Photos by : © '18 K. Verhaegen

Alien Weaponry, Stranger Dimensions – Gebr. De Nobel, Leiden – 07/09/2018
Na het black metal geweld van Abbath twee dagen geleden in Gebr de Nobel was het vandaag de beurt aan het uit Nieuw Zeeland afkomstige Alien Weaponry om de kleine zaal eens goed op zijn kop te zetten. De nog zeer jonge band wist met hun debuut 'Tu' dat eerder dit jaar verscheen namelijk behoorlijk te overtuigen. Het is dan ook niet voor niets dat de kleine zaal dan ook voor aanvang al geheel uitverkocht was.

Naast Alien Weaponry was het Belgische Stranger Dimensions uitgenodigd om de avond te openen. Volgens eigen zeggen spelen de Belgen experimentele metalcore, daarnaast bracht de band inmiddels een tweetal EP's uit waarvan de uit 2017 stammende schijf 'Heartless' het laatste wapenfeit is. Doordat de show van vanavond uitverkocht is duurt het wat langer om binnen te komen waardoor we het eerste stuk van de show helaas missen. Dat deel wat we nog wel mee krijgen klinkt niet slecht, de muzikanten weten te overtuigen en al snel vormt de eerste pit zich voor het podium. De vette riffs, voorzien van de nodige breakdowns en het melodieus sterke gitaarwerk worden ondersteund door strakke drums en gevarieerde vocalen, echter niets nieuws onder de zon. Het is dan ook wel duidelijk dat het merendeel van het publiek voor de headliner van de avond is gekomen als ik zo om me heen kijk naar de vele shirtjes van die ik van Alien Waeponry om me heen zie. Al met al wisten de zuiderburen een prima show neer te zetten en waarschijnlijk heeft de band dan toch enkele zieltjes weten te winnen.

Dat de Nieuw-Zeelanders van Alien Weaponry vanavond in Leiden spelen mag op zich best bijzonder genoemd worden, de band trad deze zomer sporadisch op en was voornamelijk te zien op grote festivals als Wacken Open Air en Summerbreeze in Duitsland, Metal Days in Slovenië, Bloodstock in de UK. Alien Weaponry is zoals al gemeld een nog zeer jonge band die bestaat uit de broers Lewis de Jong (gitarist en leadzanger), Henry de Jong (drummer) en bassist Ethan Trembath, waarbij de bandleden respectievelijk 16, 18, en 16 jaar oud zijn, de band werd echter al opgericht toen Lewis pas 10 was en Henry pas 12 jaar. Door hun Māorische roots heeft de band een aparte draai aan hun thrash georiënteerde muziek mee weten te geven waarbij er in hun eigen taal en het Engels wordt gezongen.

Rond de klok van negen uur staat de zaal inmiddels bomvol en gaat het optreden van Alien Weaponry van start met een Māorisch intro waarna de band er met “PC Bro” meteen hard tegenaan gaat. Het duurt dan ook niet lang voordat het voorste deel van de zaal behoorlijk los gaat en de eerste pit laat dan ook niet lang op zich wachten. De show gaat vervolgens verder met “Holding My Breath” waarvan de band al een videoclip heeft uitgebracht. Zanger Lewis laat vervolgens weten dat “Rage – It Takes Over Again” langs niet is gespeeld maar omdat ze vandaag hier hun eerste uitverkochte headliners show ooit spelen, willen ze de song graag aan ons laten horen. Na het groovende en grotendeels instrumentale “Te Ara” wordt er nog voor iemand in het publiek “happy birthday” gezongen. De band gaat vervolgens snel verder en zo krijgen we een zeer sterk optreden te zien van deze jonge knapen waarbij agressieve thrash wordt samensmolten met groovende riffs en krachtig drumwerk waarbij ik een beetje moet denken aan het oudere werk van Sepultura van voor de split met Max Cavelera. Daarnaast is er echter nog een hoofdrol weggelegd voor zanger/gitarist Lewis de Jong die moeiteloos weet te schakelen tussen agressieve, ruige zangstukken en cleane, emotionele zangpartijen. Omdat de band nog slechts een plaat heeft uitgebracht krijgen we nagenoeg alle songs van het debuut ‘Tu’ te horen en zit het optreden er helaas na slechts een klein uurtje alweer op. De band heeft mij na dit uurtje echter wel weten te overtuigen, de band klink ondanks hun jonge leeftijd al zeer volwassen en ook heeft de band een aantal originele songs weten te schrijven ondanks dat de hedendaagse thrash metal behoorlijk is vastgeroest. Het zal mij dan ook niet verbazen als we in de toekomst nog veel meer van deze band kunnen verwachten. (Eus Straver)

Tracklist Alien Weaponry:

01.PC Bro
02. Holding My Breath