Photos by : © '18 E. Straver

Audrey Horne - Gebr. de Nobel, Leiden – 11/12/2018

Op dinsdagavond 11 december staat de Noorse (hard) rock band Audrey Horne op het programma in het Leidse Gebr. de Nobel, plaats van handeling is de kleine zaal. De band is op tour ter promotie van het nieuwe album ‘Blackout’ dat eerder dit jaar verscheen. Waar in het verdere verloop van de tour de band gezelschap krijgt van voorprogramma’s moeten we het in Leiden doen zonder.

Audrey Horne is afkomstig uit het black metal stadje Bergen en bracht dit jaar met ‘Blackout’ alweer het zesde album uit. De band is ontstaan in 2002 en is een side-project van gitarist Arve Isdal (o.a. Enslaved). In eigen land kreeg de band de handen al op elkaar, zo kreeg de band de Grammy “Best Metal Act” naar aanleiding van het debuut album ‘No Hay Banda’ uit 2005. Audrey Horne start enthousiast en opent met drie nieuwe nummers, Het sterke en  melodische ‘This Is War’ wordt gevolgd door ‘Audrevolution’ en titelnummer ‘Blackout’. Met een frontman die zich voordoet als ideale schoonzoon, gekleed in overhemd met stropdas, omringt met langharig tuig en een ruige, ongeschoren gitarist heeft de band een wat aparte uitstraling. De melodische rock die de band brengt zorgt voor vrolijke gezichten, zowel op het podium als in de meer dan redelijk gevulde zaal. De vergelijking band een band als Volbeat is snel gemaakt, waar gezegd moet worden dat de bandleden muzikaal wel flink wat meer te brengen hebben als Volbeat.

Wanneer er ouder materiaal gespeeld wordt duidelijk dat de band ook een wat heavy kant heeft, zo klinken nummers als ‘Youngblood’  en vooral ‘Blaze of Ashes’ steviger tot vermaak van het publiek. Een bijzondere rol is er steeds weer weifelend voor het gitaristen tandem Arve Isdal en Thomas Tofthagen, die met duellerende solo partijen de aandacht op zich weten te vestigen. Met een flinke dosis songs van het laatste album ‘Blackout’ in de set is er helaas weinig tijd voor ouder materiaal en dat is jammer. Met ‘Waiting For The Night’ en ‘Redemption Blues’ worden we nog getrakteerd op twee “oudjes” waarna de show over is. Audrey Horne brengt een leuke energieke show waarbij het jammer is dat er geen voorprogramma was, er zijn genoeg Nederlandse bandjes die voor deze heren hadden willen openen. (Erik van Dijk)