Photos by : © '15 Kick Verhaegen

Kiss, The Dead Daisies – Ziggodome, Amsterdam – 18/06/2015

Er zijn maar weinig bands die meer dan 40 jaar actief zijn en nog immer volle zalen trekken. Kiss. De formatie rond de twee enige overgebleven rock iconen uit de oorspronkelijke bezetting Gene Simmons en Paul Stanley, bezoekt vandaag de Amsterdamse Ziggodome.

Als opwarmer voor dit festijn dient het Australische gezelschap The Dead Daisies. De huidige bezetting van deze in 2012 door Jon Stevens (INXS) opgerichte band kent een aantal bekende namen uit de (hard) rock wereld. Zo zijn de Guns ’N Roses mannen Richard Fortus (gitaar), Dizzy Reed (toetsenist), John Corabi van Mötley Crüe (zang) en de voormalige Whitesnake drummer Brian Tichy actief in de huidige bezetting. Dat namen niet alles zeggen wordt snel duidelijk, na de start met het eigen nummer “Mexico” volgen verschillende cover songs. Van songs van bands als Howlin’ Wolf en The Sensational Alex Harvey Band tot het enigszins vermakelijke “Hush" van Joe South passeren de revue. De eigen songs zijn eigenlijk onder de maat. Het zijn slechts fantasieloze rock niemendalletjes en de band heeft dan ook een aantal covers nodig om overeind te blijven. Hoogtepunt is het nummer “Helter Skelter” van The Beatles en daarmee zeg ik eigenlijk al genoeg. Misschien dat de band in een kleinere setting nog kan overtuigen maar het optreden van vandaag moeten we maar snel vergeten, we zijn hier immers voor Kiss!

Kiss werd opgericht in 1973, de band verkocht meer dan 100 miljoen albums wereldwijd en ontving 28 gouden platen in de U.S.A. Kortom een mega prestatie van de band. Na verschillende line-up wisselingen spelen de heren sinds 2004 in de bezetting waarmee de band vandaag Amsterdam aandoet. Gene Simmons en Paul Stanley worden de laatste 11 jaar bijgestaan door drummer Eric Singer en lead gitarist Tommy Thayer. Rond de klok van 9 uur klinkt er door de speakers: “You wanted the best, you got the best. The hottest band in the World KISS!”. De temperatuur in de zaal stijgt door de vlammen tijdens de klassieke opener “Detroit Rock City” gevolgd door “Deuce”. Showman Paul Stanley laat zich gewillig al languit liggend op het podium fotograferen en steelt duidelijk de show. Natuurlijk weet ook Gene nadrukkelijk de aandacht op zich te vestigen.”Psycho Circus” volgt en ja we bevinden ons hier in een doldwaas circus. Zo komt er een serie songs voorbij uit de lange discografie van deze geschminkte opa's “Creatures Of The Night”, “I Love It Loud” en “Do You Love Me”. Hoogtepunten zijn er ook voldoende, zo zien we Gene vuur spuwen tijdens het stevig rockende “War Machine”. Paul Stanley vliegt door de zaal om vervolgens te landen op een rond draaiend podium achter in de Ziggodome alwaar de kraker “Love Gun” ten gehore wordt gebracht.

Wederom vestigt Gene de aandacht op zich tijdens het heerlijke “God Of Thunder” waarbij hij het bloed weer rijkelijk uit zijn mond laat vloeien. Veel recente songs krijgen we niet te horen, zo is "Hell Or Hallelujah” de enige song van het in 2012 uitgebrachte album ‘Monster’. Oude krakers is het dus wat de klok slaat, "Calling Dr. Love”, "Cold Gin” en "Black Diamond” zijn de song te we te horen krijgen. In de toegift komt dan nog de grootse hit en meezinger "I Was Made For Lovin’ You” voorbij, waarbij Paul Stanley niet geheel zuiver was bij de hoge noten. De song werd nog voorafgegaan door "Shout It Out Loud”. De afsluiter op deze vermakelijk avond was "Rock And Roll All Nite” waarbij vuurwerk, bommen en granaten het optreden tot een knallend einde brengen.

Kiss rockt ook nog na meer dan 40 jaar en breidt nog steeds de fan schare uit getuige het hoge aantal kids dat vandaag aanwezig was, al dan niet vergezeld door vader en/of moeder. Het lijkt er dan ook nog lang niet op dat de band snel zal stoppen (Erik van Dijk).

Setlist:
01. Detroit Rock City
02. Deuce