Photos by : © '17 K. Verhaegen

Toy Dolls, Coppersky – Gebr. De Nobel, Leiden - 17/02/2017

Afgelopen jaar waren opeens de Britste punkrockers van de Toy Dolls terug van nooit weggeweest waarmee de stilte rondom werd verbroken met enkele liveshows. Dit jaar is de band weer helemaal terug. Zo toert de band momenteel ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de band door Europa waarbij Nederland liefst vijf keer wordt aangedaan. Zo staat de band op 17 februari in Gebr. De Nobel in Leiden dus dat mogen we zeker niet laten schieten. De band werd in oktober 1979 opgericht, Pete Zulu (Vocals), Olga (guitar), Flip (bass) en Mr Scott (drums), anno 2017 is Olga (Michael Algar) het enige overgebleven originele bandlid die sinds het vertrek van Pete Zulu ook de zangpartijen voor zijn rekening neemt. De nummers van de Toy Dolls bevatten in tegenstelling tot de normale punkbands de nodige humor waarbij veelal de draak wordt gestoken met politiek en klinken de song vooral feestelijk. Dat deze band al meer dan één jaar hun 35-jarig bestaan vieren is typisch een deel van hun Britse humor.

Alvorens het zover is krijgen we echter eerst nog een voorprogramma te verwerken in de vorm van de Nederlandse formatie Coppersky. De heren beginnen met een heel langzaam nummer en dat is geen handige zet.  Van het handjevol mensen die al vroeg in de zaal zijn gaat bijna de helft terug naar de foyer om met elkaar te kletsen. Het tweede nummer is wat meer uptempo maar kan mij ook niet bekoren. Eigenlijk vraag ik me af waarom deze band als voorprogramma is gekozen? Het verschilt zoveel van de pretpunk van The Toy Dolls, maar zoals later zal blijken heeft het management van de Toy dolls het voorprogramma zelf uitgekozen. Na iets meer dan een half uur zit het optreden van de band er alweer op en kunnen we ons opmaken voor de waar iedereen vanavond voor is gekomen.

Rond de klok negen uur is het dan aan de punkrockers om het podium te betreden en de grote zaal van Gebr. De Nobel staat inmiddels goed vol. Er loopt van alles, van jong tot oud, kort haar, lang haar en gigantische hanenkammen. De Toy Dolls trappen vervolgens af met “Fiery JackCloughy Is a Bootboy!" en het is meteen een groot feest der herkenning. Het aanwezige publiek blijft nog een beetje rustig op enkele diehards fans na maar als de band eenmaal warmgedraaid is gaat het publiek toch behoorlijk los. Zo krijgen we nummers als “Cloughy”, “Bitten by a Bed Bug" “The Death of Barry the Roofer With Vertigo" , “Dougy Giro", "Spiders in the Dressing Room" te horen.

Al vrij snel in de set zetten de heren hun bekendste nummer “Nellie the Elephant” in waarbij de zaal lijkt te ontploffen. Vanaf dat moment staat er niemand meer stil. De hele vloer is een grote moshpit vol uitgelaten mee schreeuwende fans. De sfeer stijgt met grote stappen en de temperatuur ook. Tijdens “The Lambrusco Kid” komt er een opblaasbare mega fles op het podium en dat schiet een grote berg gouden confetti uit. Tussen de volgende nummers door stript Michael nog wat en komt in zijn blote bast met een pluk nep borsthaar het podium op ala Austin Powers. Hiermee veroorzaakt hij een flink lachsalvo.

Dat de heren zelf het ook goed naar hun zin hebben, straalt ervan af. Drummer Duncan ramt er lekker op los en bassist Tommy en zanger/gitarist Michael doen gekke pasjes en dansjes en rennen heen en weer. Er volgt aan het einde van de show nog veel meer confetti en een flinke berg zwarte ballonnen met het Toydolls logo erop. Het was een groot feest en na al die jaren blijft de band kwaliteit met een dikke glimlach afleveren. Dit was een zeer geslaagde energieke show die ik me nog lang zal herinneren. (TM)

Setlist Toy Dolls:

01. Fiery Jack

02. Cloughy Is a Bootboy!