Photos by : © '15 E. Straver / T. Martijn

Spartan, Septicflesh en Moonspell – Patronaat, Haarlem – 13/03/2015

De tour van Moonspell die momenteel door Europa trekt staat in het teken van het onlangs verschenen album ‘Extinct’ waarvan de aftrap een dag eerder plaats vond in Nijmegen. De tweede show vond plaats in Haarlem en omdat deze een stuk gunstiger voor ons is zijn we al redelijk op tijd in Haarlem om opener Spartan te aanschouwen. De uit Haarlem afkomstige band speelt toegankelijke melodieuze death metal band. Als de band het podium betreedt is het nog redelijk rustig in de zaal, maar gedurende de show wordt het steeds wat voller in de zaal. De band lijkt behoorlijk op elkaar ingespeeld en ook het geluid is redelijk Verder is de podium presentatie in orde. Het publiek vindt het dan ook allemaal prima en als na een klein half uurtje het optreden er alweer op zit kan de band rekenen op een positieve publieksrespons. Al met al kan Spartan hier vandaag dan ook terugkijken op een geslaagd optreden.

Septicflesh is de vaste supportband deze tour waarbij de Grieken het uit 2014 stammende album ‘Titan’ promoten. Septicflesh keerde na het stopzetten van de band in 2003 met het prima album getiteld ‘Communion’ in 2008 glorieus terug, gevolgd door het uitstekende ‘The Great Mass’ (2011). ‘Titan’ klonk een stuk zwaarder en duisterder dan zijn twee voorgangers, dus we zijn dan ook benieuwd wat de show van vandaag gaat brengen. In een tijdsbestek van ruim een uur krijgen we een elftal songs voorgeschoteld waarbij de nadruk op het uit 2014 stammende album ‘Titan’ waarvan we maar liefst zes nummers te horen krijgen. Zo gaat het optreden van start met opener “War in Heaven” gevolgd door “Communion” en “Order of Dracul”. Zo krijgen we naast het titelnummer van het meest recente album ook het epische ”Prototype” te horen. De songs is voorzien van onheilspellende gitaarpartijen en dreigende blastbeat passages waarbij het gaspedaal wat meer wordt ingedrukt. Septicflesh weet vandaag te overtuigen, zo is het geluid prima te noemen en is ook aankleding van het podium mag er wezen. Frontman Seth ziet er in zijn leren bepantsering prachtig uit, Septicflesh heeft dan ook goed nagedacht over het concept van de band waarbij vandaag alles lijkt te kloppen. Het enige nadeel is echter het ontbreken van een echte keyboardspeler. Zo komen alle symfonische elementen uit een kastje maar gewoon iemand live op het podium zou de band performance zeker ten goede komen. Tegen het einde krijgen we dan nog onder meer de nummers “The Vampire From Nazareth”, “Anubis” en het afsluitende “Prometheus” te horen. Mijn inzien  wist Septicflesh een prima show neer te zetten ondanks dat het publiek tamelijk tam was.

Na een korte ombouwpauze is het vervolgens de beurt aan de headliner van vanavond. De zaal staat dan ook inmiddels behoorlijk vol als Moonspell het podium betreedt en zelf het balkon is open. Het is dan ook alweer even geleden dat Portugezen met een eigen tour in ons land te zien waren. De band opent met twee nieuwe songs van het onlangs verschenen ‘Extinct‘ in de vorm van “Breathe (Untill We Are No More)” en het titelnummer. Vervolgens krijgen we enkele ouder stukken zoals “Opium”, “Awake!” en “… of Dream and Drama (Midnight Ride)” te horen. Verder ligt de nadruk behoorlijk op het meest recente album waarvan we maar liefst acht songs te horen krijgen zoals achtereenvolgens “Medusalem”, “The Last of Us”, “Domina”, “Malignia” en “Funeral Bloom”. Wat we vanavond verder te zien krijgen is een krachtige show voorzien van een groots opgezette lichtshow en een mooie podium aankleding die sfeer verhogend werkt. Natuurlijk weet zanger Fernando Ribeiro alle aandacht op te eisen, maar ook de mooie solopartij van gitarist Ricardo Amorim tijdens “The Future is Dark” (inclusief kunstsneeuw) mag genoemd worden. Naast het vele nieuwe materiaal wordt er ook aan de wat oudere fans van de band gedacht. Het is inmiddels alweer 20 jaar geleden dat het debuutalbum ‘Wolfheart‘ verscheen waarvan we onder meer de nummers “Vampiria” en “Wolfshade (A Werewolf Masquerade)” te horen krijgen.

Ook Moonspell weet vandaag te overtuigen, al hadden er wat meer oudere songs in de set verwerkt mogen zitten. De toegift in de vorm van “Full Moon Madness” maakt echter een hoop goed. De bezoekers van Patronaat kunnen vandaag in ieder geval terugkijken op een geslaagde avond waarbij zowel Septicflesh als Moonspell een zeer gedegen show wisten neer te zetten.

Septicflesh:

01. War in heaven

02. Communion