Photos by : © '15 E. Straver / T. Martijn

Emptiness, Antediluvian, Svartidaudi - Gebr. de Nobel, Leiden – 14/05/2015

Doomsday Celebration heeft onder de noemer Hellevaert op Hemelvaartsdag bij Gebr. de Nobel een drietal blackmetal bands uit verschillende windhoeken van deze aardkloot op het menu staan. De show is op het laatste moment verplaatst naar de grote zaal in verband met de grote interesse voor dit metal feestje. Opener deze avond is het Belgische gezelschap Emptiness en al ruim voor aanvang is het al behoorlijk druk in de zaal. De mannen hebben inmiddels vier albums uitgebracht welke zeker het luisteren waard zijn. Waar je door de bank genomen een “wall of sound” verwacht in dit genre brengt dit Brusselse viertal een donker kolkende atmosferische massa voort uitgevoerd op een bijzonder laag tempo. Muzikaal goed verzorgd sleept de bijna hypnotiserende muziek zich de 45 minuten set voort, af en toe onderbroken met een uptempo nummer. Al met al zeer vermakelijk start van deze avond.

Antediluvian is een compleet ander verhaal. Deze uit Canada afkomstige viermans formatie brengt een mix van black- en deathmetal en dat het allemaal steeds extremer kan en moet bewijst deze band. Ongetwijfeld zijn er liefhebbers voor deze muziek echter aan mijn oren is het niet besteed. De songs die ten gehore worden gebracht hebben allen een moordend drum tempo begeleid door een veelal gillende gitaar en onsamenhangende vocale lijnen. Het geheel komt wat rommelig over en weet niet te binden.

Headliner deze avond is Svartidauđi. De naam vertaald uit het IJslands betekend Black Death en dat is wat deze heren brengen. De songs zijn lang, 7 tot 15 minuten, kennen een goede opbouw met afwisseling van trage blackmetal stukken tot het snellere deathmetal werk waardoor de nummers toch blijven boeien. Een minpunt mijn inziens is echter de zang, de nagenoeg monotone schreeuwerige grunt sleept zich voort en begint na verloop van tijd te irriteren. Svartidauđi heeft een goede interactie met het publiek en brengt een vermakelijke show verrassing van de avond is voor mij toch Emptiness. Doomsday Celebration bewijst met deze programmering eens te meer dat metal leeft in Leiden en heeft er met Gebr. de Nobel een perfecte locatie bij voor dit soort evenementen. (Erik van Dijk)

Voor meer bandfoto's zie het de facebook pagina van Metal-Experience!