Photos by : © '15 E. Straver

Nightwish, Arch Enemy, Amorphis - Heineken Music Hall, Amsterdam – 19/11/2015

Het Finse Nightwish heeft de laatste jaren behoorlijk wat nieuwe fans voor zich weten te winnen na het aantrekken van zangers Floor Jansen die in 2012 de microfoon overnam van Anette Olzon. De band is inmiddels zo populair dat de show in de Heineken Music Hall al snel was uitverkocht waarop meteen een twee show werd toegevoegd aan toch al behoorlijk lange tour. Wij van Metal-Experience zijn bij de eerste show aanwezig en alvorens het zover is krijgen we eerst nog een tweetal prima voorprogramma’s te zien.

Als we bij de HMH aankomen is het al een drukte van belang want door de tragische gebeurtenissen in Parijs een week eerder zijn de veiligheidsmaatregelen flink aangescherpt. Zo worden alle tassen gecontroleerd en wordt iedereen uitgebreid gefouilleerd dat resulteert in een lange rij voor de ingang van de HMH. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de zaal nog grotendeels leeg is als Amorphis om even voor half acht aftrapt met “Death of a King” afkomstig van het eerder dit jaar verschenen ‘Under The Red Cloud’ dat alweer het twaalfde full-length album van de band is. De show wordt voorgezet met het eveneens nieuwe “Sacrifice”. In de vorm van “Hopeless Days” (Circle, 2013), “Silver Bride” (Skyforger, 2009) en het afsluitende “House of Sleep (Eclipse, 2006)” krijgen we nog enkele oudere nummers te horen, maar het overgrote deel van het vandaag gespeelde materiaal is afkomstig van het nieuwe album. Niet zo heel verwonderlijk, want naast dat ‘Under The Red Cloud’ een zeer degelijk en toegankelijk album is heeft de band nog geen jaar geleden een aantal shows gespeeld die voornamelijk om het debuutalbum ‘Tales From The Thousand Lakes’ (1994) draaide waarbij het album integraal gespeeld werd. Ondanks de vrij korte set en dat een groot deel van het publiek volgens mij geheel onbekend is met de band weet Amorphis hier vandaag een zeer degelijk optreden neer te zetten en hebben de Finnen toch weer een aantal zieltjes weten te winnen.

Na een korte ombouwpauze is het de beurt aan Arch Enemy, de band was dit jaar al onder meer te zien op Dynamo Metal Fest in Eindhoven waar de band het festival mocht afsluiten. De zaal is inmiddels behoorlijk vol gestroomd als de band van start gaat met “Yesterday Is Dead And Gone” en “War Eternal”. Aan het begin van de set is het geluid nog niet helemaal top, maar als de band vervolgens verder gaat met het stampende “Ravenous” is daar niets meer van te merken. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een geraffineerde show, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor gitaristen Michael Amott en Jeff Loomis. Het gitaarspel van beide heren is dan ook behoorlijk strak en toveren ze de ene na de andere formidabele solo uit hun gitaar. Wat verder wel opvalt is dat de gehele podiumpresentatie nogal ingestudeerd overkomt en dat is vooral goed te merken aan de praatjes tussen de nummers door van zangeres Alissa White-Gluz. Het publiek vindt het echter allemaal prachtig en gaat uit zijn dak op nummers als “You Will Know My Name”, “As The Pages Burn” en “No Gods, No Masters”. Wat mij tegen het einde van de show echter wel opvalt is dat de set van vandaag grotendeels gelijk is aan die van het optreden in Eindhoven eerder dit jaar, alleen “Under Black Flags We March” kregen we daar niet te horen en wat mij betreft bevatte de show van vandaag dan ook weinig verrassingen. Dat mag de pret echter niet drukken als Arch Enemy het optreden afsluit met de klassieker “Nemesis”, dit tot groot genoegen van het publiek.

Na een klein half uur is het vervolgens de beurt aan Nightwish, de headliner van de avond waarop de band onder luid applaus en gejuich van start gaat met “Shudder Before The Beautiful”. De show gaat verder met nummers als “Yours Is An Empty Hope”, “Ever Dream” en “Storytime”. Vanaf de eerste noten valt het op dat de band er vanavond erg veel zin in heeft. Vooral zangeres Floor Jansen is opgewekt omdat ze vanavond voor het eerst voor haar eigen “thuispubliek” mag optreden. Naast het nodige vuurwerk is de lichtshow groots opgezet en spectaculair om te zien waarbij de achtergrond van het podium is voorzien van enorme videoprojecties. Tijdens “The Islander” neemt de band was gas terug en is de hoofdrol weggelegd voor bassist Marco Hietala.

Wat we verder voorgeschoteld krijgen tijdens de ruim twee uur durende show is een complete bloemlezing uit het gehele ouvre van de band met nummers als “Weak Fantasy”, “The Poet And The Pendulum”, “Nemo”, “Stargazers”, “Sleeping Sun” en “Ghost Love Score” dit tot groot genoegen van het publiek dat bijna elke song noot voor noot meezingt. Het optreden wordt vervolgens afgesloten door het epische “The Greatest Show On Earth” waarbij het publiek om meer roept, maar na de outro tape is de koek echt op en heeft de band het podium al verlaten alvorens het Nederlandse publiek uitbundig te hebben bedankt. Al met al wist Nightwish te imponeren en werd er een weergaloze show neergezet vandaag waarbij zowel de band als ook het publiek in topvorm was. Nightwish bewijst dan ook nog maar eens aan de top te staan van de symfonische metal.

Setlist Nightwish:

01. Shudder Before The Beautiful
02. Yours Is An Empty Hope