Photos by : © '12 E. Straver / T. Martijn

Doro, Seven – 013, Tilburg – 17/11/2012

Afgelopen 17 november was de Duitse metalband Doro te gast in het Tilburgse 013, de band die onder leiding staat van metal-queen Doro Pesch. In de jaren tachtig maakte Doro deel uit van de heavy-metalband Warlock. Na vele line-up veranderingen, bleef Doro in 1985 als enig bandlid over waarna het startsein werd gegeven voor een glansrijke solocarrière. Na haar debuutalbum ‘Force Majeure’ volgde ook sterke albums als ‘Calling The Wild’, ‘Doro’, ‘True At Heart’ tot aan het, in 2009 verschenen, ‘Fear No Evil’. Onlangs verscheen het nieuwe album ‘Raise Your Fist’. Doro zit inmiddels dan ook alweer zo’n dertig jaar in het vak. Nu zijn we zo’n 11 studioalbums, meerdere compilatiealbums en een twintigtal singles verder. Op papier belooft het voor de fans van de band dan ook een mooie avond te worden.

Voordat het zover is mag de uit Tsjechische afkomstige powermetalband Seven het publiek opwarmen. De band is echter nagenoeg onbekend bij het publiek, die voornamelijk lijkt te zijn gekomen voor de hoofdact uiteraard. Tussen de songs door wordt er dan ook slechts sporadisch of uit respect voor de band geapplaudisseerd. De band heeft echter al zo’n zes albums op zak, waarvan het vorig jaar verschenen ‘Freedom Call’ het laatste wapenfeit van de band was. Dat de band het in thuisland Tsjechië goed doet kan echter niets veranderen aan het matige optreden, en als de band dan ook nog eens een (te lange) gitaarsolo inlast zakt het optreden verder in. Al met al wist Seven mij niet te overtuigen, en volgens mij dacht ook een groot deel van het publiek er zo over.

Na een vrij lange ombouw pauze is het pas even voor tien uur als de zaallichten voor de tweede keer doven, waarop Doro en band op het podium verschijnen. Ondanks dat de band in ons land nooit heel erg populair is geweest hebben toch zo’n zes a zeven honderd fans de weg richting Tilburg weten te vinden. Zo gaat de show van start met “Hellraiser”, welke gevolgd worden door een drietal Warlock-klassiekers in de vorm van “I Rule the Ruins”, “Burning the Witches” en “Fight for Rock”. Wat we vervolgens voorgezet krijgen is een enthousiaste show, waarbij zangeres Pesch veel contact heeft met het publiek mede omdat er vandaag geen barrières voor het podium zijn geplaatst. Met elf albums op zak, valt het echter niet mee om iedereen te plezieren en iedereen zijn favoriete songs te spelen. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn dan ook alle grootste hits van de band zoals “All We Are”, “Metal Racer” en “Earthshaker Rock” (inclusief drum-solo) en enkele nieuwe songs als “Raise Your Fist In The Air”, “Revenge” en de ballad “Engel”. Verder zijn het natuurlijk de Warlock klassiekers “True As Steel” en “Für Immer” waar het publiek voor komt, deze laatste wordt dan ook door een groot deel van het publiek uitbundig meegezongen. Mede door het enorme enthousiasme waarmee Doro haar publiek bespeelt maakt de Duitse blondine haar naam als enige echte koningin van de metal meer dan waar. Verder is het de Nederlandse gitarist Bas Maas (ex After Forever), die sinds een aantal jaar deel uitmaakt van de vaste band van Doro, die op een prima publiekrespons kan rekenen als de band wordt voorgesteld aan het publiek.

Het is inmiddels al over elf uur als de band het podium verlaat, om even later terug te komen voor enkele toegiften. Zo krijgen we de nummers “Beyond the Trees” en “Unholy Love” voorgeschoteld, echter omdat 013 een curfew hanteert van half 12 moet de band van de stagemanager enkele nummers schrappen van de setlist. Gelukkig speelt de band nog wel de Judas Priest cover ‘Breaking the Law’, dit tot groot genoegen van het aanwezige publiek. Helaas moesten we halverwege deze laatste song snel richting station om onze trein nog te halen. Later blijkt dat de band ook nog het nummer “Hero”, het nummer dat is opgedragen aan Ronnie James Dio, ten gehore bracht. Jammer genoeg moesten we de laatste tien minuten van de show missen, misschien als de pauze tussen de twee bands net wat korter was geweest had iedereen de complete show kunnen zien. Ondanks dat het aantal bezoekers wat tegen viel wist Doro vanavond te overtuigen. De show werd enthousiast gebracht, de lichtshow was dik in orde en ook het podium was fraai ingedeeld met trappen en diversen schedels! Al met al heeft het publiek met een show van zo’n twintig nummers waar voor hun geld gekregen, en dat is natuurlijk het belangrijkste dat telt.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!