Photos by : © '13 E. Straver / T. Martijn

Iron Maiden, Voodoo Six - Ziggo Dome, Amsterdam – 25/06/2013
25 juni was het eindelijke zover, voor het eerst sinds de opening in 2012 zou er een onvervalste heavy metal band de Amsterdamse Ziggo Dome aandoen. In dit geval niet de minste, want Iron Maiden kan nog steeds rekenen op een zeer grote schare fans en zo was de show al weken voor aanvang dan ook compleet uitverkocht. Niet voor niets natuurlijk want de band had immers al aangekondigd dat zij terug zouden keren naar een van de meest succesvolle periodes van de band. Zo zou de tour in het teken van de ‘Maiden England World Tour’ staan. Voor ‘Maiden England’ laat de band de podiumshow van de ‘Seventh Son Tour’ uit 1988 herleven en speelt ze veel songs van die legendarische tournee en de uit 1989 stammende live video ‘Maiden England’ die onlangs op DVD is verschenen en waaraan deze tour zijn naam ontleent.

Het is een mooie dag als we richting Amsterdam afreizen en als we eenmaal het plein voor de Ziggo Dome bereiken valt het op hoeveel fans zich voor de zaal en op de terrassen rondom de zaal hebben verzameld. Wat verder opvalt is dat meer dan de helft van de fans zich in een Iron Maiden shirt gehuld heeft. Wie nog geen shirt van de band in zijn bezit heeft kan vervolgens terecht bij de enorme merchandise stand, waar volgens mij wel meer dan twintig verschillende shirts van de band worden verkocht.

Voordat we de legendarische band aan het werk kunnen zien is het eerst de beurt aan de Britse rockers van Voodoo Six. De band bracht eind april hun derde album, getiteld ‘Songs To Invade Countries’ uit. Natuurlijk staat de setlist van vanavond in het teken van het meest recente album. Zo trapt de band af met twee nieuwe nummers in de vorm van “Falling Knives” en “Sink or Swim”. Wat we verder voorgeschoteld krijgen is een degelijk show, voorzien van stevige rocksong zoals “Doing Me Wrong”, “Feed My Soul” en het afsluitende “Long Way From Home”. Al met al weet de band te overtuigen, al is het podium van de Ziggo Dome een paar maten te groot voor de band.

Na een ombouwpauze van zo’n drie kwartier galmt rond de klok van kwart voor negen UFO’s “Doctor Doctor” door de zaal en weten de fans genoeg. De zaallichten doven en vervolgens gaat er een luid gejuich door de zaal. Na nog een kort intro gaat vervolgens het nodige vuurwerk de lucht in en bestormt de band onder aanvoering van zanger Dickinson het podium. De avond kan dan al niet meer stuk als Iron Maiden aftrapt met “Moonchild”, gevolgd door klassiekers als “Can I Play with Madness”, “The Prisoner” en”2 Minutes to Midnight”. De band komt enthousiast over, zo rent de band constant over het enorme podium, wordt het publiek constant aangespoord door de energieke band. Het geluid laat tijdens de eerste songs nog wel wat te wensen over, maar gelukkig is dat na een nummer of drie wel grotendeel opgelost. Zoals al gezegd, de setlist van vandaag bestaat uit slechts klassiekers en zo krijgen we onder meer de nummers “Afraid to Shoot Strangers”, “The Trooper”, het luidkeels meezongen “The Number of the Beast” en “Phantom of the Opera” te horen. Tijdens “Run To The Hills” komt vervolgens de levensgrote mascotte Eddie het podium op om een duel aan te gaan met gitarist Janick Gers. De set wordt voorgezet met “Wasted Years” en het magistrale “Seventh Son of a Seventh Son” waarbij Eddie van achter het drumpodium omhoog komt. Na “The Clairvoyant” en “Fear of the Dark” volgt het volgende hoogtepunt van de avond als de band het lijflied “Iron Maiden” inzet en er opnieuw een metershoge, bewegende Eddie op het podium verschijnt, net zoals tijdens de toernee in 1988. Dan verdwijnt de band van het podium om na enkele minuten terug te komen voor nog een aantal songs. Zo schalt Winston Churchill’s befaamde toespraak uit 1940 door de zaal en komt de band nog eenmaal terug voor een aantal toegiften in de vorm van ”Aces High”, “The Evil That Men Do” en “Running Free” waarop de show er na een kleine twee uur alweer opzit.

Al met al wist Iron Maiden te overtuigen, waarbij een grootse lichtshow, veel vuurwerk, meters hoge vlammen en constant wisselende achtergronden voor het nodige visuele aspect zorgde. De band zit nog steeds vol energie en speelde vol overgave en ook de zangpartijen van Bruce Dickinson klonken niet verkeerd. Iron Maiden bewijst vanavond dan ook nog maar eens waarom zij toch een van de grootste heavy metal bands van dit moment zijn, klasse.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!