Photos by : © '16 E. Straver

Venom Inc. Vital Remains, Mortuary Drape, NervoChaos, Desecrator – Gebr. De Nobel, Leiden 30/10/2016

Gebr. De Nobel timmert de laatste tijd goed aan de weg wat betreft het zwaardere genre in Leiden. Zo staan er binnenkort nog shows van onder meer Doro en Mushroomhead gepland en zijn voor volgend jaar acts als Orange Goblin, Uriah Heep en The Toy Dolls al vastgelegd. Vanavond staan er echter ook niet de minste bands op het podium, naast headliner Venom Inc. Zijn het Vital Remains, Mortuary Drape, Nervochaos en Desecrator om het publiek te vermaken.

Nadat de zaal om klokslag vijf uur opengaat is gebr. de Nobel het toneel van een bonte mix van bands in het donkere genre. Zo trapt het Australische Desecrator om kwart over vijf af voor een half uur onvervalste thrash. De band bestaat al sinds 2008, maar helaas voor de band zijn ze nog in de lage landen nog redelijk onbekend en er staan dan ook slechts een handjevol mensen in de zaal. Dit is de laatste dag van de tour en er worden dan ook de nodige streken en lolletjes uitgehaald en worden er bedankjes over en weer tussen de bands uitgewisseld. Zo staat opener Desecrator in zijn boxershort te spelen en is het misschien wel beter dat er nog niet zoveel volk binnen is. De thrashy nummers klinken niet verkeerd. Omdat het echter nog behoorlijk rustig is komt de muziek niet echt over op de meeste bezoekers op een paar fanatiekelingen na die aan het verzoek van de band gehoor geven en hun shirt uitrekken. Na een half uur zit het optreden van de Australiërs er weer op kunnen we ons opmaken voor de volgende act van vanavond.

Het Braziliaanse NervoChaos bestaat al sinds 1996. De band timmert de laatste tijd behoorlijk aan de weg timmert want na de release ‘The Art Of Vengeance’ (2014) was de band al meerdere keren in ons land te zien, zoals afgelopen juli in het voorprogramma van Incantation in 013 (Tilburg). In het half uur dat de band heeft worden we vermaakt met midtempo death metal voorzien van een vleugje thrash. Inmiddels is de zaal al wat voller en kan de band kan dus zijn kunstje vertonen voor wat meer publiek. Persoonlijk vind ik het een leuke band maar was technisch niet erg hoogstand en wist de band niet de volledige show mijn aandacht vast te houden.

Een band waar ik wel nieuwsgierig naar was en waarvan ik hoge verwachtingen had is het Italiaanse Mortuary Drape. Deze band draait al een paar decennia mee en ik heb ze nog nooit live mogen aanschouwen. De band komt op in duistere gewaden en de gezichten zijn voorzien van corpsepaint waarbij de band een beetje de vreemde eend in de bijt is vandaag. De imposante zanger is in het zwart gekleed, met een kap over zijn hoofd en omdat hij ook nog eens achter een spreektafel staat bijna niet te zien. Zijn stem is echter erg krachtig en ook de rest van de band verbaast me met hun strakke, duistere spel. Gelukkig is het inmiddels wel al wat drukker in de zaal en de band staat zichtbaar te genieten op het grote podium waardoor het bijna te vrolijk oogt voor blackmetal begrippen. Al met al weet de band een prima optreden neer te zetten waarbij het publiek en de band met volle teugen van heeft genoten.

Afgelopen jaar stond Vital Remains nog in het voorprogramma van Belphegor in de Nobel en wist de band te overtuigen. De deathmetal van de Amerikanen gaat er dan ook altijd wel in bij mij en begeef ik me richtig het podium als de band opkomt. Ook vandaag weet de band een vette show neer te zetten waarbij een hoofdrol is weggelegd voor frontman Brian Werner maar laten we ook gitarist en oudgediende van de band Tony Lazaro niet vergeten. Zo krijgen we onder meer nummers als “Hammer Down the Nails“, “In A World Without God” en “Icons of Evil” voorgeschoteld, echter omdat de songs van de band aan de lange kant zijn worden er maar een vijftal nummers gespeeld. Alvorens het afsluitende “Dechristianize” wordt gespeeld wordt er nog een bijbel door zanger Brian Werner in de fik gestoken waarna het optreden er alweer opzit.

Rond de klok van half negen is het tijd voor de headliner van de avond, Venom Inc. Oftewel Venom 2.0 met oudgedienden Mantas (gitaar) en Abaddon (drums) beide originele leden van het de legendarische band echter zonder originele zanger/bassist Cronos. Deze plek wordt niet geheel onverdienstelijk ingenomen door Tony Dolan. De band was overigens vorig jaar al te zien tijdens Baroeg Open Air, waar de band een prima show neerzette. Het is dus wel wat vreemd dat vandaag niet meer mensen de weg naar Nobel wisten te vinden. Venom Inc. deert het gelukkig allemaal niet en trapt enthousiast af met “Rip Ride”, “Leave Me in Hell” en “Live Like an Angel”. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een set met de nodige klassiekers zoals “Welcome to Hell”, “Angel Dust”, “The Seven Gates of Hell” en “Bloodlust”. De heren Mantas en Abaddon hebben het goed naar hun zin op het podium en ook zanger Tony ‘Demolition Man’ Dolan staat zichtbaar te genieten. De toegiften van vandaag bestaan uit twee krakers in de vorm van “Witching Hour” en “Black Metal” die luidkeels door het aanwezige publiek worden meegebruld. Omdat vanavond de laatste show van de tour is worden de andere bands van de avond op het podium uitgenodigd, al is Tony vergeten hoe de Braziliaanse band nu heet, maar hersteld zich snel. Met een podium vol bands uit 5 verschillende landen sluiten de heren af met de ultieme Venom klassieker “Countess Bathory”.

Al met al kunnen we terugkijken op een prima avond waarde oudjes van Venom Inc. het nog prima deden. Het geluid was gedurende de meeste bands redelijk en het licht was met vlagen prima in orde, al blijft het voor veel lichtmensen moeilijk om ook wat frontlicht op de band te richten zodat we ook de band zelf kunnen zien. Het blijft echter jammer dat er op een avond als deze niet meer bezoekers waren, maar dat mag de pret niet drukken. De Nobel is in ieder geval op de goede weg en deze mooie zaal, die op nog geen tien minuten lopen licht van het station ligt kan terugkijken op een geslaagde avond! (Talitha Martijn)

Voor meer foto's zie de volgende link!