Photos by : © '15 K. Verhaegen

Enforcer, Wolf, Dynamite - Gebr. de Nobel, Leiden - 14/10/2015
Vanavond staan er weer wat metal bandjes geprogrammeerd bij Gebr. de Nobel en alle drie de bands hebben hun wortels in Zweden. De deuren gaan open om 20:00 en de eerste band start al een kleine 5 minuten later. Een strakke planning die ervoor zorgt dat de heren van Dynamite de eerste nummers slechts voor een handvol mensen staan te spelen. Het bezoekers aantal laat sowieso te wensen over op deze woensdagavond met naar schatting zo’n 50 personen die de weg naar Gebr. de Nobel gevonden hebben. Tot overmaat van ramp is er in verband met de grote van de productie, gekozen voor de grote zaal met als resultaat een merendeels lege zaal. De aanwezige bezoekers deden echter hun best en Dynamite kreeg zo hier en daar de handen op elkaar met hun herkenbare hardrock geluid welke zo nu en dan deed denken aan een groepje Australische legendes. Het traditionele school uniform werd weliswaar niet uit de kast gehaald maar verdere raakpunten waren er te over. Lekkere stampers als "Burn It Down” en "It's a Long Way Home” warmden het publiek op voor de landgenoten later op de avond. Dynamite was leuk en vermakelijk en toch miste er iets en dat was vooral te zoeken in een stukje beleving. Een band in dit genre moet zich weten te onderscheiden op het podium om niet te verworden tot een kloon van de meesters, Dynamite was als Airbourne zonder dynamiet en tot de verbeelding sprak het helaas niet.

Wolf is van een geheel andere orde, deze heren brengen een potje energieke power metal welke zich het beste laat omschrijven als (zoals vaker in dit genre) een snelle versie van Iron Maiden. De riffs in sommige nummers klinken als zodanig herkenbaar maar om het hiermee af te doen doe ik de heren tekort. Variatie genoeg in het aanbod en met het ietwat poppy nummer als “Voodoo” en de vermakelijke meezinger "Hail Ceasar” weet Wolf de aandacht van de bezoekers te trekken. Het enige minpuntje dat ik me kan bedenken is dat de vocalen van zanger / gitarist Niklas Stålvind live wat iel klinken en niet helemaal uit de verf kwamen. Verder zette de band een zeer degelijk en energiek optreden neer waarbij de goede interactie met het publiek en nummers als "Skull Crusher” en “Speed On” zorgden voor een dikke voldoende deze avond.

Enforcer is de laatste band die het podium mag betreden en deze Zweedse heren maken er een heerlijk feestje van. Muzikaal liggen deze heren in het speed metal kamp en krijgen we een revival van de eind jaren tachtig / beginjaren 90 voorgeschoteld. De strakke broekjes en spijkerbanden geven het geheel van oubollige en poserachtige indruk en doet denken aan een band als bijvoorbeeld Agent Steel. De lekkere toegankelijke metal gebracht met veel energie op het podium doet het goed bij de toeschouwers die zich duidelijk vermaken. De oudere nummers als "Mesmerized By Fire,” en “Scream Of The Savage” knallen er lekker in en worden dan ook goed verteerd door het publiek. Ook de nieuwe nummers van het in 2015 uitgebrachte album ‘From Beyond’ vinden een luisterend oor. Lekkere up-tempo nummers als “Destroyer” worden moeiteloos afgewisseld met melodieuzere songs als "Undying Evil”, “From Beyond” en Mask Of Red Death”. Enforcer brengt een vermakelijke set en sluit de avond in stijl af.

Jammer is dat weinig metal fans de weg naar de Gebr. de Nobel op deze woensdagavond gevonden hebben en zo ook de keuze om deze productie onder te brengen in de grote zaal. Het is nu eenmaal bijzonder lastig sfeer te brengen in een grotendeels lege zaal. Aan de bands heeft het in ieder geval niet gelegen zij hebben meer dan hun best gedaan er iets leuks van te maken. (Erik van Dijk)