Photos by : © '13 E. Straver / T. Martijn

Slash ft. Myles Kennedy & The Conspirators, The Jacks – 013, Tilburg – 26/02/2013

Als wij redelijk op tijd in Tilburg aankomen blijkt dat er al enkele uren voor aanvang van de show al een flinke groep fans voor de deur van 013 staan. Gitarist Slash speelt vandaag samen met Alter Bridge zanger Myles Kennedy en The Conspirators. Dat belooft wat voor vanavond, want de show is dan ook al maanden uitverkocht. Wij besluiten om eerst nog even wat te gaan eten, en komen zo precies op tijd voor de opener van de aanvond aan bij de zaal. De Tilburgse rockband The Jacks, die voor ¾ uit dames bestaat heeft de eer het publiek alvast wat op te warmen. Omdat de zaal vanavond uitverkocht is trapt de band af in een volle zaal. De rock die de band ons ten gehore brengt kan een deel van het publiek wel bekoren, maar het blijft echter ook druk bij de bar. We gevend de band echter het voordeel van de twijfel en zo krijgen we nummers “Excited” en “GO!” te horen waarbij ook het publiek enigszins positief reageert. De aandacht van een groot deel van het publiek wordt echter pas getrokken als de Led Zeppelin cover “Whole Lotta Love” wordt ingezet. Al met al weten The Jacks een redelijke show neer te zetten, al heeft het grootse deel van het publiek meer interesse voor wat er vanavond nog komen gaat.

Keurig op tijd verschijnen Slash, Myles Kennedy & The Conspirators op het podium waarbij de complete band met luid gejuich wordt onthaald. De band start met “Halo” en dan beginnen de heerlijke klanken van Slash met zijn Les Paul gitaar, en uiteraard ontbreken de hoge hoed en zonnebril niet. Als het nummer “Mean Bone” gespeeld is, volgt de eerste Guns N’ Roses klassieker, “Nightrain”. Dit nummer wordt uit volle borst door het massaal aanwezige publiek meegebruld. Wat een energie en het nummer klinkt beter dan menig keer dat ik het heb horen zingen door Axl Rose! Dan rockt de band stevig verder met “Ghost” en “Standing in the Sun” waarbij vooral de energie en het enthousiasme van zanger Myles Kennedy en bassist Todd Kerns vooral opvallen. Verder vliegen de solo’s van Slash ons om de oren, deze klinken fantastisch maar zijn soms ook iets aan de lange kant waardoor de vaart zo nu en dan uit de show wordt gehaald. Vervolgens worden we in een goed tempo getrakteerd op allerlei lekkers zoals de Guns N' Roses song “Mr. Brownstone”, welke uiteraard hard wordt meegezongen door het publiek. Hierna volgt een nummer van Slash zijn eerdere band, Slash's Snakepit met de titel “Serial Killer” waarvan we tevens de song “Jizz Da Pit” te horen krijgen. Het is bassist Todd Kerns die de zangpartijen van de songs “Doctor Alibi” en “You’re Crazy” voor zijn rekening neemt, waarbij we enigszins verast zijn worden door zijn aangename stemgeluid. Hieruit blijkt maar weer eens dat Slash een zeer bekwame band om zich heen verzameld heeft.

Om het feest compleet te maken wordt vervolgens de Velvet Revolver song “Falling to Pieces” ingezet, welke uitstekend wordt vertolkt door Miles Kennedy. Je zou denken dat het einde van de show in zicht is maar de heren gaan gewoon door. Zo krijgen we weer nog een Guns N' Roses song te horen in de vorm van “Rocket Queen”. Gevolgd door “No More Heroes” en “Starlight”, vervolgens komen nog de nummers “Anastasia” en “You're a Lie” voorbij en nog is de koek niet op. Slash soleert er weer pittig op los en weet de aandacht goed vast te houden. Natuurlijk moeten de klappers dan nog komen, zoals de Guns N' Roses hit “Sweet Child O’ Mine”, waarbij het dak van de 013 er bijna afgaat. Ook tijdens het van Velvet Revolver afkomstige “Slither” weet Slash en kompanen het publiek in zijn greep te krijgen. Dan verdwijnen de heren even kort van het podium om terug te keren met de klappers van de avond, te weten de grootste Guns N' Roses hits “Welcome To The Jungle” en “Paradise City” waarbij het publiek compleet uit zijn dak gaat. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een fantastische show was die ik voor geen goud had willen missen. Ook het geluid en de lichtshow waren van prima kwaliteit, waarbij de confetti tijdens de laatste song voor een mooi effect in de zaal zorgde. Moe en schor en dankbaar praten we nog wat na om vervolgens tevreden huiswaarts te keren. (Talitha Martijn)

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!