Photos by : © '18 E. Straver

Abbath, Baest – Gebr. de Nobel, Leiden – 05/09/2018

Er zijn nog maar weinig echt levende cult figuren in de (black) metal, maar vanavond komt er één naar Leiden en wel de enige echt ex-frontman van Immortal: Abbath.

Als voorprogramma heeft Abbath de Deense death metal sensatie Baest meegenomen. Baest bestaat pas sinds 2015 maar heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Meteen na de eerst demo / EP zijn ze getekend door het grote Century Media Records en vandaag mogen ze, in een zeer goed gevulde Gebr. de Nobel, laten zien dat dit niet voor niets is. Strak om half acht wordt de HM-2 pedalen van de heren ingetrapt en laten ze hun furieuze death metal op het publiek los. De zaal heeft even nodig om los te komen, maar daar heeft de band lak aan. Met een bijna maniakale overtuiging probeert de band het publiek voor zich te winnen en dat lukt ze met elk nummer beter. Het bijna overdreven enthousiasme blijkt over te slaan op het publiek en er wordt steeds steviger geheadbangd. Aan het groeiend applaus kunnen we opmaken dat het optreden gewaardeerd wordt. De old school deathmetal, in een zeer modern jasje, klinkt strak en goed uitgedacht, maar spannend werd het helaas nergens.

is natuurlijk ook niet makkelijk om als deathmetal band in het voorprogramma te staan van een iconisch figuur als Abbath. Laten we het houden op een totale mismatch. Over de geschiedenis van Abbath kunnen we kort zijn. Abbath was jaren lang het trouwe gezicht en frontman van Immortal. Eén van de aller belangrijkste bands uit de Noorse black metal scene. Een jaar of vier geleden kwam er plotseling een eind aan de samenwerking en zijn de wegen van Abbath en Immortal gescheiden. Abbath ging door onder zijn eigen naam en Demonaz heeft Immortal inmiddels nieuw leven ingeblazen.

Met veel rook en een keihard intro komt de band het toneel op. De overigens zeer goede begeleidingsband is sinds kort weer eens verwisseld, maar goed het gaat natuurlijk allemaal om de Abbath himself. De grootste clown van de black metal die, in tegenstelling tot de rest van de scene, zichzelf of wat dan ook totaal niet serieus neemt. Hij laat geen seconde onbenut om het publiek te vermaken met zijn gekke bekken, demon walk, of zijn hilarische onverstaanbare conversaties met het publiek. Wordt er ook nog gemusiceerd dan? Jazeker, en goed ook. Buiten alle kolderieke momenten staat hier gewoon een dijk van een band te spelen. Een stuk minder smerig dan Immortal in hun beste dagen klonk, maar wel super strak. Uiteraard bestaat de set uit nummers van al zijn bands / projecten. Zo komen er veel songs voorbij van het debuut album van Abbath (uit 2016 alweer) en ook nog een nummer van het allstar project “I” (Warriors). Toch zijn het de nummers van zijn oude band Immortal die nog steeds op de meeste bijval kunnen rekenen. Bijna alle (latere) klassiekers komen voorbij: ‘Tyrants, All Shall Fall’, ‘One by One’. Helaas wordt er maar één echt oud nummer gespeeld, ‘Nebular Ravens Winter’, en dat is wat ons betreft toch wat karig. Het kan de pret verder absoluut niet drukken. Het publiek in de Nobel geniet met volle teugen en Abbath laat zien dat hij de kar makkelijk alleen kan trekken. Het had nog wel uren door kunnen gaan maar met ‘All Shal Fall’ en ‘Endless’ komt er toch echt een einde aan zeer vermakelijke en gezellige avond in Gebr. de Nobel. Abbath was bizar, uniek en machtig goed!! (Remco Kreft)

Setlist Abbath:

01. Count the Dead

02. Nebular Ravens Winter