Photos by : © '15 E. Straver / T. Martijn

Majesty, Bloodbound, Evil Invaders – Paard van Troje, Den Haag – 02/04/2015

Op donderdag 2 april speelden er drie metal bands in het Paard van Troje, te weten het Duitse Majesty en supportacts Bloodbound uit Zweden en Evil Invaders uit België. Omdat de zaal wat later open ging dan gepland en het nog niet enorm druk was trapt Evil Ivaders uiteindelijk rond de klok van half 9 af, dus een half uurtje later dan gepland af. De band gaat ondanks de matige opkomst enthousiast van start, wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is zeer degelijke prima old school speed/thrash van de bovenste plank. Natuurlijk staat de setlist van onze zuiderburen in het teken van het onlangs uitgebrachte debuutalbum ‘Pulses Of Pleasure’ zoals “Stairway to Insanity”, “Shot to Paradise” en “Fast, Loud 'n' Rude” veelal voorzien van de ene na de andere spectaculaire gitaarsolo en hoge zangpartijen van frontman Joe waarbij de vergelijking met een band als Agent Steel al snel gemaakt kan worden. Ook de moddervette bas- en drumsectie mogen genoemd worden en Evil Invaders is dan ook een band om in de toekomst rekening mee te houden. Het optreden wordt vervolgens afgesloten met “Master of Illusion”. In net iets meer dan een half uur wist Evil Invaders een zeer overtuigende, frisse en energieke show neer te zetten.

Na een korte ombouwpauze is het vervolgens de beurt aan de power-metal band Bloodbound. Het meest recente wapenfeit van de Zweden is het uit 2014 stammende ‘Stormborn’, een zeer dynamisch album waarop de Zweden eigenlijk niets nieuws wisten te brengen. Dat neemt echter niet weg dat de band zeer gedreven van start gaat. Zo opent de band met de eerste twee songs van het meeste recente album te weten “Bloodtale” en “Satanic Panic”. Ook Bloodbound weet een gedegen show neer te zetten, ondanks dat het nog steeds niet heel druk is in de kleine zaal van het Paard. De band laat zich echter niet uit het veld slaan en wat we vervolgens voorgezet krijgen is een prima show. Zo maakt Frontman Patrik Johansson veelvuldig contact met aanwezige publiek en is het een genot om het gitaristenduo Tomas en Henrik Olsson aan het werk te horen. Verder krijgen we van vrijwel alle zes de albums van de band wel wat te horen zoals “When Demons Collide”, “In the Name of Metal”, “When All Lights Fail', “Book of the Dead” en het afsluitende “Nosferatu”. Al met al worden we vandaag dan ook verrast door een zeer gedreven show van de Zweden.

Vervolgens is het de beurt aan de headliner van de avond, het Duitse Majesty met in de gelederen de Nederlandse gitarist Tristan Visser. De band is naar eigen zeggen geïnspireerd door acts zoals Manowar, Judas Priest en Accept. Afgelopen maand verscheen alweer het achtste album van de band, getiteld ‘Generation Steel’. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de show van vandaag in het teken staat van deze release, waarvan we onder meer het titelnummer, “Shout At The World”, “Hawks Will Fly” en “Circle Of Rage” te horen krijgen. De band, onder aanvoering van zanger Tarek Maghary doet behoorlijk zijn best, maar het moge duidelijk zijn dat het publiek het vandaag laat afweten. Het is de hele avond nog niet heel druk geweest en ook tijdens het optreden van de laatste band van de avond blijft de zaal behoorlijk leeg. Misschien is de typische heavy metal dat de heren ten gehore brengen net wat te gedateerd of liggen de Manowar en Hammerfall gelijkenissen er net wat te dik bovenop. Het is echter duidelijk dat maar weinig mensen de weg naar Den Haag hebben weten te vinden. Dat neemt niet weg dat de band een prima show weet neer te zetten waar de vonken vanaf spatten. Zo krijgen we prima uitvoeringen te horen van onder meer nummers als “Time For Revolution”, “Hellforces”, “Into The Stadiums” en “Thunder Rider”. Zo zijn de songs voorzien van catchy zanglijnen en meezingbare refreinen, wat verder opvalt is het gierende gitaarwerk. Het optreden wordt vervolgens afgesloten met twee toegiften in de vorm van “Metal Law” en “Metal Union” waarna de avond er alweer opzit.

Al met al was het een geslaagde avond, de band waren prima op dreef ondanks dat het publiek het wat liet afweten. Hopelijk is het volgende keer toch wat drukker in Den Haag als er weer een heavy metal avond wordt georganiseerd anders zie ik de toekomst van het Paard en heavy metal toch somber in en dat zou zeer jammer zijn.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!