Photos by : © '15 E. Straver / T. Martijn

Corrosion Of Conformity, Komatsu, An Evening With Knives - Effenaar, Eindhoven – 15/03/2015

Afgelopen zondag 15 maart was de stoner metalband Corrosion Of Conformity in haar klassieke line-up voor live te zien in de Eindhovense Effenaar. De band uit North-Carolina bestaat al sinds 1982 en heeft sindsdien meerdere keren van bezetting gewisseld. De meest legendarische line-up was die wel van de albums ‘Deliverance’ (1994) en 'Wiseblood' (1996) met daarin gitarist Woody Weatherman, zanger / gitarist Pepper Keenan (Down), bassist Mike Dean en drummer Reed Mullin. Verder is de show van vandaag behoorlijk bijzonder want het is voor het eerst in 14 jaar dat de ‘Deliverance’ line-up weer bij elkaar is Tevens is het ook nog eens negen jaar gelden dat zanger/gitarist Pepper Keenan weer met de band mee speelde.

Alvorens het zover was mocht het Eindhovense An Evening With Knives de avond openen. Als de nog jonge band rond de klok van half acht het podium betreedt is het nog redelijk rustig in de grote zaal van de Effenaar. Typisch is het ook dat een deel van de zaal is afgesloten met een groot zwart doek en dat ook het achterste deel van de zaal dicht is. De heren van An Evening With Knives laten zich echter niet uit het veld slaan en hun mix van post-metal, stoner en doom kunnen mij ook wel bekoren. Naarmate de show vordert wordt het gelukkig wel wat drukker in de zaal, maar het is al duidelijk dat het vanavond niet gigantisch druk zal worden.

Het tweede voorprogramma is het eveneens uit Eindhoven afkomstige Komatsu. Het debuut, getiteld ‘Manu Armata’ van de band verscheen in 2013 en kon rekenen op lovende kritieken. De vier leden van deze band hebben hun sporen reeds verdiend en weten een gedegen show neer te zetten waarvan we natuurlijk een aantal songs van het debuut te horen krijgen. De songs zijn voorzien van moddervette riffs, krachtige drumpartijen en scheurend gitaarwerk die hard de zaal worden in geslingerd. De band laat verder weinig aan de verbeelding over en beukt gedurende de hele set behoorlijk hard door. Komatsu bewijst met deze show dat Eindhoven nog steeds gezien kan worden als rock city nummer 1 van Nederland.

Na twee prima voorprogramma’s is het vervolgens tijd voor de headliner van de avond. Inmiddels is de zaal van de Effenaar goed gevuld en na een korte ombouwpauze betreed de band het podium. Corrosion Of Conformity trapt vervolgens af met het instrumentale “These Shrouded Temples” gevolgd door “Señor Limpio”. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een set vol klassiekers van de eerder genoemde albums zoals “King of the Rotten”, “Long Whip/Big America”, “Wiseblood”, “Albatross” en “Seven Days”. Daarnaast wordt de set aangevuld met wat nieuwer materiaal in de vorm van “Paranoid Opioid” en het ingetogen “13 Angels “. Wat halverwege de set opvalt is het enorme speelplezier waarmee de band op het podium staat. De eerdere shows in Engeland hebben er dan ook toe geleid dat de gitaartandem van Keenan en Weatherman prima op elkaar ingespeeld is. Dit enorme enthousiasme slaat dan ook al snel over naar het publiek dat de nummers luidkeels meezingt, dit tot groot genoegen van frontman Keenan. Na ruim een uur wordt de reguliere set afgesloten met “Goodbye Windows“ waarop de band het podium verlaat. Het duurt echter niet lang voordat de band terugkomt en zo worden we getrakteerd op het klapstuk van de avond in de vorm van “Vote With a Bullet”, dat luidkeels door het aanwezige publiek wordt mee geschreeuwd “Who's Got the Fire” en het magistrale “Clean My Wounds”. De band wist vandaag een prima optreden neer te zetten, waarbij we maar liefst zes songs van ‘Deliverance’ en vier van ‘Wiseblood’ te horen kregen. Het blijft echter jammer dat de eerste twee album ‘Eye For An Eye’ (1984) en ‘Animosity‘ (1985) compleet werden overgeslagen.

Setlist Corrosion Of Conformity:

01. These Shrouded Temples...

02. Señor Limpio