Photos by : © '18 Eus Straver

Exodus, Sodom, Death Angel, Suicidal Angels – 013, Tilburg – 05/12/2018

Headbangers Ball 2018 brengt een dosis thrash metal naar het Tilburgse 013 waar een paard de hik van krijgt. Maar liefst 4 bands staan op Sinterklaasavond op het podium met als headliner de bay area thrashers van Exodus. Opener van de avond is Suicidal Angels en Death Angel en het Duitse Sodom maken het heerlijk avondje compleet.

Het uit het Griekse Athene afkomstige Suicidal Angels mag het spits afbijten. De band is ontstaan 2001 en bracht vanaf het debuut in 2007 met ‘Eternal Domination’ maar liefst zes album uit, het laatste album ‘Division of Blood’ verscheen in 2016. Suicidal Angels brengt thrash metal die geïnspireerd is op de jaren ’80 en waarbij de invloeden van Slayer duidelijk hoorbaar zijn in de rifjes en de vocalen van enig origineel bandlid Nick Melissourgos. Vanaf de start windt Suicidal Angels er geen doekjes om met nummers als ’Capital of War’ en ‘Bleeding Holocaust’. De zaal is nog niet volledig gevuld maar dat weerhoudt de Grieken niet om vol gas te geven. Het geluid klinkt wat iel en dat mag eigenlijk niet in een zaal als 013 en ook de show oogt wat statisch maar verder valt er niet veel aan te merken op dat wat de heren brengen. Een leuk optreden van een relatief jonge band vergeleken met dat wat nog komen gaat.

Death Angel is zo’n band die al jaren kwalitatief sterke thrash metal produceert en toch altijd onderaan de bill staat en beperkte speeltijd krijgt. Na het geweldige debuut ‘The Ultra-Violence’ uit 1987 verschenen er tal van albums die vol staan met sterke thrash songs. Het laatste album, ‘The Evil Divide’, uit 2016 is zeker zo’n album en toch lijkt het de band niet te lukken om hoger op de ranglijst te verschijnen. Met opener ’Evil Priest’ en later in de set ‘Mistress of Pain’ en ‘The Ultra-Violence’ komt de debuutplaat rijkelijk aan bod. De show van de heren San Francisco is al vanouds energiek en vol enthousiasme. Zanger Mark Osegueda is opmerkelijk rustig, waar de frontman regelmatig veel woorden overheeft voor het publiek. De warme band die de band met Nederland heeft wordt natuurlijk benadrukt maar verder worden er vooral songs gespeeld. Met ’Kill as One’ trakteert Death Angel Tilburg met nog een juweeltje van het debuut voordat de band overtuigend afsluit met het sterkste nummer van het laatste album ‘The Moth’. Death Angel brengt een heerlijk show in 013 en bewijst tot de top thrash bands in de wereld te behoren.

Sodom is ontstaan in 1981 in het Duitse Gelsenkirchen en de band behoort, samen met Kreator en Destruction, tot de grote drie van de Duitse thrashbands. Sodom onderscheidde zich van de twee eerder genoemde bands door het brute / simpele gehalte van de muziek en was in die jaren de tijd ver vooruit. De band heeft inmiddels 15 albums voortgebracht waarvan ‘Decision Day’ het laaste was en in 2016 verscheen. Zanger / bassist Tom Angelripper is het enige originele bandlid waarbij drummer Stefan Hüskens (Asphyx) en gitarist Yorck Segatz de meest verse krachten zijn en pas in 2018 tot de band werden toegevoegd. Een tweede gitarist bij Sodom is iets dat toch wat vraagtekens op werpt daar het voor mijn gevoel geen enkele meerwaarde heeft, de muziek blijft immers lekker eenvoudig, misschien is de sound wat voller maar echt verschil is nagenoeg niet te merken. ‘Blasphemer’ en ‘Sodomy and Lust’ openen de set en het publiek gaat voorzichtig los op de songs. Echt los gaat met oude krakers als ‘Agent Orange’ en ‘Outbreak of Evil’, nummers uit het rijke verleden van de band. Sodom brengt een lekker potje “old school thrash” en weet de het publiek te vermaken.

Headliner Exodus is wellicht de meest ondergewaardeerde thrash metal band. De band fungeerde als voorbeeld voor de “big four” zonder zelf ooit aanspraak te maken op die titel. Na het ultieme debuut met ‘Bonded by Blood’ bracht de band elf albums uit waarvan het laatste ‘Blood in Blood Out’ in 2014 verscheen. Naar verluidt verschijnt er in het eerste kwartaal van volgend jaar een nieuwe plaat via Nuclear Blast Records maar voor nu moeten we het nog even doen met het huidige materiaal. Wie Exodus in de afgelopen maanden heeft mogen zien (Tivoli, Graspop etc.) weet dat de hoofdmoot van de set op het eerste album leunt, wat natuurlijk geen straf is. Nummers als ‘Bonded by Blood’, ‘Exodus’, ‘Piranha’ en vooral ‘A Lesson in Violence’ zijn klassiekers en kunnen nog jaren mee. Gelukkig weet ook Exodus niet van stoppen en gaat de band nog zeker jaren door als het aan zanger Steve "Zetro" Souza ligt, getuige zijn interview eerder dit jaar met Metal-Experience. Exodus ramt door en behalve nummers van het eerste album wordt het Tilburgse 013 getrakteerd op nummers als ‘Fabulous Disaster’ en ‘Blacklist’. Bijna vanzelfsprekend wordt er stilgestaan bij het overlijden van de lokale icoon Fozzy en het publiek vindt het allemaal geweldig. Er is maar een afsluiter denkbaar en dat is ‘Strike of the Beast’ en dat is waar de band mee besluit. Exodus gaat gelukkig nog even door en waarschijnlijk zal bandleider Gary Holt, na zijn uitstapje met Slayer, ergens volgend jaar weer aansluiten. Een heerlijke afsluiter van een lekker avondje thrash metal, het publiek keert tevreden naar huis om daar te kijken wat voor moois er nog meer gebracht is door de Sint en zijn knechten. (Erik van Dijk)