Photos by : © '11 SideKick

Peter Pan Speedrock, The Exploited, Cheap Thrills – Patronaat, Haarlem – 07/01/2011

Op vrijdag 7 januari stond alweer de eerste show van 2011 op de agenda, en dat was dan ook niet meteen de minste want in het Haarlemse Patronaat stonden het Eindhovense Peter Pan Speedrock op de planken met in het voorprogramma de Engelse punkhelden van The Exploited.

Opener van vanavond is de meidenband Cheap Thrills, deze chicks zijn afkomstig uit regio Den Haag en Haarlem. De band is in mei 2005 opgericht en in haar korte bestaan heeft de band al aardig wat keren in het voorprogramma gestaan van diversen grotere psychobilly en rock’n roll acts als Peter Pan Speedrock en GEM. Als de band rond de klok van half negen het podium betreedt is het echter nog niet heel erg druk in de zaal. Het is dan ook niet zo heel verwonderlijk dat de brave rock, die de meiden spelen niet erg aanslaat bij het publiek. Gedurende de show loopt de zaal nog wel wat voller en word er tussen de nummers door sporadisch nog wat geklapt. Dit is echter meer voor de vorm want de band weet op het grote podium niet echt te overtuigen. Na een half uurtje zit het er dan alweer op voor deze meiden en kunnen wij ons opmaken voor de UK punkrockers van The Exploited.

In eerste instantie zouden The Shavers deze avond hebben gespeeld, maar wegens gezondheidsredenen hebben deze helaas moeten annuleren. Maar de vervanger is absoluut rock 'n' roll, want Peter Pan Speedrock heeft niemand minder dan Engelse punklegende The Exploited op sleeptouw genomen om het voorprogramma te verzorgen. The Exploited werd opgericht in 1980, maar is nog lang niet over de houdbaarheidsdatum heen en deze avond zullen ze dat ook eens duidelijk laten horen; Punk's Not Dead! Als de band het podium betreedt is de zaal inmiddels zo goed als gevuld. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat wanneer de band opener “Let's Start a War” inzet er binnen de kortst keren een grote pit voor het podium ontstaat. Naast de nodige klassiekers uit de beginperiode van de band zoals “UK ‘82”, “I Believe In Anarchy” en het van het uit 1981 debuutalbum afkomstige “Cop Cars“ speelde de band ook enkele nieuwere songs als “Chaos Is My Life”, “Never Sell Out”, beide afkomstig van het uit 2003 stammende album ‘Fuck the System’. Natuurlijk klinken de nummers niet zo fel meer als in de jaren tachtig en wordt er meer geschreeuwd dan gezongen. De neiging om constant met zijn microfoon tegen zijn hoofd te slaan is hem waarschijnlijk na al die jaren funest geworden, want zijn ogen schoten alle kanten op. Dat neemt echter niet weg dat frontman Wattie Buchan, getooid met een rode hanenkam zonder poespas en met zichtbaar plezier de nummers ten gehore brengt. Verder konden we nog genieten van nummers als “Dogs Of War”, “Dead Cities”, “Porno Slut” en “Was It Me, dit tot groot genoegen van het publiek. Het was dan ook niet zo verwonderlijk dat halverwege de show de zaal ramvol stond en dat de wachttijd bij de bar opgelopen was tot zo’n vijftien minuten. The Exploited wist uiteindelijk een amusant en aangenaam optreden neer te zetten.

De headliners van vanavond behoeven geen verdere introductie, Peter Pan Speedrock timmert inmiddels dan ook alweer zo’n kleine vijftien jaar aan de weg en deze mannen staan garant voor een ruig feestje. Natuurlijk kan ook Dikke Dennis niet ontbreken, die de band op zijn eigen geraffineerde manier aankondigt. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat als de band het podium opkomt de zaal bom vol staat en zelfs het balkon geopend is. De shows van Peter Pan zijn natuurlijk voor de meeste bezoekers een feest der herkenning, en zo wordt er zonder al te veel gelul de ene na de andere klassieker de zaal in geramd. Het publiek vindt het dan ook allemaal prima, waardoor het bier rijkelijk vloeit en er voor het podium een behoorlijk pit ontstaat. Het gespeelde materiaal bestaat verder natuurlijk uit een aantal nieuwere songs afkomstig van het eind 2010 verschenen album ‘We Want Blood’, maar de Eindhovenaren brengen ons ook veel oud werk zoals “Go Satan Go” en “Resurrection”. Helaas gaat mijn trein echter al vroeg terug naar huis, waardoor ik halverwege de show de zaal moet verlaten, maar niet voordat ik nog een stukje meepak van het door Dikke Dennis gezongen “Schoppenaas”, die het publiek nog eens flink opjut.

Al met al was deze avond in Haarlem dan ook weer zeer geslaagd, de vele liefhebbers van stevige rock, punk, rockabilly en metal hadden dan ook niets te klagen. Verder was het geluid en de lichtshow zeer redelijk te noemen. Het enige minpuntje van de avond was dan ook dat de bar de grote toestroom niet aankon waardoor we vaak erg lang op onze drankjes stonden te wachten.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!