Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Kreator, Arch Enemy, Sodom, Vader – 013,Tilburg – 04/12/2014

Een dag voor Sinterklaas avond was het eigenlijk al pakjesavond voor veel metal fans in Nederland. Zo was in het Paard in Den Haag Mastodon te zien, in Haarlem Life Of Agony en in Utrecht Machine Head. Nu zou je denken, de koek is nu wel op maar in 013 te Tilburg streek Kreator, met een aantal headliners om U tegen te zeggen neer. Naast de eerder genoemde thrashveteranen kunnen we vandaag ook Arch Enemy, Sodom en Vader aan het werk zien. Het is dan ook niet voor niets dat de show van vandaag voor aanvang al volledig is uitverkocht. Dat neemt echter niet weg dat ook Mastodon volledig is uitverkocht en ook de eerder genoemde shows niets te klagen hadden qua bezoekers aantallen. Het lijkt er dan ook op dat de metalfan deze bewuste avond niets te kort kwam, al moest er natuurlijk wel gekozen worden tussen de verschillende bands en hadden ook wij dit graag anders gezien.

Door het vroege tijdschema van iets over half zes kunnen we helaas slechts het laatste deel van Vader zien. De drukte op de weg op deze doordeweekse dag speelde ons weer eens parten ondanks dat we al op tijd vertrokken. Eenmaal in de zaal horen we nog net de laatste tonen van “Come And See My Sacrifice”, gevolgd door het nieuwe “Hexenkessel”. Wat me al snel opvalt is dat ondanks dat Vader hun beste beentje voorzet het erop lijkt dat de band niet helemaal los komt. Natuurlijk beuken de nummers enorm en gaat de agressieve deathmetal van de Polen er altijd wel in. Zo wordt het optreden afgesloten met twee oudjes in de vorm van “Wings” en het uit 1995 stammende “Silent Empire”. Al met al wist Vader hier vandaag een intense show neer te zetten (voor wat we gezien hebben) en ondanks de vroege aanvangstijd was de zaal ook al goed gevuld.

Na een korte ombouwpauze is het vervolgens de beurt aan het Duitse Sodom. Dat de band boven Vader geprogrammeerd stond verbaasde me eigenlijk een beetje, en dat de band dan ook nog eens 50 minuten speeltijd toebedeeld krijgen helemaal. Natuurlijk is Sodom geen slechte band en in eigen land doen ze het nog steeds goed, maar in Nederland trekt de band zelf normaal gesproken nog geen twee honderd bezoekers. Dat neemt echter niet weg dat de zaal behoorlijk gevuld staat als de band aftrapt met “My Final Bullet” gevolgd door de klassieker “Agent Orange”. Sodom weet vervolgens het aanwezige publiek redelijk te vermaken met voornamelijk ouder werk zoals ”The Saw Is The Law”, “Outbreak Of Evil” en “Sodomy And Lust”. De band onder leiding van zanger / bassist Tom Angelripper weet de aandacht echter maar gedeeltelijk vast te houden. Het lijkt er dan ook op dat na halverwege de show een deel van het publiek zich naar de bar en het rookhok heeft begeven. Nu bestaat de band slechts uit drie man waardoor de pakkende, maar redelijk eentonige thrash niet heel veel te bieden heeft. De band doet echter prima zijn best, maar de aankondigingen in het Duits helpen natuurlijk ook niet echt mee waardoor de enthousiaste publieksreacties uitblijven. Het afsluitende “Blasphemer” kan daar eigenlijk ook niets meer aan veranderen, en mijn inzien was het dan ook verstandiger geweest om Sodom voor Vader te laten spelen.

