Photos by : © '13 E. Straver / T. Martijn

Avenged Sevenfold, Five Finger Death Punch, Avatar - Ziggo Dome, Amsterdam – 19/11/2013
November is de maand van de grote metalbands die de Amsterdamse Ziggo Dome aandoen. Zo staan naast het Amerikaanse Avenged Sevenfold de komende weken ook bands als Volbeat, Queens Of The Stone Age en Black Sabbath geboekt in de grootste concertzaal van ons land. Wat betreft de show van vandaag, de ster van de Amerikanen is rijzende. Het is dan ook niet voor niets de grootste show die de band ooit in ons land gaf en zo is Avenged Sevenfold reeds geboekt voor 2014 als headliner van enkele grote festivals zoals het Engelse Download Festival. Ondanks dat het vandaag niet uitverkocht was wisten een groot aantal fans de weg richting Amsterdam te vinden. Echter voordat A7X het podium zou betreden werd het publiek vermaakt door een tweetal voorprogramma in de vorm van Avatar en Five Finger Death Punch.

Zo trappen de Zweden van Avatar af met “Torn Apart”, gevolgd door onder meer “Let It Burn” en “Ready For The Ride”. Wat we vervolgens voorgezet krijgen is een vermakelijke show, waarbij zanger Johannes Eckerström het middelpunt van het optreden is. De moderne metal die de band ons brengt is overigens goed verteerbaar. Zo krijgen we verder songs te horen als “Vultures Fly” en het rustige, melodieuze “Smells Like A Freakshow“ waarmee de band hun korte set beëindigt.

Nadat het Amerikaanse Five Finger Death Punch hun show eerder dit jaar enkele dagen voor het Fortarock festival annuleerde was de band vandaag alsnog te zien in Nederland. Het was dan ook niet verwonderlijk dat een groot deel van het publiek speciaal voor deze band naar Amsterdam was afgereisd. Five Finger Death Punch is in eigen land inmiddels behoorlijk populair en met de release van het dubbel album ‘The Wrong Side of Heaven and the Righteous Side of Hell’, waarvan deel twee onlangs is verschenen doet de band ook in ons land goede zaken. Als de band het podium betreedt en van start gaat met “Under And Over It” afkomstig van het uit 2011 stammende ‘American Capitalist’ gaat er een luid gejuich door de zaal. De band gaat vervolgens verder met enkele oudjes in de vorm van “Burn It Down” en “Hard To See”. Natuurlijk krijgen we ook enkele nieuwe nummers te horen zoals “Lift Me Up” en “Burn MF”. Naast de eigen nummers worden we ook nog vermaakt met de Bad Company cover “Bad Company” dat luidkeels wordt meegezongen door het aanwezige publiek. Wat betreft de show, deze is over de top waarbij de overenthousiaste band het publiek constant weet te bespelen, dit tot groot genoegen van de fans. Wat betreft de rest van de setlist van vandaag, deze bevatte voor een groot deel oudere songs zoals het afsluitende “The Bleeding” afkomstig van het uit 2007 stammende debuut. Opvallend detail is echter dat de songs van Volume 2 volledig worden overgeslagen, maar dat zal de band ongetwijfeld goed maken tijdens de aankomende headline shows in 2014.Want nog geen 24 uur na het optreden werd bekend gemaakt dat de band op 24 maart het Tilburgse 013 zal aandoen.

Na een korte ombouwpauze is het rond de klok van even voor half tien tijd voor de headliner Avenged Sevenfold. Zo trapt de band onder luid gejuich van het publiek af met “Shepherd Of Fire”. Wat we vervolgens voorgezet krijgen is een groots opgezette show met veel pyro, vuurwerk en een krachtige lichtshow. Zo bestaat het eerste deel van de setlist onder meer uit songs als “Critical Acclaim” en publieksfavoriet “Welcome To The Family” waarbij frontman M. Shadows het publiek uitbundig bedankt voor hun komst naar Amsterdam. Ook “Hail To The King”, afkomstig van het eerder dit jaar verschenen gelijknamige album wordt niet vergeten. De rest van de setlist beslaat een groot deel van de inmiddels vijftien jarige carrière van de band waarbij nummers als “Buried Alive”, “Nightmare” en “Afterlife” luidkeels worden meegezongen door de vele fans. “Fiction” wordt vervolgens opgedragen aan de enkele jaren geleden overleden drummer James Sullivan waarbij vele telefoons en aanstekers de lucht ingaan die de Ziggo Dome geheel verlichten. Het tweede deel van de set bestaat voornamelijk uit ouder materiaal, waarbij we nummers als “This Means War” en “Requiem” voorbij hebben horen komen. Tussendoor wordt de jarige bassist Johnny Christ nog even in het zonnetje gezet. Echter na het afsluitende “Bat Country” verlaat de band het podium. De heren keren al snel weer terug voor enkele toegiften in de vorm van de nummers “Chapter Four” en Unholy Confessions”. Al met wisten de heren van Avenged Sevenfold te overtuigen en bewijst de band klaar te zijn voor een groter publiek, al was de Ziggo Dome voor de heren toch eigenlijk net een maatje te groot. Natuurlijk valt er over de muziek van de band ook wel wat te zeggen, zo zijn de songs veelvuldig opgebouwd uit riffs van bands als Metallica, AC/DC, Guns N' Roses en een toefje Iron Maiden maar dat neemt niet weg dat de band een pakkende, enthousiaste show weet neer te zetten waarbij de band hun nummers strak ten gehore brengt en waarbij zanger M. Shadows ook nog eens goed bij stem is.

Na de drie bands op het grote podium volgt er nog een aftershow in Club Ziggo welke verzorgd werd door My Propane. We hebben deze band echter moeten missen omdat we de trein moesten halen. Al met al was het een erg geslaagde avond, waarbij zowel de band als ook het publiek erg naar hun zin had. Het enigen minpunt van de avond was echter de grote drukte na afloop van het optreden door de interlandwedstrijd van Nederland die in de Arena gespeeld werd. De terugreis van normaal gesproken een minuut of veertig duurde hierdoor bijna meer dan twee uur.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!