Photos by : Arend Jan
Par-pa fotografie

Exumer, Exarsis, Coma7 - Gebr. de Nobel, Leiden - 04/02/2016

Op donderdag 4 februari kwamen de Duitse thrashers van Exumer voor een exclusieve Nederlandse show naar Leiden, plaats van delict de Gebr. de Nobel. Supportacts voor deze avond waren het Israëlische Coma7 en Exarsis uit Griekenland. Een en ander geschiede in een redelijk tot goed gevulde en sfeervolle kleine zaal.

Als eerste de band was het de beurt aan de jonge Israëliërs van Coma7. Zonder demo of cd (met uitzondering van een drietal nummers op soundcloud) op pad in Europa. Muzikaal zitten deze heren in het post hardcore / groove genre waarbij je eigenlijk moet denken aan een wat brute versie van Rage Against the Machine. Met nummers als “No War”, “One Day As A Slave” en “Yeti” stuiteren de jonge mannen met veel energie over het podium. Het publiek overtuigen deden zij niet desondanks dat ze hun stinkende best deden om een goede indruk achter te laten.

Van een geheel andere orde was het Griekse Exarsis. De band werd in 2009 opgericht en heeft inmiddels drie full-lengths op hun naam waarvan het laatste album, 'The Human Project’ in 2015 verschenen is. Thrash metal met "high pitched vocals” is hier het recept. De lange manen van de heren wapperde in het rond alsof het niets was. Lekkere nummers van het nieuwe album als “False Flag Attack”, “Skull & Bones” en “Abnormal Generation” werden ten gehore gebracht aangevuld met wat oudere nummers. Al met al een heerlijk optreden van deze band waarbij de energie en spelvreugde voorop stonden en dat werd opgepikt door het publiek dat al headbangend in een ware moshpit er een klein feestje van maakte. De afsluiter “Under Destruction” smaakte naar meer maar bekende het einde van een lekker stukje thrash geweld.

Dan was het de beurt aan de (oude) mannen van Exumer. De Duitse thrasher die inmiddels al ruim dertig jaar actief zijn waren voor een exclusieve Nederlandse show naar Leiden afgereisd en mochten de avond voorzien van de gepaste einde. Oude krakers als “Winds Of Death” en “Journey To Oblivion” werden moeiteloos aangevuld met songs van het nieuwe album ‘The Raging Tides’. De lekkere thrash krakers en songs met duidelijke hardcore invloeden als “I Dare You” werden goed opgepikt door het publiek. Van wall of death naar circlepit, alles kwam voorbij tot groot genoegen van zanger en frontman Mem Von Stein. Geen wapperende manen hier maar kale glimmende koppen of bandanas om het kale hoofd enigszins te verbergen. Exumer bracht een lesje thrash van de oude school met “zugaben” als de titelsong van het nieuwe album ‘The Raging Tides’ en de titelsong van het debuut album ‘Possessed By Fire’ waarbij in twee nummers de ruim dertig jaar Exumer thrash gevangen werd.

Het was vanavond dan ook opnieuw een meer dan geslaagde show in de Gebr. de Nobel, met dank aan alle aanwezigen, de organisatie en Arend Jan van Par-pa fotografie voor de foto's. (Erik van Dijk)