Photos by : © '11 E. Straver / T. Martijn

Rob Zombie – Paradiso, Amsterdam – 15/06/2011

De fans van de Amerikaanse band Rob Zombie hebben behoorlijk wat geduld op moeten brengen, want het heeft even geduurd voordat de band uiteindelijk naar Europa kwam. Frontman Rob Zombie richtte in 1986 de inmiddels uiteengevallen Amerikaanse metalband White Zombie op en begon in 1996 een solocarrière onder zijn eigen naam, Rob Zombie. Rob Zombie’s eerste solo-album ‘Hellbilly Deluxe’ verschijnt in 1998, gevold door ‘The Sinister Urge (2001) en ‘Educated Horses’ (2006). Mede door het drukke tourschema van de band en omdat Rob ook screenplays schrijft en regisert zoals films genaamd  ‘Halloween’, ‘The Devil’s Rejects’ en ‘House of 1000 Corpses’, duurt het tot 2010 voordat het vierde album ‘Hellbilly Deluxe 2’ verschijnt. De band van Rob Zombie bestaat tegenwoordig uit gitarist John 5 (ex-Marilyn Manson), bassist Piggy D (ex Wednesday13, The Evacuation Plan), drummer Ginger Fish en natuurlijk mulititalent Rob Zombie zelf die de vocalen voor zijn rekening neemt. Inmiddels heeft Rob Zombie meer dan vijftien miljoen albums verkocht en ook zijn films doen het erg goed. Door al deze activiteiten heeft de band Europa een beetje vergeten, ik weet dan ook niet wanneer de band voor het laatst in Nederland te zien was. Maar afgelopen woensdag 15 juni was het dan eindelijk zover en stond de band in een behoorlijk vol Paradiso.

Omdat er geen voorprogramma is trapt de band rond de klok van half negen af met “Jesus Frankenstein”, afkomstig van het meest recente ‘Hellbilly Deluxe 2’ album. Na een kleine ombouw gaat de band vervolgens verder met “Superbeast” en “Scum of the Earth”. Wat opvalt is dat het publiek nogal tam overkomt, maar als de band vervolgens “Living Dead Girl” inzet gaat de zaal volledig los en als daarop ook nog de White Zombie klassieker “More Human Than Human” voorbijkomt is het helemaal feest. De show gaat vervolgens verder met “Demonoid Phenomenon”. Voordat “Mars Needs Women” wordt ingezet wordt het publiek gevraagd om de band wat te ondersteunen door de titel van het nummer een aantal keer mee te schreeuwen. Als de band vervolgens het nummer inzet worden er een aantal ballen het publiek ingegooid die tijdens het gehele nummer door de zaal worden heen en weer geslagen. Tijdens het volgende “House Of 1000 Corpses” mag drummer Ginger Fish zijn kunsten vertonen waarop de band een drietal White Zombie songs ten gehore brengt in de vorm van “Electric Head Pt. 1 (The Agony)”, “Creature Of The Wheel” en “Super-Charger Heaven”, dit tot groot genoegen van het publiek. De sfeer zit er inmiddels goed in, waarop Rob Zombie verder gaat met “Demon Speeding”, “Never Gonna Stop (The Red, Red Kroovy)” en de White Zombie klassieker “Thunder Kiss '65” waarop tegen het einde van de song gitarist John 5 een spetterende gitaar solo ten gehore brengt. Hierop verlaat ook John 5 het podium, om enkele ogenblikken terug te komen voor de eerste toegift, te weten “Dragula” afkomstig van het uit 1998 stammende ‘Hellbilly Deluxe’ album. Hierop verlaat de band voor de tweede maal het podium, maar gelukkig duurt het niet lang voordat de band opnieuw op het podium verschijnt. Zo krijgen we nog de nummers “Pussy Liquor” en “Lords Of Salem”te verwerken en zit het optreden er na zo’n 75 minuten alweer op.

Al met al heeft Rob Zombie hier vandaag een prima optreden weten neer te zetten, ondanks de korte kant van het optreden. Het show element, de verkleedpartijen, de lichtshow en het decor maakte echter veel goed. Rob zombie kan dan ook het best worden gezien als de harde versie van Alice Cooper. Verder was de keuze van de setlist uitstekend, vooral de White Zombie songs werden erg gewaardeerd door het aanwezige publiek. Ook het geluid was prima, maar het was wel te merken dat het live geluid ondersteund werd met diversen samples. Nu is het maar afwachten of we weer zo lang moeten wachten voordat de band opnieuw naar Europa komt, wij kunnen alvast niet wachten om de band over een week op Graspop nogmaals aan het werk te zien.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!