Photos by : © '12 Paul Barendregt

Europe, StoneRider – 013, Tilburg – 19/11/2012

Soms word ik er wel een beetje moe van. Je vertelt tegen iemand dat je naar Europe gaat en vervolgens komt daarop ongevraagd de reactie: ”Is dat niet dat bandje van The Final Countdown?”Alsof je soort van moet verantwoorden voor het feit dat je daarnaar luistert. Aan de andere kant is dat wel één van de redenen waarom deze band over de gehele wereld bekendheid geniet én een succesvolle doorstart kon maken in 2004. Inmiddels zijn we een aantal albums verder. ‘Bag Of Bones’ is hun meest recente. Een album met een meer back to the roots seventies sound. In het kader hiervan doet de band Nederland ook weer aan. Na acht jaar staan ze weer in 013. De foto’s zijn van de hand van Paul Barendregt. Waarvoor dank.

Alvorens het zover is, is het de eer aan StoneRider. Een band die goed past als opener op deze Bag Of Bones tour. De muziek van van deze driemansformatie leunt tegen Zeppelin en Black Crowes aan: oftewel retro. Zo ook het uiterlijk van de heren. “Show Me The Light, Red Moon (aan Hendrix referend)” en “Say I Won’t” mét cowbell! De band benut het aan hen toebedeelde half uurtje door vooral te spelen en zo min mogelijk te praten.  Aan de reacties in het publiek te zien kunnen de heren uit Atlanta met een tevreden gevoel het podium verlaten.  Hun naam geniet weer wat meer bekendheid.

Het duurt behoorlijk lang voordat de hoofdact het podium opkomt.  Wanneer de lichten doven en het intro gestart wordt is iedereen het wachten gelijk vergeten.  De over ons heen gespreide setlist bestaat uit behoorlijk wat nummers van het nieuwe album ‘Bag of Bones’.  De eerste drie volgen de volgorde van het album.  De meer naar de roots teruggrijpende songs vinden gretig aftrek. Het is echter wel een ander soort Europe waar een deel van het publiek voor is gekomen. Dat andere deel in het publiek wordt echter ook niet vergeten en zo krijgen we een best of both worlds setlist met ruimte voor nieuw en oud werk. Een verrassing is dat zanger Joey tempest, zij het goed geluimd, minder goed bij stem is. Zijn grapjes door in het Nederlands te praten:”Niet fokken met Brabant!” worden goed ontvangen en compenseren zijn matige zangprestatie deels. Ook een “Radar Love” en “No Woman No Cry” zijn leuk als grapje, maar hadden misschien beter achterwege kunnen worden gelaten. Ook gitarist John Norum is vandaag wat slapjes in zijn  spel. Natuurlijk tovert hij de ene naar de andere snelle lick uit zijn gitaar maar het vuur lijkt wel wat minder aanwezig. De automatische piloot staat vanavond aan, zo lijkt het. ’Positieve ‘verrassing’ van de avond (ware het niet dat internetspoilers aan de orde van de dag zijn)  is de akoestische set waarin de bandleden plaatsnemen op krukken en in een bar-setting nummers vertolken: “Drink And A Smile” en “Open Your Heart”. De door John Norum gezongen Fleetwood Mac cover “The World Keep On Turning” wordt overgeslagen en is misschien wel de grootste verrassing van deze avond daar hij die elke andere avond op deze tour wel heeft gespeeld. Dankzij internet weten we ook dat dit niet het enige is dat overgeslagen wordt deze avond.  De titeltrack kan gezien worden als één van de sterkste songs van het nieuwe album en vindt bij een volgende tour hopelijk ook een plek op de setlist. Er worden vanavond immers ook geen nummers gespeeld van het eerste album en de eerste twee albums vanaf de reünie. Na 13 nummers verdwijnt de band al van het podium! Om vervolgens al aan de toegiften te beginnen en dus te eindigen na 15 nummers met “The Final Countdown”.

Een beetje teleurgesteld in deze avond beluister ik om mij heen dat ik mijn gevoel met vele mag delen. Terugdenkend aan de vorige keer dat Europe in 013 stond zijn ze vanavond maar een schim van wat ze toen waren. Andere geluiden om mij heen ( vooral mensen die de band voor het eerst of na zeer lange tijd weer eens zien) laten het tegengestelde horen. Zo zie je maar weer: voor iedereen is een ervaring anders.

Voor meer foto's van Paul Baredrecht zie zijn website!