Photos by : © '12 E. Straver / T. Martijn

Grand Magus, Bullet, Steelwing, Vanderbuyst, Skullfist - 013, Tilburg - 15/01/2012

Het nieuwe jaar is nog maar net van start gegaan, en de eerste bands toeren alweer volop in het club circuit. Zo ook vandaag waar het Zweedse metalinstituut Grand Magus aan zal treden. Echter niet voordat er een viertal voorprogramma’s in de vorm van Bullet, Steelwing, Skullfist en het Nederlandse Vanderbuyst de revue zal passeren..

De band die als eerste het publiek wat mag opwarmen op deze koude januaridag is het uit Canada afkomstige Skullfist. De band bestaat pas sinds 2006,  maar is inmiddels een graag geziene gast in ons land, zo was de band afgelopen september nog te zien op het Rotterdamse Baroeg open air festival. In de vijfendertig minuten dat de band het podium onveilig maakt krijgen we natuurlijk veel materiaal te horen van het uit 2011 Stammende debuutalbum ‘Head Öf The Pack’. Zo worden we onder meer getrakteerd op het snelle “Like A Fox”, "Attack Attack" en het aan alle vrouwen opgedragen ”Get Fisted”. Ondanks dat de songs van Skullfist van clichés aan elkaar hangen weet het publiek de old school heavy metal wel te waarderen, en de band maakt er samen met het publiek dan ook een mooi feestje van.

De volgende band op de bill is het uit Zweden afkomstige Steelwing. Deze band bestaat pas zo’n vier jaar maar bracht inmiddels al een EP en twee volwaardige cd’s uit waarvan het eerder dit jaar verschenen ‘Zone of Alienation’. Tevens toerde de band al een aantal keer door Europa in het voorprogramma van acts zoals Blind Guardian, Sabaton en Accept. Het is wel duidelijk dat retrometal in de lift zit, de bands die oude tijden doen herleven schieten uit de grond en Steelwing doet daarbij ook een flinke duit in het zakje. De traditionele heavy metal die de band ons brengt gaat er dan ook vandaag goed in bij het publiek. Zo worden we onder meer vermaakt met nummers als ”Full Speed Ahead”, “The Illusion” en het afsluitende “Roadkill (...Or Be Killed)”.

Hierna is het de beurt aan Nederlands trots Vanderbuyst. De band behoeft verder geen introductie meer, zo bracht de band onlangs het tweede album ‘In Dutch’ uit en toerde de band onder meer in het voorprogramma van Saxon door Europa en werden in 2011 diversen grote festivals aangedaan. De sound van Vanderbuys is geïnspireerd door jaren tachtig hardrock waarbij invloeden van bands als UFO, Thin Lizzy, Van Halen en Deep Purple niet geschuwd worden. Na een ombouw pauze van nog geen tien minuten knalt de band erin met “Black & Blue”, gevolgd door onder meer “KGB”, “December” en het aanstekelijke “Tiger”.  Natuurlijk wordt ook de Thin Lizzy klassieker “Don't Believe A Word” niet vergeten. Het aanwezige publiek smult ervan en na een kleine veertig minuten is het optreden alweer aan zijn einde gekomen.Al met al wist Vanderbuyst een prima optreden neer te zetten, ondanks dat de band minder fit oogde dan normaal. Maar wat wil je, drie optredens binnen 24 uur afwerken is niet iets wat veel andere bands voor elkaar krijgen.

Als vierde band van de avond was het de beurt aan het Zweedse Bullet. Ik zag de band al enkele keren op het Duitse Rockhard festival aan het werk. De band weet er met  hun simpele, maar aanstekelijke rock ’n roll eigenlijk altijd wel een feestje van te maken. Zo ook vandaag, als de band van start gaat met “Highway Pirates”, het titelnummer van het in 2011 verschenen gelijknamige album.   Dat de band veel bij acts als AC/DC en Accept heeft afgekeken kan niemand ontkennen. Natuurlijk worden de nummers van het meest recente album met veel enthousiasme gebracht, de band weet dan ook mede door hun podium presentatie een groot deel van het publiek voor zich te winnen. Zo kregen we onder meer de nummers  “Back On The Road”, “Turn It Up Loud”, “Roadking” en “Bang Your Head” te horen. De band zet zijn beste poses voor, en staat zichtbaar te genieten. Het lijkt er overigens op alsof de tijd een jaar of 25 is teruggezet. De originaliteitprijs verdient de band dan ook niet maar ondanks dit alles wist de band een overtuigende en degelijke show neer te zetten. Na een kleine veertig minuten zet de band het nummer “Bite the Bullet” in waarna het optreden er alweer opzit voor de band en waarna wij ons kunnen opmaken voor de laatste band van vandaag.

Als laatste van vandaag treed het Zweedse Grand Magus aan. De band werd in 1996 opgericht door voormalig Cardinal Fang zanger Janne Christoffersson en bassist Fox. Het debuut van de band verscheen in 2001 uit via Rise Above Records, waar de band in totaal vier albums bij uitbracht. Het uit 2010 stammende ‘Hammer Of The North’ is het meest recente album van de band waarbij het geluid in het NWOBHM straatje ligt, gemixt met wat doom, stoner en klassieke hardrock invloeden. Grand Magus gaat er met opener “Kingslayer” flink tegenaan, ondanks dat het inmiddels wel wat rustiger is in de kleine zaal van 013. De heren spelen echter vol overgave en weten mij met hun gepassioneerde spel te verbazen. De set bestaat natuurlijk uit een aantal songs van ‘Hammer Of The North’ zoals een spetterende uitvoering van “I, The Jury” en “Ravens Guide Our Way” maar ook het titelnummer wordt niet vergeten. De toegift van de set bestaat vervolgens uit “Ulvaskall (Vargr)” en “Iron Will”, waarbij diversen bandleden van Bullet en Steelwing op het podium verschijnen om de band bij te staan. Al met al wist Grand Magus een overtuigende set neer te zetten. Zij maakten veruit de origineelste muziek van alle bands die deze avond speelden. Het had voor de band echter best wat drukker mogen zijn want net iets meer dan een halve zaal is toch echt te weinig voor deze uitstekende band.

Na een vijftal band kunnen we terugkijken op een geslaagde avond, alle bands wisten een prima show neer te zetten en ook het publiek ging lekker uit zijn dak. Natuurlijk valt er over de originaliteit van een deel van de bands wel wat van te zeggen, maar het enthousiasme van de bands maakt veel goed. Wat mij betreft worden dis soort avonden dan ook vaker georganiseerd.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!