Photos by : © '18 Eus Straver

Angra, Geoff Tate, Halcyon Way, Ravenscry – Baroeg, Rotterdam 15-04-2018

Op zondag 15 april was de Rotterdamse Baroeg het toneel voor een middag / avond progressieve metal. Behalve dat de Braziliaanse headliner Angra een show in het Rotterdamse verzorgde was daar een wel heel bekende naam. Voormalig Queensr˙che zanger Geoff Tate met zijn Operation: Mindcrime verzorgde namelijk het voorprogramma deze dag. Verder was daar Halcyon Way en de power metal band Ravenscry die de eer kreeg de dag te mogen starten.

Klokslag vier uur mag het Italiaanse Ravenscry het bal openen. De zaal is nog wat matig gevuld, vele genieten nog even van het zonnetje op het terras voor Baroeg. Dat terras is overigens een blijvertje en dat is goed nieuws voor de komende zomer maanden. De band heeft echter bij aanvang minder goed nieuws. Bij de eerste nummers van de set is het geluid verre van perfect en verdrinken de vocalen van zangeres Giulia Stefani in het overige muzikale geweld. Het in 2008 opgerichte Ravenscry brengt power metal waarbij juist die vocalen een belangrijke rol spelen maar dat is nu net waar het aan het begin van de set misgaat. De band speelt behalve ouder werk vooral nummers van het vorig jaar verschenen album ‘The Invisible’ maar weet, ondanks het verbeterde geluid niet te overtuigen. De vocalen van sopraan zangeres Giulia zijn weliswaar sterk maar de vraag is of deze echt passen in het power metal geweld van de band.

Het uit het Amerikaanse Atlanta afkomstige Halcyon Way is ontstaan in 2001 en heeft in die jaren drie albums uitgebracht. Het laatste, getiteld ‘Conquer’ stamt alweer uit 2014. Muzikaal is het werk bij deze band een stuk beter in balans dan bij de voorganger en ook de soms wat rauwe vocalen van zanger Steve Braun passen uitstekend. De band kan dan ook rekenen op meer belangstelling van het Rotterdamse publiek. Met nummers als ‘Eviscerate the Morning Sun’ en ‘Hatred Is My Cause’ is de start energiek en de band straalt uit er zin in te hebben. Soms zijn de nummers wat bombastischer zoals bijvoorbeeld ‘Home’ en zakt het geheel wat in maar over het algemeen weet Halcyon Way te overtuigen.

Baroeg is inmiddels goed volgelopen en dat is natuurlijk niet voor niets. De volgende band is Geoff Tate’s Operation: Mindcrime. Iedereen kent wel het verhaal van de succes band Queensr˙che en de rechtszaak die nooit een rechtszaak werd na het opsplitsen van de band. Geoff Tate kreeg uiteindelijk de exclusieve rechten van ‘Operation: Mindcrime’ waar de overige heren de naam Queensr˙che mochten behouden. Een Salomons oordeel waar uiteindelijk niemand wijzer van is geworden, zowel de Tate variant als het “origineel” hebben flink aan populariteit ingeboet en waar vroeger stadions uitverkocht werden moeten beide bands het tegenwoordig met beduidend minder doen. Voordeel is natuurlijk wel dat een relatief kleine zaal als Baroeg een naam als Operation: Mindcrime kan aanbieden.

Baroeg is zeer goed gevuld, de kleine zaal staat bomvol als Operation: Mindcrime op het podium staat en de spanning stijgt. Is Geoff Tate goed bij stem vandaag is dan ook de vraag van vele fans. De start is energiek met de lekkere up-tempo nummer ’Anarchy-X / Revolution Calling’ en behoudens wat opwarm problemen lijkt heer Tate het vandaag goed te doen. Het titelnummer ‘Operation: Mindcrime’ volgt en de refreinen worden luidkeels meegezongen in de stampvolle zaal. De lekkere up-tempo nummers van het album krijgen vervolg met het meer gevoelige ‘The Mission’ en alles lijkt te kloppen, het enige minpuntje is de overduidelijk backtrack die meeloopt en vooral de achtergrond vocalen overdreven versterkt. Er is echter nagenoeg niemand in Baroeg die daarom maalt, het is dan ook gewoon genieten om een van de bekendste Queensr˙che albums in zijn geheel te horen. Baroeg schreef in de aankondiging dat Tate met zijn band zich wil bewijzen en na vanavond kunnen we concluderen dat het project Operation: Mindcrime inderdaad meerwaarde heeft.

Het is lastig voor een band om na deze show van Operation: Mindcrime met zoveel klassiekers het publiek opnieuw richting podium te krijgen en te boeien, zelfs voor een band als Angra want het is mooi weer buiten en veel bezoekers waren in eerste instatie toch voor de heer Tate en kompanen naar Rotterdam afgereisd. De band uit het Braziliaanse Săo Paulo timmert al sinds 1991 aan de weg en ook deze band kende wat issues met vertrokken bandleden. Daarnaast heeft de band zo’n twee jaar stilgelegen maar vanaf 2009 gaat het weer voorspoedig. Het laatste, inmiddels negende album ‘ŘMNI’ verscheen in februari dit jaar en dan is een Europese toer op zijn plaats. De band start energiek met de nummers ‘Nothing to Say’ en het nieuwe ‘Travelers of Time’ en hoewel niet iedereen de interesse heeft om ook deze show te aanschouwen is de zaal toch redelijk gevuld. De interactie tussen de bandleden is goed en draagt bij aan een leuke show maar toch lijkt het allemaal veel van hetzelfde. Er mist iets van variatie, mede door de vocalen van de in 2013 toegevoegde zanger Fabio Lione (ex-Labyrinth, Rhapsody of Fire). Agra dendert echter gewoon door met hun progressieve power metal maar bewaart het hoogtepuntje voor de toegiften wanneer het de Queensr˙che cover ‘Silent Lucidity’ van stal haalt. Al met al was het weer een geslaagde dag in Baroeg. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het onze facebook pagina, of klik op de volgende link.