Photos by : © '11 E. Straver / T. Martijn

Rush – Ahoy, Rotterdam – 27/05/2011

Op vrijdag 27 mei was het Canadese rocktrio Rush weer eens in ons land te zien. In het kader van de 'Time Machine Tour 2011' stond de band in een net niet uitverkochte Ahoy hal te Rotterdam. Wie eerdere shows van de band gezien heeft, weet er geen voorprogramma is en dat de heren met gemak een show neerzetten van zo’n twee en een half a drie uur. Dat zou vanavond dus niet veel anders zijn. Het debuutalbum van Rush stamt uit 1974. De grote internationale doorbraak kwam echter met het album '2112' uit 1976. Het was het eerste album in een lange reeks van gouden en platina exemplaren, met 'Moving Pictures' uit 1981 als absolute topper. Het is ook dát album, met songs als “Tom Sawyer”, “Limelight” en het Grammy genomineerde “YYZ” die de band gedurende hun “Time Machine Tour 2011” integraal ten gehore zal brengen.

Omdat ik de band zelf al twee keer eerder in Ahoy gezien had tijdens hun "30th Anniversary Tour" (2004) en de “Snakes & Arrows”' (2007) tournee, wist ik wat me te wachten stond. Na een humoristisch video intro, waarbij we drie mannen in een lunchroom zien optreden onder de noemer Rash. Verder zien we onder meer Alex Lifeson in de gedaante van manager / uitvinder die een tijdmachine te voorschijn haalt waarop de band in diversen stijlen het ‘Spirit Of Radio’ speelt. Zo krijgen we onder meer een polka en disco variant te verwerken, totdat er iemand op een knop drukt waarvan hij net zelf gezegd had om dit niet te doen. Hierop betreed de band vervolgens het podium en wordt er afgetrapt met “Spirit Of Radio”, dit tot groot genoegen van het publiek. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is greep uit de complete discografie van de band zoals “Stick it Out” van het album 'Counterparts' (1993), “Presto” van het gelijknamige album uit 1989. Maar ook krijgen we enkele nieuwere nummers te verwerken van het 2007 daterende ‘Snakes & Arrows’ album en een geheel nieuw nummer in de vorm van “BU2B”. De eerste set wordt vervolgens afgesloten met “Subdivisions”, afkomstig van het uit 1982 stammende ‘Signals’ album. Hierop geeft de band aan voor een kleine vijftien minuten het podium te verlaten omdat ze ook een dagje ouder worden.

Het tweede deel van de show wordt opnieuw voorafgegaan door een korte introductie film waarbij de tijdmachine naar 1981 verspringt. Hier zien we bassist Geddy Lee, gitarist Alex Lifeson en drummer Neil Peart een videoclip opnemen in diversen setting voor hun grootste hit “Tom Sawyer”. Zoals eerder gemeld zou de band vandaag het complete ‘Moving Pictures’ integraal ten gehore brengen en de band zet dan ook als snel opener “Tom Sawyer” in waarop het aanwezige publiek volledig uit zijn dak gaat. Na het laatste nummer van het album “Vital Signs” verrast de band ons opnieuw met een nieuw nummer dat de titel “Caravan” heeft meegekregen. De rest van de set bestaat dan nog uit klassiekers als “Closer To The Heart”, “2112” waarop de band na “Far Cry” het podium verlaat. De band keert echter na enkele ogenblikken terug voor een aantal toegiften in de vorm van “La Villa Strangiato” en “Working Man”waarbij het publiek nog eenmaal volledig uit zijn dak gaat. Hierop wordt de show vervolgens afgesloten met een korte video waarbij we twee fans zien die na het concert backstage mogen bij Rush, maar dan keren de meeste bezoekers al zeer tevreden huiswaarts.

Al met al kunnen we concluderen dat Rush hun fans ook vanavond weer zeer veel waar hun geld heeft gegeven. De band was dan ook in topvorm, de shows was enorm en ook het geluid was weer subliem. Rush bewijst dan ook met deze show de beste prog rock band van de wereld te zijn, en valt dan ook op geen enkel detail te verslaan. Ik vraag me dan ook af hoe de band deze show een volgende keer kan overtreffen. Ik ben er in ieder geval zeer zeker weer bij.

Setlist:

Intro (Video intro)

01. The Spirit of Radio