Photos by : © '15 E. Straver

Mgła, One Tail One Head, MisÞyrming, Kringa – Gebr. De Nobel, Leiden - 07/12/2015

Nadat het Nidrosian Black Metal fest in Brussel was afgelopen gingen een aantal bands nog op tour door Europa, en Leiden was daarbij de enige Nederlandse stopplaats. Dit resulteerde dan ook in een goed gevulde grote zaal van de Gebr. De Nobel.

Omdat de deuren om 19.00 open gingen en Kringa al om 19.15 moest aftrappen was de band al begonnen voordat je goed en wel doorhad dat je binnen stond. De Oostenrijkse band heeft alleen nog wat demo’s en een EP uit maar is toch al opgepikt door het respectabele Daemon Worship Productions. Op het podium is duidelijk dat de bandleden nog jonge gasten zijn die pas net beginnen met het live presenteren van het materiaal. De podiumpresentatie is nog wat onwennig, en ook de nummers weten niet altijd te overtuigen. Bij vlagen heeft de band wat weg van Tribulation, en hier en daar zitten uitstekende mee-knikritmes ingebouwd, maar soms is het noch vis noch vlees. Niettemin is er potentie voor groei.

MisÞyrming bevat ook jonge kerels (op de drummer na) maar in tegenstelling tot Kringa weten de IJslanders wel een show neerzetten is. Genadeloos valt de band op het publiek met materiaal van hun ijzersterke debuut ‘Söngvar elds og óreiðu’. Elke minuut wordt er volop mee-geheadbanged door de gitaristen en drummer, iets waar alleen de bassist wat houterig achter in blijft qua geestdrift. Middels een enkel duimpje aan het eind weten we dat ook de band tevreden was met de respons van het publiek. Hoewel het geluid minder overdonderend was dan eerder op Aurora Infernalis is het zeker een band die weer een aantal nieuwe zieltjes heeft gewonnen door performance en het materiaal.

One Tail, One Head is een love-it-or-hate-it band en in ik val in de eerste categorie. Mijn verwachtingen waren echter niet heel hoog gespannen. De vorige keer in Brussel was de band wat tegenvallend, waar mede het slechte geluid debet aan was. Niettemin was het geluid in de Nobel erg goed en de band energiek en actief. Het gelijknamige nummer van de band werd volop meegeschreeuwd door de zaal en de vrij eenvoudige rechttoe rechtaan Nidrosian black metal ging er in als zoete koek.

Mgła is vermoedelijk een van de meest gewaardeerde bands in het black metal genre op dit moment. Elke keer als de Polen iets uitbrengen of touren lopen er hordes mensen mee weg. Zelf valt er voor mij te weinig interessants te ontdekken in de muziek, hoewel ik wel begrijp wat de kracht van de band is. De grote zaal is inmiddels uitermate vol en menigeen kijkt duidelijk uit naar dit optreden. Er volgt een bloemlezing van het repertoire van de band, naast natuurlijk materiaal van de nieuwe plaat ‘Exercises in Futility’. De podiumpresentatie is zoals bekend koud en stil, met drie in donker gehulde silhouetten die de muziek uitbraken over de massa. Het deert niemand en er wordt volop genoten.

Wederom een geslaagde avond in De Nobel. Dat dit de enige data was in Nederland met een aantal bands die erg graag gezien worden heeft de show goed gedaan, want uit heel Nederland was men afgereisd. Prima show weer. (Thomas van Golen)

Voor meer bandfoto's zie de volgende link!