Photos by : © '15 K. Verhaegen

Contorted Mind, Apophys, I Chaos - Gebr. de Nobel, Leiden - 27/09/2015

Normale wijs is er geen excuus nodig voor een avondje death metal in Gebr. de Nobel. Al sinds de opening wordt er stevig geprogrammeerd en is er te genieten van metal in alle denkbare genres. Vandaag, zondag 27 september, is er een speciale gelegenheid en wel de presentatie van het nieuwe I Chaos album “Masterbleeder” wordt gepresenteerd. Het Haagse I Chaos is hier dus de band waar hier allemaal om draait vanavond maar zonder een paar leuke openers is de avond niet compleet.

De band die het spits mag afbijten is het Leidse Contorted Mind en deze heren zijn inmiddels geen onbekende meer in Gebr. de Nobel. Deze mannen hebben reeds meerdere malen het genoegen geproefd het bal te openen en vanavond is het jammerlijk genoeg niet goed. Het geluid is voor een groot gedeelte van de set dramatisch, drums overheerste compleet de gitaar en bas waar niets van te horen was. De drums klonken alsof een klein kind op een zeepkist aan het slaan was en het enige dat uit de verf kwam waren de brute vocalen van Joel van der Putten. tegen het einde van de set verbetert het geluid en krijgen we te horen dat deze jonge mannen wel degelijk progressie hebben geboekt in het afgelopen jaar. Het restant klinkt namelijk strak en de podium presentatie is duidelijk vooruit gegaan. Jammer maar ik verwacht dat Contorted Mind nog wel een kans krijgt in de Nobel om zich te bewijzen, ze hadden vanavond in ieder geval meer verdient.

De volgende band die het podium mag bestijgen is Apophys. Met een debuut album uitgebracht in 2015 (Prime Incursion) zou je denken hier te maken met een nog jonge startende band niets is echter minder waar. De heren hebben reeds hun sporen verdient in verschillende bands in het death metal genre, zo is bijvoorbeeld Michiel van der Plicht, onder meer drummer bij het heropgerichte God Dethroned. Ook de andere bandleden hebben tal van bands waarin zij actief zijn of zijn geweest waaronder namen als Prostitute Disfigurement, Detonation en Toxocara en de vraag rijst dan ook: is Apophys een side project of kunnen we meer van dit gezelschap verwachten? Wat mij betreft het laatste, de band speelt een heerlijke technische death metal variant die de gehele set wist te boeien. Met Kevin Quilligan als absolute frontman die met zijn gevarieerde zang en theatrale podium act de aandacht van het publiek wist te pakken en vast te houden. Muzikaal is het technisch zonder ook maar iets in te boeten aan het brute geweld waar het genre om bekend staat, hard, agressief en snel, zonder dat er een brei van geluid ontstaat zoals dit bij genre genoten helaas vaak het geval is. Apophys speelt een heerlijke set en is zeker een band om in de gaten te houden.

Dan de band waar het deze avond om draait I Chaos. Ook deze heren zijn actief naast I Chaos, zo zijn met uitzondering van de in 2014 toegetreden zanger Tobias Borra (Cypher), alle overige bandleden actief in Dew-Scented. Dit Haags / Leidse gezelschap presenteert vanavond, zoals gezegd, hun tweede full-length ‘Masterbleeder’. Het was even wachten op het nieuwe album na de 2011 uitgebrachte debuutplaat ‘The Human Repellent’ maar resultaat mag er zijn. Een heerlijke brute death metal sound en een waardig opvolger van het debuut. Live kregen de heren de meute maar moeizaam in beweging, wellicht te veel bezig met het eigen spel was er weinig interactie met het publiek. De nieuwe nummers als "Waking Hell”, "Blinding Bias” en “Sublimation” knallen er echter lekker op los. Heerlijk gitaarwerk en solo’s, Koen Herfst ramt er vrolijk op los en zanger Tobias Borra is een aanwinst. Tobias Borra kondigt een heuse death metal ballad aan met "Ending of a Lie” en zo worden de songs van het nieuwe album live ten gehore gebracht. Een fijn optreden en een lekker plaat die het luisteren meer dan waard is. (Erik van Dijk)