Photos by : © '15 E. Straver

Tribulation, Grave Pleasures, Vampire - Gebr. de Nobel, Leiden - 28/01/2016
Op donderdag 28 januari stond er een zeer gevarieerd programma op het podium van Gebr. de Nobel. In de kielzog van headliner Tribulation werden de Leidse concertgangers getrakteerd op een tweetal support acts te weten het Zweedse Vampire en het Finse Grave Pleasures. Voor deze gelegenheid gingen de deuren van de grote zaal open en dat was gezien de opkomst een juiste beslissing. Geen uitverkochte aangelegenheid maar met een redelijk goed gevulde zaal en voldoende liefhebbers waren op dit programma afgekomen.

Vampire is een death / thrash metal band afkomstig uit het Zweedse Göteborg en hebben inmiddels een debuut album (2014) en een EP 'Cimmerian Shade’ in 2015 uitgebracht. Beide releases zijn verschenen via Century Media, wat in ieder geval betekent dat we hier niet te maken hebben met een stelletje prutsers. Vampire, actief vanaf 2011, speelt een lekkere mix van old school death en thrash metal waarbij je moet denken aan een bands als Possessed. On stage ziet er allemaal wat statisch uit maar muzikaal maken de heren dit ruimschoots goed. Wat we voorgeschoteld kregen waren onder meer de nummers “The Fen” of “Howl From The Coffin” afkomstig van het debuut album en een aantal nieuwere songs van de eerder genoemde EP. Al met al wist Vampire een goede indruk achter te laten.

De Finnen van Grave Pleasures zijn misschien beter bekend als Beastmilk en hebben hun band naam enige tijd geleden gewijzigd. Onder de naam Grave Pleasures is in 2015 het album genaamd ‘Dreamcrash’ verschenen, echter dat cashen zal nog wel even uitblijven. Het gezelschap speelt een muziek in een stijl die ze zelf omschrijven als apocalyptic death-rock en in de praktijk kun je dit het beste omschrijven als een snelle metal versie van U2. Zanger Mat "Kvohst” McNerney zingt clean, waar op zich natuurlijk niets mis mee is, in een stijl die je het beste kunt omschrijven als new wave uit de vorige eeuw. Muzikaal is het allemaal best te pruimen echter in het geweld van voorganger Vampire en headliner Tribulation is dit toch geheel anders. Het publiek beleefde het optreden met gelatenheid en slechts een enkeling was enthousiast. Een korte opleving was daar toen de oude Beastmilk nummers als “Fear Your Mind” en “Death Reflects Us” voorbij kwamen, songs met meer pit en meer beleving. Grave Pleasures was geen slechte band maar had beter tot zijn recht gekomen in een andere, meer soortgelijke line up.

Tribulation, de Zweedse progressieve black metal band mocht de toeschouwers weer wakker schudden. Meteen na het intro “Strange Gateways Beckon” knalde de nieuwe single “Melancholia” door de speakers. Een melodieuze song met geweldig gitaarwerk. Opvallend was vooral de “act” van gitarist Jonathan Hultén welke zich als een ware ballet danser (inclusief ballet schoenen) over het podium bewoog. In eerste instantie stoorde dit maar later was het toch vooral mooi om te zien hoe iemand (die maling had aan iedereen) opgaat in de muziek. Naaste de nieuwere songs kwam er ook ouder materiaal voorbij, met songs als "Beyond The Horror” en “The Vampyre”, afkomstig van het debuut album en met toegiften van het tweede album “Ultra Silvam” en “When the Sky Is Black with Devils” bracht Tribulation een heerlijke set.

Wederom een geslaagd avondje metal in Gebr. de Nobel al paste Grave Pleasures niet echt tussen het geweld van de opener en headliner maar dat mocht de pret niet drukken. (Erik van Dijk)