Photos by : © '13 E. Straver / T. Martijn

Volbeat, Iced Earth, Teenage Bottle Rocket – Ziggo Dome, Amsterdam - 21/11/2013

Afgelopen zomer was het Deense volbeat al een van de grote acts op het Fortarock festival waarbij de band een plek wist te bemachtigen vlak voor headliner Rammstein. De band behoeft dan ook weinig introductie meer. Sinds de oprichting in 2001 is de band dan ook gegroeid van underground band naar stadion act. Het debuut, ‘The Strength / The Sound / The Songs’, werd in 2005 uitgebracht, en april uit van dit jaar verscheen alweer het vijfde album ‘Outlaw Gentlemen & Shady Ladies’ dat vandaag natuurlijk uitdrukkelijke gepromoot zal worden. Echter voordat het zover is krijgen we nog een tweetal voorprogramma’s voorgeschotelt in de vorm van Teenage Bottle Rocket en het Amerikaanse Iced Earth.

Zo gaat het Amerikaanse Teenage Bottle Rocket rond de klok van zeven uur van start, de zaal is dan echter nog voor het grootste deel leeg. Wat de band ons vervolgens brengt is een soort van punkrock waarbij de invloeden van de Ramones er dik bovenop liggen. Ondanks dat de band enthousiast staat te spelen komt het geheel in de grote zaal niet echt tot zijn recht. De stijl van de band wijkt net wat teveel af van de headliner van vandaag. Daar komt dan nog eens bij dat de band geheel onbekend is en iedereen die ik spreek dan ook nog nooit van deze band gehoord heeft. Na een klein half uur zit het er alweer op.

Als om kwart voor acht Iced Earth het podium betreedt is het al een stuk drukker in de Ziggo Dome. De band rondom bandleider/gitarist Jon Schaffer bestaat al sinds 1985 en heeft door de jaren heen vele line-up wisselingen ondergaan. Echter met de komst van zanger Stu Block in 2011 lijkt de line-up stabiel en is de band op de goede weg. Het optreden van de Amerikanen wordt afgetrapt met “Plagues of Babylon” waarbij zanger Stu goed gebruik maakt van het grote podium waarbij hij tussen de nummers door het publiek aanspoort. De setlist van vanavond bestaat onder meer uit nummer als “Dystopia”, “Dark Saga”, “My Own Savior” en “If I Could See You”. Echter omdat een groot deel van het publiek toch voor Volbeat is gekomen valt het voor de band niet mee om het publiek voor zich te winnen. Dat neemt echter niet weg dat Iced Earth hier vandaag een prima show neerzet, waarbij het enthousiasme er niet minder om is. Het einde van de set bestaat vervolgens uit het nieuwe “Peacemaker” gevolgd door de klassiekers “Watching Over Me” en de band hyme “Iced Earth”. Al met al wist Iced Earth een overtuigende show neer te zetten ondanks dat de zaal toch echt een maatje te groot was. Ik kijk dan ook vooral uit naar hun headline tour die in januari 2014 van staart zal gaan.

Na een ombouwpauze is het om kwart over negen tijd voor de headliner van vanavond. De vele shows en verschillende Europese tours die Volbeat in de beginperiode van hun loopbaan heeft afgewerkt heeft geresulteerd dat de band inmiddels op alle grote festivals heeft gespeeld en het harde werk is dan ook niet voor niets geweest. Gaande weg in de carrière van de band heeft Volbeat een steeds radiovriendelijk geluid gekozen, waardoor ook de populariteit van de band is gestegen. De Ziggo Dome is vandaag echter niet geheel uitverkocht en zo is de twee ring geheel afgesloten. Dat neemt echter niet weg dat duizenden fans de weg naar Amsterdam hebben weten te vinden en zo staat de zaal ramvol en is de eerste ring nagenoeg uitverkocht. Het optreden van Volbeat wordt afgetrapt wanneer een van de crewleden voor het podium op een verhoging plaatsneemt met een banjo en enkele nummers ten gehore brengt. Als vervolgens het enorme doek, dat het podium afschermt wordt opgehesen en de band op het toneel verschijnt, gaat er een luid gejuich door de zaal. Volbeat trapt vervolgens af met “Doc Holliday”, gevolgd door “Hallelujah Goat” en “Radio Girl”. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is een grootse show, voorzien van veel vuurwerk en een uitstekende lichtshow. Verder is het podium zeer fraai aangekleed, waarbij de band een soort van westernstad heeft gecreëerd, inclusief kerkhof, gebouwen en noem maar op. Zoals te verwachten krijgen we natuurlijk enkele nieuwere songs te horen van het eerder dit jaar verschenen ‘Outlaw Gentlemen & Shady Ladies’ zoals “The Nameless One”, “Dead But Rising”, “Pearl Hart” en “Lola Montez”. Het beste nummer op dat album te weten “Room 24”, waarbij King Diamond enkele gastvocalen voor zijn rekening neemt wordt echter overgeslagen. Naast het nieuwe werk trakteert de band ons tevens op voldoende ouder materiaal zoals “Guitar Gangster & Cadillac Blood”, “Sad Man’s Tongue”, “The Garden’s Tale” en “Fallen” die door het aanwezige publiek luidkeels worden meegezongen. Volbeat heeft er vandaag zichtbaar zin in, zo maakt zanger Michael Poulsen gebruik van het gehele podium dat voorzien is van meerdere microfoons. Wat verder opvalt is de van Anthrax overgekomen gitarist Rob Caggiano met veel plezier op het podium staat. Zo staat hij gedurende de hele show met een grote grijns op zijn gezicht te spelen en is het bassist Anders Kjølholm die veel contact zoekt met het publiek. Tegen het einde van de set krijgen we dan nog de Young the Giant cover “My body” te horen. Vervolgens is het Iced Eath gitarist Jon Schaffer die volbeat bijstaat tijdens de klassieker “Pool The Booze, Booze, Booza” wat resulteert in een erg vette uitvoering. Na het “The Hangman’s Body Count” en de Dusty Springfield cover “I Only Want To Be With You” die massaal wordt meegezongen zit het reguliere deel van de show er alweer op. De band komt echter snel terug voor enkele toegiften. Zo krijgen we onder meer nog de nummers “Caroline Leaving” en “Maybellene I Hofteholder” te horen, dit tot groot genoegen van het publiek. De koek is echter nog niet op. Volbeat weet dan ook de aandacht van het publiek goed vast te houden waarop we vervolgens nog de afsluitende songs “Cape Of Our Hero” en “Still Counting” voorgeschoteld krijgen. De Denen wist vandaag een enthousiaste, zeer strakke show van zo’n twee uur neer te zetten. De band was prima in vorm en ook visueel zag het allemaal prachtig uit. Volbeat kwam zag en overwon, ik zie de band dan ook nog wel groter groeien in de toekomst.

Net als eerder deze week bij de show van Avenged Sevenfold was er weer een aftershow in Club Ziggo. De eer was dit keer aan de heren van de No Bullshit Rock N Roll band van Black Bone. Echter net als eerder deze week hebben we deze band over moeten slaan omdat we de trein moesten halen. Al met al was het voor de tweede keer deze week een geslaagde avond in de Ziggo Dome waarbij Volbeat net boven Avenged Sevenfold eindige als het gaat om show en bezoekersaantallen gaat.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!