Photos by : © '13 E. Straver / T. Martijn

Crashdiet, Sister, Sleekstain, Fallen Mafia – Boerderij, Zoetermeer – 31/05/2013
In tegenstelling tot de bands die normaal in de Boerderij geprogrammeerd staan zoals progressieve en rock acts van formaat was het vandaag een avond met voornamelijk sleeze rock en rock ’n roll bands. Zo tourde het Zweedse Crashdiet met een aantal voorprogramma’s door Europa in het kader van de Savage Playground tour die vandaag Zoetermeer aanmeerde. Het Europese deel van deze tour ging overigens niet zonder slag of stoot, zo overleed manager Michael Sundén door een tragische val in een rockclub in Nottingham vlak voordat de tour van start zou gaan. De voortgang van de tour stond hierdoor op losse schroeven, maar besloten werd om toch door te gaan. Tijdens de tour waren er vervolgens ook de nodige problemen waarbij op een gegeven moment zanger Simon Cruz zichzelf goed heeft toegetakeld toen hij ’s nachts in beschonken toestand door een dak zakte. Al met al blijkt de band dan ook niet voor het geluk geboren, maar Crashdiet is niet zomaar klein te krijgen en staat hier vandaag gewoon op de planken van de Boerderij.

Echter voordat het zover is speelden er ook een aantal voorprogramma’s. Op de website van de zaal stonden slechts drie bands vermeld, maar eenmaal aangekomen in Zoetermeer blijkt dat er nog een vierde band aan de bill is toegevoegd. Hierover was enkele uren voor openingstijd nog niks bekend op de website van de Boerderij waardoor we een groot deel van de set van Fallen Maria missen en we slechts een tweetal nummers meekrijgen. De band werd aangevoerd door een zangeres maar wist mij in de korte tijd niet te overtuigen. Ook de rest van de band stond wat onwennig op het podium en klonk het geheel niet echt strak. Neem daarbij dat ook het publiek het laat afweten waardoor we gerust kunnen spreken van een gemiste kans.

Na een korte ombouwpauze is het vervolgens de beurt aan het Franse Sleekstain. De band bracht onlangs het debuut album ‘Hard’ uit waarop de band een mix van rock ’n roll en sleeze rock laat horen. Natuurlijk ligt de nadruk van het optreden van deze heren op het debuutalbum waarin een tijdbestek van een klein half uur een groot aantal nummers voorbijkomen. Wat we horen is een mix van jaren tachtig rock van en moderne metal waardoor er een catchy geheel ontstaat. De band weet vandaag in ieder geval te overtuigen en een degelijk optreden neer te zetten al had er wel wat meer publiek mogen zijn om de band te supporten.

Inmiddels is het gelukkig al wat drukker in de zaal als Sister het podium betreed. Deze Zweden weten op een zeer geraffineerde manier punk, glam, rock en metal te combineren waarbij de overeenkomsten met bands als Wednesday 13 en Murderdolls duidelijk aanwezig zijn. Het debuutalbum, getiteld ‘Hated’ van de band stamt uit 2011, maar omdat de band nog geen nieuw materiaal uit heeft stond het optreden van de show van vandaag in het teken van deze release. Zo werd er afgetrapt met “Body Blow”, gevolgd door het titelnummer van het album. Verder kregen we onder meer de nummers “Werevolves On The Backstreet”, “Would You Love a Creature”, “The Unlucky Minority” en het afsluitende” Slay Yourself On Me” te horen. Al met al weet de band met een prima show neer te zetten en met het nodige enthousiasme de aandacht van het publiek goed vast te houden. Sister was dan ook een van de verrassingen van de avond en inmiddels is er al bekend dat de band in november het voorprogramma van Wednesday 13 zal verzorgen. Wij zijn dan in eider geval weer aanwezig.

Rond de klok van tien is het eindelijk de beurt aan Crashdiet om het publiek te vermaken, het is dan ook niet verwonderlijk dat de zaal inmiddels redelijk volstaat. De band gaat van start met het openingsnummer van het in januari uitgekomen album ‘The Savage Playground’ in de vorm van “Change the World”. Wat we vervolgens voorgeschoteld zijn een aantal nummers van het nieuwe album zoals “Circus”, “California” en “Garden of Babylon” aangevuld met een aantal ouder songs. De band lijkt vandaag in goeden doen, het enthousiasme straalt er dan ook vanaf en zanger Simon Cruz spreekt het publiek meerdere keren toe. Na een klein uurtje lijkt het opreden er dan op te zitten, maar niets is minder waar als de band terugkomt voor een toegift van ruim een half uur waarin we nummers als “Breakin' the Chainz”, “Liquid Jesus”, “Queen Obscene“, het uit 2005 stammende “Riot in Everyone” dat luid wordt meegezongen en “Generation Wild” te horen krijgen. Vervolgens verdwijnt de band nog eenmaal van het podium om even later nog eenmaal terug te komen voor “Cocaine Cowboys” waarna het optreden er helaas alweer opzit. Crachdiet wist hier vandaag te overtuigen ondanks dat de zaal tegen het einde van de show wat leeg raakte. Verder was de show prima verzorgd en het geluid in orde dus wat ons betreft een zeer geslaagde avond.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!