Photos by : © '15 E. Straver

Bodyfarm (cd Release show), Funeral Whore, Dead Man’s Walk, The Heritance – Willemeen, Arnhem - 06/11/2015

Op vrijdag 6 november was het dan eindelijk zo ver. De Nederlandse death metal band en “rising star” Bodyfarm brengt het derde album uit en voor dit feestje is gekozen voor het Arnhemse Willemeen. De metal scene in Nederland is groeiende en niet alleen in aantal, het niveau van de bands stijgt ook en dit is duidelijk te merken aan de bands die het publiek mogen opwarmen voor Bodyfarm.

De band die het bal mag openen is het uit Deventer afkomstige gezelschap The Heritance. Hoewel de band is opgericht in 2014 hebben de heren al een jaar of twintig ervaring. Zij speelden onder meer in bands als Deluzion en Chiraw. The Heritance heeft in september dit jaar hun debuut cd in eigen beheer uitgebracht. Het album heeft de titel 'Focus In Reliquum’ meegekregen en het zal dan ook niemand verbazen dat de vanavond gespeelde nummers van dit album afkomstig waren. Lekkere death metal met heerlijke agressieve zang, voorzien van de nodige breaks en tempowisselingen. De heren zijn dit jaar nog te bewonderen op verschillende locaties in Nederland waaronder de Eindhoven Metal Meeting. Vanavond zette de band in ieder geval prima optreden neer en dat resulteerde in een perfecte start van de avond.

Dead Man’s Walk uit Nijmegen is de volgende band die haar opwachting mag maken en ook dit gezelschap heeft 1 release op haar naam, getiteld 'Life Denied'. Nee, ook dit zijn geen beginners maar de meeste van deze gasten zijn al vanaf 1988 actief en hebben reeds meerdere bandnamen versleten. In 2011 werd de band versterkt met Jeroen en Petra en van dat jaartal stamt ook de debuut EP. Muzikaal speelt Dead Man’s Walk een aanstekelijke mix van death en thrash metal welke onder aanvoering van zanger Dennis Melkert heerlijk live wordt weggezet. Krachtige agressieve songs met dito vocalen als “The Kill The Cure” en “To Cover The Fall” luisteren lekker weg en maken dit optreden tot een succes.

De Beverwijkse band Funeral Whore is de laatste horde naar Bodyfarm. Met onder andere 1 volwaardig album, getiteld ‘Step Into Damnation’ (2012) en een split cd ‘Summon The Undead’ (2015) heeft dit in 2006 opgerichte gezelschap al wat vaker van zich laten horen. Opvallende verschijningen in deze band is zanger Roy, waar het vaak zo is bij jonge bands dat we naar een statisch geheel kijken op het podium heeft dit heerschap een uitzonderlijke actie radius. Continu bewegend op het podium of in het publiek zodat je niet kunt zeggen dat er geen sprake is van interactie met het publiek, rauwe actie is wat je hier krijgt. Minder rauw is daarentegen de verschijning van gitariste Kellie. In 2012 is de band versterkt met de talentvolle drummer Nick en Bassist van Dune maakte in 2013 het kwartet compleet. Muzikaal ligt Funeral Whore in het death metal kamp maar weet een zwart en duister gevoel te creëren waardoor het bijna als black metal smaakt. Duistere tracks als “Camp Blood”, “Wasteland of Corpses” en “Traces Of Death  volgen elkaar op en voor wie nog niet opgewarmd was voor Bodyfarm was dat na Funeral Whore zeker.

Bodyfarm, deze Amersfoortse death metal band behoeft nauwelijks nog een introductie. Inmiddels hebben de heren met het album ‘Battle Breed’ hun derde full length uitgebracht en timmeren flink aan de weg met deze voortreffelijke release. Een vette set krijgen we te horen, zo knalt de opener ”The Dark Age” er heerlijk in. Dis is zeker een van mijn favorieten van het nieuwe album. Oudere songs als “Malevolence” en nieuwe nummers “Wolfpack” wisselen elkaar in hoog tempo af. Het publiek wordt vermaakt en ook de heren zelf lijken er bijzonder veel zin in te hebben. Live staan de nieuwe nummers als een huis en zo heeft Bodyfarm duidelijk de lat weer een stuk hoger gelegd. Na een zeer degelijke show van Bodyfarm sluiten we een geweldige avond af in de Willemeen en zullen we zeker nog meer van dit gezelschap gaan horen. (Erik van Dijk)