Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Behemoth, Cradle Of Filth, In Solitude, Inquisition, Svarttjern – 013, Tilburg - 18/02/2014

Afgelopen februari toerde het Poolse Behemoth en het Engelse Cradle Of Filth door Europa met in hun kielzog Svarttjern, Inquisition en In Solitude. Zo waren de bands op 9 februari te zien in de Melkweg te Amsterdam en op 18 februari in 013 te Tilburg. Metal-Experience was bij de show in Tilburg aanwezig voor een live review, echter door omstandigheden zijn de bijgevoegde foto’s grotendeels van de show in Amsterdam. Cradle of Filth en Behemoth wisselen tijdens deze tour de headlinepositie af waarbij beide bands evenveel speeltijd krijgen.

Als Svarttjern rond de klok 17:40 aftrapt en hun krachtige black metal op het publiek afvuurt is de zaal nog maar mondjesmaat gevuld. De band weet hun traditionele black metal echter met veel overgave te brengen en gedurende de set van de band druppelt de zaal dan ook redelijk vol. Speltechnisch ontbreekt er niets aan, maar mede door de statische houding van de band weet Svarttjern mijn aandacht niet de volledige set vast te houden. Na een nummer of vijf heb ik het dan ook wel gezien. Na een korte ombouwpauze is het de beurt aan de tweemans formatie Inquisition bestaande uit gitarist Dragon en drummer Incubus. De band heeft een behoorlijk cultstatus op weten te bouwen waardoor een groot deel van het publiek dan ook nieuwsgierig is wat ze te wachten staat. Het geluid van de band ligt in hetzelfde straatje als dat van opener Svarttjern, maar om slechts twee personen op het grote podium te zien is wel wat raar. Het publiek blijkt het echter prima te vinden waarbij Inquisition het publiek prima weet te bedienen van een degelijk partij black metal. De nadruk van het optreden lag op het meest recente album, getiteld ‘Obscure Verses For The Multiverse’ waarvan we onder meer de nummers “Force of the Floating Tomb” en “Infinite Interstellar Genocide” voorgeschoteld kregen.

In Solitude is met hun mix van traditionele heavy metal, new wave en postpunk een vreemde eend in de bijt. Zanger Pelle Åhman omschrijft de mix zelf als ‘svart rock’ (zwarte rock) en dit is iets wat mij wel bevalt. Een groot deel van het publiek moet hier echter niets van hebben en mede door de starre houding van de band op het podium weet de band niet echt de aandacht van het publiek te trekken. De band laat zich echter niet misleiden en zet een prima optreden neer waarbij ik veel werk van het uit 2013 stammende ‘Sister’ voorbij heb horen komen. Zo bestond de setlist onder meer uit de nummers “Death Knows Where”, “A Buried Sun”, “Sister” en werd het optreden afgesloten met het magistrale “Witches Sabbath”. Al met al zette In Solitude een zeer gedegen show neer. Echter door de geringe interactie van de band met het publiek en de afwijkende stijl bleef het helaas rustig in de zaal. De band zette zich echter voor de volle honderd procent in, het spel was prima en ook op het geluid viel niet veel aan te merken.

In tegenstelling tot de show in Amsterdam is Cradle of Filth vandaag de voorlaatste band. Dani en kornuiten trappen na een kort intro af met de nummers “Cthulhu Dawn” en “A Dream Of Wolves In The Snow”. Wat we vervolgens voorgezet krijgen is een afwisselende show met voornamelijk werk van de eerste vier albums van de band zoals de klassiekers “Cthulhu Dawn”, “The Principle of Evil Made Flesh”, ” Nymphetamine”, “Cruelty Brought Thee Orchids” en “Her Ghost In The Fog”. Van het meest recente album ‘The Manticore And Other Horrors’ (2012) krijgen we slechts “For Your Vulgar Delectation” te horen. Frontman Dani redelijk bij stem, alleen bij de hoge uithalen gaat het nogal eens mis. Wat betreft de rest van de band, deze bestond voor een groot deel uit invallers, maar dat neemt niet weg de band een degelijk optreden weet neer te zetten. Qua show valt het echter wat tegen, zo bestaat de show van Cradle of Filth uit wat videobeelden aan beide zijden van het podium, echter de kwaliteit van het getoonde materiaal laat echter wel wat te wensen over. Na de laatste tonen van “Funeral in Carpathia” zit het optreden er vervolgens alweer op waarop we ons op kunnen maken voor de headliner van de avond.

Als het intro van Behemoth door de boxen klinkt staat het behoorlijk vol in de grote zaal van 013. Natuurlijk staat het optreden van Behemoth in het teken van het onlangs verschenen nieuwe album ‘The Satanist’. Zo gaat de band van start met het nieuwe “Blow Your Trumpets Gabriel”, gevolgd door het eveneens nieuwe “Ora Pro Nobis Lucifer”. De band gaat er meteen stevig tegenaan en lijkt niet te stoppen. Wat betreft de setlist, deze is zeer uitgebalanceerd met zowel oud als ook nieuw materiaal. Zo krijgen we verder nummers als “Decade of Therion”, “As Above So Below” en “Christians To The Lions” maar worden we ook verrast met het van het debuutalbum afstammende “Hidden In A Fog”. Verder krijgen we dan nog nummers als “Ov Fire and the Void”, “Alas, Lord Is Upon Me” en “At the Left Hand of God” alvorens de reguliere set wordt afgesloten met “Chant For Eschaton 2000”. Behemonth komt echter nog terug voor een toegift in de vorm van “Father O Satan O Sun!” dit tot grot genoegen van het publiek. Mede door de imposante stagesetting weet de band er een indrukwekkend optreden van de te maken. Het geluid was prima in orde en ook op muzikaal vlak viel er weinig op aan te merken. Al met al is Behemoth met een overweldigende show de terechte headliner van de avond, niet alleen qua performance maar ook qua show staken de Polen met kop en schouders boven de rest van de bands uit, klasse.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!