Photos by : © '15 E. Straver / T. Martijn

AC/DC, Vintage Trouble - Gelredome, Arnhem – 05/05/2015

Op 23 juni 2009 was AC/DC de laatste keer in ons land live te zien, het is dan ook niet zo verwonderlijk dat toen de kaarten voor de show in het Gelredome in december 2014 in de verkoop gingen deze binnen enkele minuten waren uitverkocht. Het grootste verschil met de show in 2009 is echter dat gitarist en medeoprichter Malcolm Young aan de ziekte van Alzheimer lijdt en niet meer met de band zal toeren. Verder werd onlangs ook bekend dat Phil Rudd in opspraak is gekomen in verband met een doodsbedreiging en zich voor de rechter zal moeten verantwoorden. Beide leden worden vervangen door respectievelijk Stevie Young, (de neef van) en Chris Slade die Rudd ook al tussen 1989 en 1993 verving. Om de ruim 30.000 bezoekers te voorzien van eten, drinken en merchandise is er op het plein voor het stadion een heuse festivalmarkt ingericht waar de drank rijkelijk vloeit. Het weer is prima en het is dan ook al ruim voor aanvang van de show een drukte van belang. Dit is echter nog niets vergeleken met de drukte later op de avond in het stadion, want de vloer was tijdens de show van AC/DC afgeladen vol.

Alvorens het zover was mocht het uit Californië afkomstige Vintage Trouble het publiek vast opwarmen. De band is gehuld in strakke pakken en swingen de pan uit. Het grootste deel van het publiek kan echter weinig met de opzwepende soul- en blues die de band ten gehore brengt. De band, aangevoerd door frontman Ty Taylor laat zich echter niet afschikken en weet dan ook een overtuigde show neer te zetten.

Omdat vandaag de aftrap was van de officie “Rock Or Bust World Tour” was de band al enkele dagen voor het optreden neergestreken in Arnhem om de show van vandaag tot in putjes te verzorgen. Rond de klok van kwart voor negen doven de zaal lichten en krijgen we een korte film te zien waarbij de bandleden als astronauten neerdalen waarop de band knallend van start gaat met “Rock or Bust”, de titelsong van het nieuwe album. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een set voorzien van de grootste klassiekers zoals “Shoot to Thrill”, “Hell Ain't a Bad Place to Be”, “Back in Black”, “Dirty Deeds Done Dirt Cheap” en “High Voltage”. Natuurlijk zitten er enkele nieuwere nummers in de set verwerkt zoals “Play Ball” van het meest recente album en “Rock 'n' Roll Train” van het uit 2008 stammende “Black Ice” album. Het maakt voor het uitzinnige publiek echter niet uit wat de band speelt want AC/DC is in vorm vandaag, en zoals de band nu speelt kunnen ze met gemak nog een aantal jaren door. Zoals gebruikelijk stelen Angus Young en frontman Brian Johnson de show, waarbij de rest van de band wat op de achtergrond blijft en zijn ding doet. Voor wie de band al eerder aan het werk heeft gezien zal de show van daag niets nieuws brengen, zo komt tijdens “Hells Bells” een grote klok naar beneden en is het de reusachtige Rosie die op de achtergrond van het podium verschijnt tijdens “Whole Lotta Rosie”. Naast de nodige klassiekers worden ook de nummers “Sin City” en “Have A Drink On Me” van stal gehaald die de band al enkele decennia niet meer live gespeeld heeft. Tegen het einde van de set krijgen we dan nog nummers zoals “T.N.T.” en “Let There Be Rock”, voorzien van een scheurende gitaarsolo van Angus Young, te horen die natuurlijk niet mogen ontbreken. Hierop verlaat de band het podium, maar gelukkig duurt het niet al te lang voordat de band terugkomt voor enkele toegiften in de vorm van “Highway to Hell” en “For Those About to Rock” waarbij nog eenmaal de kanonnen door het Gelredome donderen.

Na zo’n twee uur zit het optreden met twintig nummers er alweer op, waarbij AC/DC eens te meer heeft bewezen de grootste Rock ’n Roll band ter wereld te zijn. Natuurlijk moet de band het ook wel hebben van een grootse show, maar het spelplezier van met name Angus en Brian heeft daar ook mee te maken. Al met al weet AC/DC te overtuigen en het zal mij dan ook benieuwen hoe lang de band nog doorgaat met optreden, maar wat ons betreft nog heel lang.

Setlist AC/DC:

01. Rock or Bust
02. Shoot to Thrill