Photos by : © '18 Bianca Berger

Lacuna Coil, Amberian Dawn - Gebr De Nobel, Leiden – 04/11/2018

Lacuna Coil viert twintigste verjaardag in stijl voor een bomvol Gebr De Nobel.

Metal wordt in Leiden steeds sterker op de kaart gezet. Regelmatig komt er een grote interessante package langs in Gebr de Nobel. Dit keer is het de beurt aan het uit Milaan afkomstige Lacuna Coil. De band is op tour om het 20 jarig bestaan te vieren. Om de snel vollopende zaal op te warmen is het Finse symfonische metal gezelschap Amberian Dawn mee als support.

Om klokslag half 8 luidt er een intro door de speakers en begint Amberian Dawn aan de set met het catchy ‘Valkyries’. De band heeft vanaf het eerste moment veel speelvreugde en zangeres Capri is erg trots dat de band mag openen voor Lacuna Coil. De set bestaat verder uit werk van elk album en komen onder andere ‘Fame & Gloria’, ‘Magic Forest’, ‘Dragonflies’ voorbij en zelfs ‘Lay All Your Love on Me’ van Abba passeert de revue. Afgesloten wordt met ‘River of Tuoni’. De band laat een goede indruk achter.

Na een ombouw van ruim een half uur is het dan tijd voor hoofdact Lacuna Coil. De zaal is inmiddels  bomvol wanneer het intro wordt afgespeeld, waarna de band onder leiding van de charmante frontvrouw Cristina Scabbia en zanger Andrea Ferro de bühne betreedt. De combinatie van de stevige zang van Scabbia met de zang van Ferro werkt altijd erg aanstekelijk. Geopend wordt oud werk in de vorm van 'A Current Obsession’ en zo blijkt later dat het merendeel van de gevarieerde set veelal uit ouder werk bestaat en krijgen wen een aantal weinig live gespeelde nummers te horen. Zo brengt de band met erg veel enthousiasme nummers als ‘My Wings’, ‘Veins Of Glass’ en ’One Cold Day’ daarnaast staat Cristina stil bij de dood van voormalig gitarist Claudio Leo, waarna ingezet wordt met ‘When a Dead Man Walks’. Het laatste vorig jaar verschenen wapenfeit wordt slechts aangedaan met ‘Blood, Tears, Dust’ en ‘The House Of Shame’. Publieksfavorieten zijn er uiteraard ook: ‘Tightrope’, ‘Heaven's a Lie’ en ‘Comalies’. Een geheel Italiaans gezongen nummer wordt gebracht in de vorm van ‘Senzafine’. Na ruim 70 minuten loopt de reguliere set op zijn eind en komt de band na een korte break nog een keer terug met het niet te missen ‘Our Truth’, en volgens Cristina is een Lacuna Coil concert nog niet afgelopen voor dat ‘Enjoy The Silence’, oorspronkelijk van Depeche Mode is gespeeld. Deze wordt natuurlijk luidkeels meegezongen door het overgrote deel van het publiek. Daarna is er nog de mogelijkheid voor een “meet en greet”  met de band en kan de rest van het publiek met een goed gevoel huiswaarts. (Nick de Vet)