Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators, Monster Truck - Heineken Music Hall , Amsterdam - 24/11/2014

Begin 2013 was Slash nog te zien in een uitverkochte 013 in Tilburg. Anderhalf jaar later staat de befaamde gitarist met zanger Myles Kennedy en begeleidingsband The Conspirators in de Heineken Music Hall. De show is al geruime tijd uitverkocht en dat bewijst maar eens dat de in Engeland geboren gitarist een rockicoon van grootte klasse is. Naast Slash is natuurlijk ook Alter Bridge zanger Myles Kennedy een van de smaakmakers. Dat Myles een drukbezet man is zal niemand ontkennen. Zo toerde hij afgelopen zomer nog met zijn band Alter Bridge langs de Europese festivals waar hij onder meer op Fortarock en het Belgische Graspop te zien was. Tevens toerde de band in het najaar ook nog eens door Amerika en tussendoor zag Miles de kans om ook nog even het nieuwe Slash album ‘World On Fire’ in te zingen.

Alvorens Slash de Heineken Music Hall in vuur en vlam zal zetten is het eerst de beurt aan het Canadese Monster Truck om het publiek wat op te warmen. Al vroeg op de avond is het publiek in groten getale aanwezig. De nadruk van de set van band lag natuurlijk op het in 2013 uitgebrachte album ‘Furiosity’. De krachtige rock, voorzien van de nodige blues en Southern invloeden gaat er prima in bij het publiek. Zanger en bassist Jon Harvey heeft een dominante stem, waarbij de krachtige op Black Sabbath getinte riffs een prima aanvulling zijn. Al met al weet Monster Truck een krachtige, energieke en enthousiaste show neer te zetten en mocht de band nog eens een klein zaaltje in de buurt aandoen is het zeker de moeite waard om deze band eens live aan het werk te zien.

Na een korte ombouwpauze gaan rond de klok van negen uur de zaal lichten uit en betreedt de band onder aanvoering van gitarist Slash het podium. De show wordt vervolgens afgetrapt met ”You’re A Lie” van het album Apocalyptic Love” waarop meteen het eerste hoogtepunt van de avond in de vorm van de Guns N’ Roses klassieker “Nightrain” zich aandoet. Dit tot groot genoegen van het publiek. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een grootse rock & roll show voorzien van spetterend gitaarwerk, weergaloze gitaarsolo’s van de meester zelf en een prima lichtshow. Zanger Myles Kennedy en de begeleidingsband The Conspirators zijn inmiddels een vaste waarde voor Slash, en het zal dan ook niemand ontgaan zijn dat de stemming er goed in zat en dat de band goed op elkaar ingespeeld is. Natuurlijk bestaat de set van vandaag uit veel eigen werk zoals “Standing in the Sun”, “Avalon”, “Shadow Life” en “Anastasia” maar het zijn vooral de Guns N’ Roses klassiekers waar het publiek het hardste meezingt. Zo krijgen we uitstekende versies te horen van Mr. Brownstone” en het door bassist Todd Kerns gezongen “You're Crazy”. Halverwege tijdens “Rocket Queen” gaat Slash nog even helemaal los met een ruim tien minuten durende solo die geen seconde verveelt. Verder wordt vandaag voor het eerst niet geheel onverdienstelijk de Guns N’ Roses song “Double Talkin' Jive” live ten gehore gebracht. Ook krijgen we enkele nummers van het solowerk van Slash te horen zoals “Doctor Alibi“ en “Back from Cali”. Natuurlijk wordt het meest recente album ‘World On Fire’ niet over geslagen, waarvan zo’n zeven nummers voorbijkomen. Het vuurwerk wordt echter tot het laatst bewaard en het is dan ook niet voor niets dat het publiek het hardste meezingt tijdens de hit “Sweet Child O' Mine” waarna de band de reguliere set afsluit met de Velvet Revolver cover “Slither” waarop de band het podium verlaat. De koek is echter nog niet op en niet veel later keert de band terug voor een tweetal toegiften in de vorm van “Wicked Stone” en de ultieme Guns N’ Roses hit “Paradise City” waarbij het dak eraf gaat. Zowel het geluid, de sfeer als ook de lichtshow waren van prima kwaliteit, waarbij de confetti tijdens de laatste song voor een mooi effect in de zaal zorgde. Al met al kunnen we terugkijken op een ruim twee uur durend spektakel waarbij we een mooie bloemlezing uit de carrière van Slash voorgeschoteld kregen. (Talitha Martijn)

Setlist Slash:

01. You're a Lie

02. Nightrain  (Guns N’ Roses cover)