Photos by : © '15 K. Verhaegen

Architects of Chaoz, Unchained Reality - Gebr. de Nobel, Leiden - 08/10/15

Op donderdag 8 oktober trad er weer een oude bekende aan in Gebr. de Nobel. Op deze avond is dit niemand minder dan Paul Di’Anno met zijn Architects of Chaoz. De inmiddels 57 jaar oude Di’Anno is  natuurlijk bekend als de legendarische zanger van de eerste twee Iron Maiden albums. Later richtte de charismatische frontman Battlezone op en was hij te zien in verschillende projecten. Paul heeft inmiddels een respectabele leeftijd bereikt. Het is echter geen unicum om op zo’n leeftijd op het podium te vertoeven daar vele van zijn tijdgenoten ook nog de gang naar het podium weten te vinden.

Voordat het echter zover is wordt de avond gestart met de Brabantse formatie Unchained Reality. Deze heren hebben in september dit jaar hun gelijknamige debuut cd uitgebracht. Wat de band ons brengt laat zich het best omschrijven als melodieuze thrash metal met zo nu en dan een wat rauwer nummer. Het geheel klinkt fris en overtuigend en weet de aandacht te trekken van het toegestroomde publiek. Frontman Koert brengt tussen de songs het nodige vermaak met humorvolle uitspraken in vloeiend Tilburgs. “Wellicht is het verstaanbaarder wanneer ik Engels spreek” grapt de zanger. De nummers worden vervolgens in keurig dialect aan elkaar gesmeed. Naast de gebrachte humor is er ook plaats voor een serieuze noot met “You Will Always Be Alive”. Met deze song wordt een eerbetoon gedaan aan de te vroeg overleden “metal burgermeester van Tilburg” Fozz Bear. Verder volgen er lekkere en vermakelijke songs als “Legalize”, welke de legalisering van drugs bepleit, en “Open Your Eyes”. Al met al een heerlijke opener van de avond en zo is Unchained Reality zeker een band om in de gaten te houden.

En dan is de beurt aan Architects of Chaoz en meteen wordt duidelijk dat zanger en frontman Paul Di’Anno de tand des tijds maar moeizaam heeft doorstaan. Paul arriveert op krukken bij het podium en moet door twee zwaargewichten de paar trapjes van het podium opgeholpen worden om vervolgens de gehele set plaats te nemen in een stoel. De set opent met songs van het album ‘The League of Shadows’ en klinken verassend goed live. Muzikaal lekkere traditionele heavy metal met cleane en rauwe vocalen van Paul. Vervolgesn krijgen we een aantal pakkende nummers zoals “When Murder Comes To Town”, "How Many Times” en "Dead Eyes” van het goed ontvangen nieuwe album te horen. Vervolgens neemt Paul uitgebreid de gelegenheid om de fans namens vrouw en nageslacht te bedanken voor het aanschaffen van de door hem uitgebrachte albums. Natuurlijk zijn er ook songs uit het roemrijke verleden van de heer Di’Anno te horen zoals het Battlezone nummer "Children Of Madness”. Tussendoor wordt ook nog een flinke sneer uitgedeeld naar het geboorteland Engeland dat Paul al geruime tijd verruilt heeft voor Brazilië. De set sluit af met de start van Paul’s carričre, een drietal songs uit het Iron Maiden tijdperk met als perfecte afsluiter “Phantom Of The Opera”.

Voor wie Di’Anno en zijn Architects ging bekijken in de hoop iets van de vergane glorie te proeven kwam bedrogen uit. Paul kan immers al geruime tijd aan die verwachtingen niet meer voldoen. Wie met open vizier en zonder enig verwachtingspatroon luisterde kwam echter niets te kort. De nieuwe songs waren vermakelijk, klonken heerlijk mede dankzij de voortreffelijke begeleidingsband die Paul om zich heen heeft verzameld. De oude nummers worden vocaal niet meer gebracht zoals in de begin jaren tachtig maar hebben nog immer een heerlijke nostalgische waarde. Het plezier en genot dat het Paul schenkt wanneer hij ze ten gehore brengt is echter goud waard.

Het vermakelijke debuut album van Unchained Reality wordt aangeboden op www.unchainedreality.com en is verkrijgbaar via Itunes, wie interesse heeft in ‘The League of Shadows’ van Architects of Chaoz hoeft ook geen problemen ondervinden deze aan te schaffen. (Erik van Dijk)