Photos by : © '12 E. Straver / T. Martijn

W.A.S.P. , Alpha Tiger, Dark At Dawn - 013, Tilburg – 02/11/2012

Om te vieren dat W.A.S.P. dertig jaar bestaat toert de band momenteel door Europa en werd op 2 november ook het Tilburgse 013 aangedaan. W.A.S.P. werd in 1982 opgericht door Blackie Lawless. Het gelijknamige debuut van de band stamt uit 1984, waarbij de band gekenmerkt wordt door het seksueel expliciete karakter in de teksten van de songs. Zo wordt de single van het nummer "Animal (Fuck Like A Beast)” verbannen uit de platenwinkels. De reeks albums die volgen, ‘The Last Command’ (1985), ‘Inside The Electric Circus’ (1986) en ‘The Headless Children’ (1989) zijn vervolgens stuk voor stuk succesalbums. Inmiddels heeft de band zo’n vijftien albums op zijn naam staan. De heren van W.A.S.P. krijgen deze avond ondersteuning van de Oosterburen met het heavy metal geweld van Alpha Tiger en Dark At Dawn.

Zo trapt klokslag acht uur het Duitse Dark At Dawn af voor een half uurtje metal, de zaal is dan echter nog grotendeels leeg. De band weet dan ook niet echt te imponeren en het song materiaal is tevens niet overweldigend. Zo zijn de songs voorzien van heavy power metal invloeden, en bestaan de zangpartijen uit een soort van grunt. Echt warm loopt het publiek niet voor de kunsten van de band. Het grootse deel van het publiek lijkt dan ook opgelucht te zijn als het optreden er opzit en de band het podium verlaat.

Als het eveneens Duitse Alpha Tiger het podium inneemt is het al wat drukker in de zaal. De traditionele heavy metal die de band ons ten gehore brengt gaat er dan ook een stuk beter in bij het publiek. Zo worden we getrakteerd op songs als “Karma” en “Along the Rising Sun”, waarbij de band veelvuldig standaard poses aanneemt en waarbij het lijkt alsof de band zo uit de jaren tachtig is ontsnapt. Mede door het enthousiasme van de band kunnen de heren echter rekenen op een prima publieksrespons. Het optreden wordt afgesloten met de Queensr˙che cover “Queen Of The Reich”, waarmee het meteen duidelijk is waar de band hun inspiratie vandaan haalt.

Even na de klok van tien uur is het vervolgens de beurt aan W.A.S.P. Zoals reeds gemeld bestaat de band dertig jaar, en dat wordt groots gevierd, waarbij het achter op het podium drie grote projectie schermen zijn geplaatst waarop gedurende de gehele show videocollages en oude videoclips langs komen. Na een valse start, waarbij de zaallichten eerst uitgaan en dan weer aan gaat het optreden na een kort intro voorzien van luchtalarm en flarden van de grootste W.A.S.P.-hits van start met de nummers “On Your Knees“, “The Torture Never Stops” en The Who cover “The Real Me”. Al snel wordt duidelijk dat de band er vandaag zin in heeft en naar Tilburg is gekomen met een grootse show. Zo gaat het optreden verder met enkele klassiekers in de vorm van “LO.V.E. Machine” en “Wild Child”, dit tot groot genoegen van het publiek. Al snel blijkt dat we vanavond een show krijgen voorgeschoteld met vele hoogtepunten, waarbij de ene na de andere klassieker voorbijkomt zoals “The Headless Children” en de monsterhit “I Wanna Be Somebody“ die luidkeels wordt meegezongen door het publiek. We zijn dan zo’n kleine drie kwartier verder als de band aan het tweede deel van de show begint. Dit deel zal het, uit 1992 stammende album ‘The Crimson Idol’ in verkorte versie beslaan. Zo wordt het verhaal van Jonathan Aaron Steel met beeld en een zeer krachtig en emotioneel optreden neergezet. ‘The Crimson Idol’ is een van de betere albums van de band, echter qua muziek en tekst is het een wat eentonig album. Gedurende dit deel van de set verslapt de aandacht van het publiek dan ook wel wat. Als vervolgens tijdens het einde van het afsluitende “The Great Misconceptions of Me” zanger Blackie geëmotioneerd het podium verlaat blijft het publiek verbijsterd achter. Later zal blijken uit een update op de website van de band dat vlak voor het optreden, frontman Blackie Lawless een telefoontje kreeg met de melding dat zijn broer was overleden. Toch ging de show gewoon door. Dit getuigd dan wel van grote klasse als je gewoon het podium opstapt en het publiek geeft waar het voor is gekomen.

Na een korte pauze, waarbij ook de fameuze microfoonstandaard ‘Elvis’ op het podium wordt geplaatst gaat de show gewoon verder met een drum solo gevolgd door “Chainsaw Charlie (Murders in the New Morgue)” en de krachtige ballad “Heaven's Hung in Black”. Natuurlijk heeft de band het beste tot laatste bewaard, en zo wordt het optreden van W.A.S.P. afgesloten met het formidabele “Blind In Texas”, waarbij het publiek nog een maal massaal uit zijn dak gaat. Ondanks dat de frontman Blackie Lawless als een diva overkomt, zonder het publiek echt toe te spreken wist de band hier vandaag een prima prestatie neer te zetten en was het publiek in Tilburg getuige van een legendarische show. Verder koste het de band geen moeite om het publiek te overtuigen, en met een set van een net geen twee uur werd de speeltijd goed benut. Dat dit wel eens anders is weten we nog van de laatste show in Nederland, toen speelde de band amper een uur. We kunnen dan ook terugkijken op een zeer degelijke show, waarbij de heer Lawless heeft bewezen een zeer professionele artiest te zijn.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!