem en de Non, Heemskerk – 22/12/2018

Op zaterdag 22 december staat de derde en laatste Dutch Memorial , Ian ''Lemmy'' Kilmister geprogrammeerd in de Heemskerkse Nozem en de Non. Op het programma staat voor de derde keer Snaggletoöth, de Nederlandse Motörhead tribute band. Naast de “Memorial huisband” heeft de organisatie dit jaar met Bömbers een naam binnengehaald die bekend staat als een van de beste Motörhead coverbands.

De Nozem en de Non is voor de derde keer op rij stijf uitverkocht voor de Dutch Memorial , Ian ''Lemmy'' Kilmister. Vanaf 20:00, het moment dat de deuren zich openen, stroomt het lekker vol. Het traditionele welkom drankje is weer daar, iedere bezoeker ontvangt een shot van Lemmy’s favoriete drankje Jack Daniel’s. De vraag die rijst is duidelijk, het concept van deze Memorial is er duidelijk een die aanslaat en toch een laatste versie? De reden is ook duidelijk en heeft te maken met de onduidelijke toekomst van De Nozem & De Non. Inmiddels is duidelijk dat de gelegenheid in ieder geval doorgaat t/m mei 2019 en onder het motto “Wij geven NIET op! We blijven knokken voor ons bestaan en jullie uitgaansplek” blijft de organisatie strijdlustig.

Natuurlijk is er ook muziek en de Limburgse tribute band Snaggletoöth mag als eerste aantreden en doet dit voor een overvolle zaal. De band is na het succesvolle optredens op de vorige 2 edities weer terug en kan inmiddels als de “Memorial huisband” worden gezien. De reden daarvoor wordt snel duidelijk, de band speelt een set van anderhalf uur en brengt zo’n beetje alle Motörhead klassiekers en meer en doet dit met verve. Zanger / bassist Lloyd “Lemmy Kilmister” Koolen leeft zich goed in zijn rol en nummers als ‘Killed By Death’, ‘Overkill’en ‘Bomber’ worden met enthousiasme ontvangen. Het publiek zingt lekker mee met de klassiekers en vermaakt zich uitstekend. Behalve de alom bekende nummers zijn er ook songs die je wellicht niet vaak hoorde of draaide, ‘Thunder & Lightning’ of ‘Love me Like a Reptile’ zijn nummers die de set perfect aanvullen. Wanneer ‘Ace Of Spades’ door de speakers knalt gaat het publiek nog even los, maar uiteindelijk is het einde daar en kan Snaggletoöth wederom terugkijken op een geslaagd optreden.

Met Bömbers heeft de organisatie die jaar een unieke band binnengehaald. In de eerste plaats staat de band bekend als een van de beste Motörhead coverband en daarnaast heeft de band een unieke frontman. Olve Eikemo, beter bekend als Abbath Doom Occulta, is de man die de Motörhead brengt en dat op zich is reden om de show te bekijken. Abbath is een clown en wordt door fans ook wel liefkozend Pipo genoemd en om het heerschap eens in een andere hoedanigheid te mogen aanschouwen is bijzonder. Na de show wordt duidelijk dat Bömbers, ontstaan in 1996, wel eens de laatste show gespeeld kan hebben. De onvrede onderling zou wel eens te maken kunnen hebben met de staat waarin Abbath het podium betrad. De man is straal bezopen en stuitert van het podium het publiek in. Enerzijds hilarisch, maar aan de andere kant respectloos naar de betalende bezoeker. Muzikaal valt het allemaal niet tegen en ook hier natuurlijk de krakers als ‘Ace Of Spades’, ‘Jailbird’, ‘Heart of Stone’ en ‘Iron Fist’ met hier en daar een verrassende keuze zoals bijvoorbeeld ‘I'll Be Your Sister’. ‘Stay Clean’ wordt gebracht met als inleiding “This one is for all you cunts” en geeft de status van Abbath, die en passent zijn gitarist bijna omver loopt, feilloos weer. Bömbers brengt een leuke show met een frontman die wel wat minder had mogen nuttigen voor aanvang van de show, maar dat is dan weer Rock ’n’ Roll. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie onze facebook pagina, of klik op de volgende link.