Photos by : © '14 E. Straver / T. Martijn

Anthrax, Bliksem – Patronaat, Haarlem 07/07/2014

Het New Yorkse Anthrax wordt samen met Slayer, Metallica en Megadeth tot de 'Big Four' gerekend en was het afgelopen jaar veelvuldig te zien op de Europese podia. Zo stond de band onlangs nog op Fortarock en op het Belgische Graspop festival. Vaak worden tussen de festivals de dagen opgevuld met clubshows en zo was Anthrax vanavond te zien in het Haarlemse Patronaat, een relatief kleine zaal voor de band en deze was dan ook niet voor niets zo goed als uitverkocht.

Alvorens Anthrax het podium betreedt is het eerst de beurt aan het Belgische Bliksem om het publiek op te warmen. Bliksem staat onder aanvoering van frontvrouw Peggy Meeussen en maakte de afgelopen 2 jaar in een hoog tempo furore langs diverse podia in binnen en buitenland. Tevens werd het debuut 'Face The Evil' (2013) goed ontvangen. Op het moment dat we de zaal instappen heeft Bliksem net afgetrapt en het eerste dat opvalt is dat het al behoorlijk druk is voor het podium. De typische, goed in het gehoor liggende thrash van de band, voorzien van flitsend gitaarwerk en de hese, rauwe vocalen van zangeres Peggy Meeussen gaat er dan ook prima in bij het publiek. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een set dat voornamelijk bestaat uit materiaal van het debuut. Na een kleine 40 minuten zit het optreden er vervolgens alweer op waarbij de band opnieuw een sterke indruk heeft achtergelaten. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het nieuwe materiaal waarmee de band inmiddels is begonnen met schrijven en opnemen.

Na een korte ombouwpauze schalt rond de klok van kwart over negen AC/DC’s “For Those About to Rock” door de PA waarna Anthrax op het podium verschijnt en de band fel van start gaat met de klassieker “Among the Living”, gevolgd door “Caught in a Mosh”. Binnen de kortste keren ontstaat er een flinke pit voor het podium. De set wordt vervolgens voorgezet met nummers als “Got the Time”, “Indians” en het van het meest recente album afkomstige “In the End“ dat wordt opgedragen aan Dimebag Darrel en Ronnie James Dio. Van het tweede album krijgen we vervolgens de klassieker “Madhouse” waarop een flinke mosh pit ontstaat, dit tot groot genoegen van de band. Zanger Joey heeft het zichtbaar naar zijn zin, zo maakt hij constant grappen met het publiek, zo grijpt hij camera’s uit het publiek om selfies en publiek foto’s te maken en neemt hij gretig een zakje wiet aan als iemand dit op het podium gooit. Verder is het een genot om bassist Frank Bello aan het werk te zien zoals hij op het podium tekeer gaat. Dit in schril contrast met gitarist Jonathan Donais, de vervanger van gitarist Rob Caggiano die enige tijd geleden naar Volbeat is vertokken. Charlie Benante is echter weer terug op het oude nest en mept vakkundig alle gaatjes dicht en ook Scott Ian stelt eigenlijk nooit teleur die bijna de complete show van oor tot oor heeft staan te grijnzen. Wat verder opvalt is dat de setlist voor een groot deel uit klassiekers bestaat en er geen enkele song van het John Bush-tijdperk wordt gespeeld. Zo wordt het eerste deel van de set afgesloten met “Fight 'Em 'Til You Can't”, AC/DC’s “T.N.T.”, “Medusa” en “I Am the Law”. Na een korte pauze komt de band echter terug voor een aantal toegiften. Zo krijgen we onder meer de nummers “I'm the Man”, “Be All, End All” te horen om vervolgens af te sluiten met “Efilnikufesin (N.F.L.)” en de Trust cover “Antisocial” waarop de band het podium verlaat. Het uizinnige publiek wil echter meer en blijft roepen om de band. Dit houdt enkele minuten aan, maar de band komt niet meer terug en de roadies zijn al begonnen met het afbreken van het podium waarop vervolgens de gordijnen dicht gaan. Al met kunnen we terugkijken op een geslaagde avond, zo was Bliksem een prima opwarmer en wist Anthrax te overtuigen met een energieke en enthousiaste show en is het nog even afwachten op het inmiddels aangekondigde nieuwe album dat naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar zal verschijnen.