Rond de klok van acht uur doven de zaallichten en betreed het oorspronkelijk Zweedse Arch Enemy het podium. Dat veel bezoekers benieuwd zijn naar de nieuwe zangeres Alissa White-Gluz (The Agonist) die na veertien jaar Angela Gossow vervangt blijkt wel uit het feit de zaal bomvol staat. Natuurlijk heeft de band ook een nieuw album op zak, getiteld ‘War Eternal’ dat enkele maanden gelede is verschenen. Naast het vertrek van Angela was er onlangs nog een bezetting wisseling, zo vertrok gitarist Nick Cordle welke kort voor aanvang van de Europese tour werd vervangen door niemand minder dan voormalig Nevermore/Sanctuary gitarist Jeff Loomis. Na het instrumentale intro trapt de band af met het nieuwe “War Eternal”, meteen gevolgd door de krakers “Ravenous” en “My Apocalypse”. Het optreden van de band kan vervolgens niet meer stuk bij het publiek dat een deel van de songs luidkeels meezingt. Van enige zenuwen bij de frontvrouw is geen sprake en zo weet Alissa moeiteloos het publiek te bespelen en compleet in te pakken. Ook het harmonieuze gitaarwerk en de solo’s van het duo Michael Amott en Jeff Loomis klinken als een klok ondanks dat Loomis nog wat onwennig op het podium stond. Dit is hem echter vergeven want hij speelde deze avond pas enkele shows met de band mee. Naast de nieuwe nummers zoals “You Will Know My Name” en “As The Pages Burn” is het voornamelijk ouder werk dat we voorgeschoteld krijgen zoals “Dead Eyes See No Future”, “We Will Rise” en het afsluitende “Nemesis”. Na een uur zit het optreden er dan alweer op en weet Arch Enemy een zeer sterk optreden neer te zetten. De band heeft dan ook met Alissa en Loomis in de gelederen niets aan kracht verloren. Sterker nog de band wist vandaag te overtuigen. Inmiddels is ook bekend geworden dat Ach Enemy volgens jaar het Eindhovense Dynamo Metal Fest zal headlinen, dus 2015 kan voor de band alvast niet meer stuk.

Na een ombouwpauze van een half uur is het om half tien eindelijk de beurt aan de Duitse thrash giganten van Kreator om het publiek te vermaken. Na het intro “In The Year 2525” gaat de band er meteen stevig tegenaan met “The Patriarch” en “Violent Revolution”. Vervolgens krijgen we enkele nummer te horen van het meest recente album ‘Phantom Antichrist’ uit 2012 gevolgd door een reeks van klassiekers als “Extreme Aggression”, “Phobia”, “Enemy Of God”, “Endless Pain” en “Suicide Terrorist”. De band is op dreef en de show is groots opgezet, waarbij op de achtergrond diversen beelden over oorlog, corruptie en de geschiedenis van de band worden geprojecteerd. Verder maakt de band gebruik van een spectaculaire lichtshow en wordt het geheel ondersteund door de nodige pyro en confettikanonnen, al heeft de band dat laatste niet echt nodig. Het publiek geniet echter zichtbaar en eet uit de hand van frontman Mille. Zo wordt er uitbundig meegezongen en ontstaan er diversen moshpits waarbij het publiek hard tekeer gaat. Na de klassieker ”Pleasure To Kill” en het nieuwere “Warcurse” zit het eerste deel van de set er alweer op. De band komt echter al snel terug voor enkele toegiften. Zo worden als we verrast met de Iron Maiden cover “The Number Of The Beast”. Op zich best leuk om te horen, maar dit heeft een band als Kreator eigenlijk niet nodig. Hierna gaat de band gelukkig verder met “People Of The Lie” waarna het optreden wordt afgesloten met de ultieme Kreator klassiekers “Flag Of Hate” en “Tormentor”. Na anderhalf uur zit het uitstekende optreden van de Duisters erop en belooft zanger Mille dat Kreator snel terug zal komen. We kunnen in ieder geval terugkijken op een overweldigend optreden van Mille en co. Maar ook de voorprogramma’s leverden vandaag prima werk af. Al met al dus een prima avond in Tilburg voor zowel de bands als bezoekers.

Setlist Kreator:

01. In The Year 2525 (Zager & Evans) (intro)

02. The Patriarch