Photos by : © '11 E. Straver / T. Martijn

Slayer, Megadeth, Diggeth – Klokgebouw, Eindhoven – 14/04/2011

Wederom geen ‘Big 4’ in Nederland in 2011. Fans van Slayer en Megadeth konden echter toch wel aan hun trekken komen middels de laatste show van de “European Carnage Tour” die in Nederland eindigde. Deze show vond plaats in het Eindhovense Klokgebouw, een voormalige Philips fabriekshal. In 2010 waren zowel Slayer als ook Megadeth live te zien geweest voor losse shows in het Tilburgse 013, vandaag was echter Eindhoven aan de beurt. Maar voordat het zover was het eerst het Nederlandse Diggeth aan zet om het publiek alvast wat op te warmen.

Door enige problemen vanuit organisatorische kant begon het optreden van Diggeth zo’n dertig minuten later dan gepland. Diggeth is een stevige rock/metal band uit Gelderland. In de kleine vijfendertig minuten dat Diggeth gegund is speelt de band voornamelijk nummers van hun in 2009 verschenen debuut ‘21st Century Nomad’. Dat de combinatie van Southern rock vermengd met harde metal niet de juiste combinatie is voor het publiek dat vanavond het Klokgebouw bevolkt, blijkt wel uit de gelaten reacties en het magere applaus tussen de nummers door. Dit neemt echter niet weg dat de band voor ondergetekende een prima show weet neer te zetten.

Na een kleine ombouw pauze gingen uiteindelijk de zaallichten uit en nam Megadeth onder aanvoering van frontman Dave Mustaine hun positie’s in op het podium. De band trapt af met de nummers “Trust”, “In My Darkest Hour” en “Hangar 18” waarbij de heer Mustaine gedurende de eerste twee nummers gebruik maakt van een zeer fraaie doubleneck gitaar. Werden we afgelopen jaar in Tilburg nog verrast met het hele ‘Rust In Peace’ album, vandaag brachten de Amerikanen een set met klassiekers uit het complete oeuvre van de band. Zo kregen we onder meer de nummers “Wake Up Dead”, “Poison Was the Cure”, “Sweating Bullets” en “She-Wolf” voorgeschoteld. Vervolgens gaat de band in een razend tempo verder met “Headcrusher”, afkomstig van het meest recente album ‘Endgame’ gevolgd door het Franstalige “A Tout Le Monde”. Inmiddels zitten we al ruim over de helft van de set, waarop de band de klassiekers “Symphony of Destruction” en “Peace Sells” ten gehore brengt die luidkeels door het publiek worden meegezongen. Hierop verlaat de band het podium, en iedereen verwacht dat de band nog terugkomt voor een toegift. Echter niets is minder waar en na enkele minuten gaan ineens de zaallichten aan en zit het optreden er alweer op. De fans van de band, waarvan er vandaag een groot aantal speciaal voor Megadeth naar Eindhoven zijn afgereisd snappen er niets van en roepen nog wel om de band. De band blijft echter weg, waarop de crew het podium in gereedheid brengt voor de headliner van de avond.

Slayer kampt de laatste jaren met enkele gezondheidsproblemen, zo werd frontman Tom Araya een jaar of twee geleden geopereerd aan een hernia, waardoor de band een aantal maanden niet op kon treden. Afgelopen jaar werd ook nog een eens het optreden in het Tilburgse 013 een uur voor de show afgezegd. Maar dat is nog niet alles, eerder dit jaar werd bekend dat bandlid van het eerste uur Jeff Hanneman gebeten was door een spin en niet met de band zou kunnen toeren. Gelukkig gingen de Europese shows door met als invaller niemand minder dan Gary Holt, gitarist van Exodus. Omdat deze echter ook zijn verplichtingen had naar zijn eigen band werden de laatste shows van de Europese tour door Cannibal Corpse gitarist Pat O’ Brien waargenomen. Na een klein half uur was het dan zover en gingen de zaallichten uit en betrad onder luid gejuich Slayer het podium. Vanaf de eerste tonen van “World Painted Blood” gaat het voorste deel van het publiek dan ook behoorlijk uit zijn dak. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er voor het podium een behoorlijk pit ontstaat. De set wordt in sneltreinvaart voorgezet met onder meer nummers als “War Ensemble”, ”Postmortem” en “Dead Skin Mask”. De setlist van vandaag bestaat verder uit klassiekers zoals “The Antichrist”, afkomstig van het uit 1983 stammende debuut ‘Show No Mercy’ maar ook nieuwere nummers zoals “Americon” en “Snuff” van het meest recente album van de band kwamen voorbij. Na een uurtje verlaat de band dan voor heel even het podium om terug te komen voor enkele toegiften in de vorm van de klassiekers “South of Heaven” en “Raining Blood”. Verder kregen de fans ook het van het debuutalbum afkomstige “Black Magic” te horen dat sinds lange tijd weer terug was in de setlist van de band. Natuurlijk kan Slayer hun fans niet achter laten zonder de ultieme kraker “Angel of Death” te spelen, dit keer inclusief de ijzingwekkende schreeuw van frontman Tom Araya. Natuurlijk was de podiumpresentatie van Slayer nooit echt hoogstaand, maar nu ook zanger/bassist Tom Araya niet meer mag headbangen komt de show nogal statisch over. Dit neemt echter niet weg dat de band zichtbaar met veel plezier op het podium stond vandaag in Eindhoven en dat de band in zeer goede doen was. Wat mij betreft was dit dan ook een van de betere shows die ik van de band in jaren gezien heb.

Al met wisten zowel Megadeth als ook Slayer behoorlijk te overtuigen deze laatste show van de “European Carnage Tour”. Het geluid van beide band was op zich best redelijk te noemen en ook de lichtshow was zeer degelijk waarbij er bij de show van Megadeth zelfs enkele volgspots gebruikt werden. Wat me echter vandaag wel stoorde waren de lange rijen voor de muntenkassa’s en het programma dat ruim een half uur te laat begon. Hierdoor werd de set van Megadeth met een minuut of tien ingekort en konden veel mensen Slayer niet volledig afkijken omdat zij de laatste trein anders niet zouden halen. Fans van de band hoeven echter niet te treuren want Slayer zal in juli twee exclusieve clubshows verzorgen. Zo zal de band op zondag 10 juli te zien zijn in de Amsterdamse Paradiso en twee dagen later op 12 juli in de Effenaar te Eindhoven.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!