Photos by : © '14 Tim Tronckoe

Stream of Passion, CD Release Show – Bibelot, Dordrecht - 18/04/2014

De dag nadat half Nederland zich bezighield met die ene “Passion” was het tijd voor een hele andere; namelijk Stream of Passion. Vrijdag 18 april was namelijk de dag dat het nieuwste album “A War of Our Own” uitkwam en dit werd luister bijgezet door een CD presentatie in het Dordtse “Bibelot”. Sinds de verhuizing naar het Energiehuis was ik er nog niet aan toegekomen om hier eens te gaan kijken dus dit was gelijk een mooie gelegenheid om deze mooie nieuwe locatie eens van binnen te aanschouwen.

Vanaf het moment dat de deuren zich opende omstreeks 20:00 uur liep de sfeervolle zaal van de “Main Stage” al vrij snel redelijk vol. Enkele honderden fans verzamelde zich om de kersverse tracks live te kunnen aanschouwen. Op zich overigens al bijzonder genoeg dat dit album er is gekomen: van oorsprong als project opgestart door (onder andere) Arjen Lucassen ontpopte de band zich ondanks zijn vertrek als blijvertje. Na drie albums ontstond er wel wrijving met de platenmaatschappij waardoor er naar alternatieven gezocht moest worden voor een verder vervolg. Middels het zogenaamde “crowdfunding” werd in totaal zo’n 44.000 euro opgehaald waardoor dit album er dus alsnog kon komen. Iets waar de band hun trouwe schare fans dan ook deze avond uitdrukkelijk dankbaarheid voor laat blijken.

Na vertoning van enkele videoclips is het even na 21:00 uur als de band op het podium stapt en krijgen we gelijk een pittige live uitvoering van nieuwste album-opener “Monster” voorgeschoteld, hiermee zit de stemming er dan ook gelijk goed in. Even verwacht ik nog half een half een soort integrale vertolking van het nieuwe album te krijgen maar niets blijkt minder waar als men direct vervolgd met, heel toepasselijk, “Passion”, van het debuutalbum “Embrace the Storm”. Dit wordt weer direct gevolgd door een nieuwe track, en wel titelnummer en single “An War of Our Own”. Zo krijgen de fans gedurende het optreden een mooie mix voorgeschoteld: het complete album komt in ogenschijnlijk willekeurige volgorde in zijn geheel voorbij en ondertussen speelt de band een aantal al dan niet bekende SoP klassiekers. Zeker deze tracks doen het ook bij het publiek meer dan uitstekend, opgezweept door een enthousiast spelende band, prima belichting en de nodige rookeffecten geniet het publiek met volle teugen. Niets ten nadele van de nieuwere tracks natuurlijk, maar behalve een aantal verstokte fans die het album in deze korte tijd al wat hebben ontdekt merk je aan het merendeel toch een wat groter enthousiasme bij de bekendere tracks. Niet geheel toevallig zal men ook voor de wat pittigere nummers zoals “In the End”, “Collide” en bijvoorbeeld “Lost” hebben gekozen omdat deze tracks het nu eenmaal live erg goed doen.

Zangeres Marcela Bovio toont zich ook een meer dan verdienstelijk frontvrouwe, wat een bijzonder fraaie en ook live spatzuivere stem heeft zij toch! En ook zeker haar vioolspel voegt nog het nodige aan de beleving toe. Tussen de tracks door volgt af en toe een korte uitleg of bedankje aan het trouwe publiek en is en blijft zij simpelweg een bijzonder sympathieke en charmante persoonlijkheid. Ondertussen spat het speelplezier er ook bij de overige bandleden vanaf en wordt er toch volop gebruik gemaakt van het niet al te grote podium. Helaas heb ik nu en dan het idee dat men moeite heeft om het brede geluid van de band de zaal in te krijgen en dreunen vooral de lage tonen nu en dan wel erg merkbaar door de zaal. Gelukkig blijft het bij enkele incidenten en klinkt de band over het algemeen gewoon heel erg strak. Als er na ongeveer anderhalf uur een einde komt aan de officiële setlist laat het publiek er geen twijfel over bestaan dat men nog een toegift wil. Het publiek moet Marcela dan wel even toestaan haar schoenen uit te trekken en onder het nodige lachen worden dan inderdaad de laarsjes uitgegooid. Met de verrassende maar bijzonder strak uitgevoerde Radiohead-cover “Street Spirit” en tenslotte het toepasselijke “This Endless Night” komt deze avond dan uiteindelijk toch ten einde. Onder luid applaus bedankt de band nog éénmaal de trouwe fans, en naar mijn mening kan men zeer tevreden terugkijken op een mooie avond en een stevige basis om de komende tour in de drukke maand mei met een gerust hart tegemoet te zien. (Ben Holster)

Met dank aan Tim Tronckoe voor het mogen gebruiken van zijn foto's. Meer werk van Tim is te vinden op zijn website: http://www.timtronckoe.com