Photos by : © '11 E. Straver / T. Martijn

DRI, Raw Power, Milkman – Baroeg, Rotterdam 04/03/2011

Eind 2010 keerde het crossover gezelschap D.R.I., ook wel bekend als Dirty Rotten Imbiciles na een aantal jaren van afwezigheid terug aan het front. De band was een van de smaakmakers tijdens de Persistence Tour afgelopen december. Helaas heb ik de band tijdens deze tour waarbij Eindhoven werd aangedaan moeten missen. Mijn vreugde was dan ook groot toen begin januari bekend werd dat de band opnieuw naar Europa zou afreizen voor een uitgebreide clubtour. Echter voordat de band het podium zou betreden was het eerst nog de beurt aan twee voorprogramma’s in de vorm van het Tilburgse Milkman en het uit Italië afkomstige Raw Power.

Rond de klok van half negen word de avond afgetrapt door het Tilburgse Milkman, en ondanks dat de zaal nog niet erg gevuld is gaat de band enthousiast van start. Het duurt echter niet lang voordat de zaal wat voller loopt, want de snelle hardcore punk die de band ons brengt kan menig bezoeker bekoren. Wat we vandaag voorgeschoteld krijgen is een gevarieerde set uit het vijftien jarige oeuvre van de band. Zo krijgen we onder meer de nummers “Four Letter Word” , “Saving Private Rambo”, de korte SOD cover “Kill Yourself” en “Golden Blues” voorgeschoteld. Verder bevat het repertoire van de band ook enkele Nederlandse talige nummers zoals “Boos” en “Ben Ik Te Punk”. Milkman weet vanavond een strakke show weg te geven die op een overtuigende manier aan elkaar wordt gepraat door zanger Meeri. De Tilburgers hadden er duidelijk zin in en ook het aanwezige publiek, in de redelijk gevulde zaal, kon de band wel waarderen want na ieder nummer werd er uitbundig geklapt. Verder bestond de setlist van deze avond uit nummers als “Preparing For Attack”, “Hot Shot”, “Martha Lives” en “Feal The Greatness”. Al met al zette Milkman vanavond een degelijke en overtuigend optreden neer.

Na een korte ombouw pauze is het de beurt aan de Italiaanse hardcore band Raw Power. Ondanks dat ik nog nooit van deze band had gehoord blijkt dat de band al sinds 1981 actief is. Raw Power is dan ook nooit echt doorgebroken bij het grote publiek. Ondanks dat speelt de band vol overgave en is enthousiasme. De band probeert dan ook het publiek op te zwepen met nummers als “You Are The Victim”, “My Boss” en “Joe’s The Best”. Raw Power weet uiteindelijk dan toch een aantal toeschouwers voor zich te winnen. De set van de Italianen bestaat verder onder meer uit “State Depression”, “You’re Fired” en het stevige “Trust Me”. De zaal, maar ook de bar is ondertussen flink volgelopen en aardig opgewarmd. Ls de heren verder gaan met “Stop Me If You Dare”, “Certain Kind Of Killer”, “Fuck Autority” en “Burning The Factory”. Al met al wist Raw Power een aardig optreden, niet meer en niet minder.

Rond de klok van tien uur verschijnen de heren van D.R.I. op het podium en de zaal staat inmiddels behoorlijk vol. De vele oudere bezoeker, in eveneens oude t-shirts en steeds korter wordende kapsels zijn de tekenen dat deze band al een behoorlijk tijd meedraait. Het debuut van D.R.I. stamt dan ook alweer uit 1993. Gelijk vanaf opener “Beneath the Wheel” gaat het massaal aanwezige publiek behoorlijk los, met als gevolg een dikke pit en vliegende mensen en of lichaamsdelen. De band is het nog niet verleerd en speelt de crossover thrash nog net zo enthousiast als vroeger. Het geluid is aardig hard en klinkt redelijk goed. De songs komen in rap tempo voorbij, zo krijgen we onder meer de nummers “Snap”, “I'd Rather Be Sleeping” en “Problem Addict” voorgeschoteld. Dan is het tijd voor een van de klassiekers in de vorm van “Acid Rain”. De band geniet van het te gekke publiek en zijn van plan een vette show weg te geven. Het enthousiasme straalt er dan ook vanaf. De drieëndertig songs tellende setlist liegt er dan ook niet om en de mannen gaan door met onder meer “The Application”, “How to Act” en “Commuter Man”. Ondanks de leeftijd van band en publiek, blijft iedereen onvermoeibaar zijn ding doen en de sfeer is dan ook fantastisch. Als de band verder gaat met “Thrashard” gevolgd door nummers als “I'm The Liar” en “Wages of Sin” zijn we nog steeds niet op de helft van de setlist! De temperatuur in de zaal is inmiddels aardig opgelopen en D.R.I heeft het naar zijn zin en verwend ons nog met “A Coffin” en “Against Me”. Denkende dat de show nu wel bijna afgelopen is, mooi niet. Het feest gaat gewoon door met songs als “Nursing Home Blues”, de klassieker “Suit and Tie Guy” en “Equal People”. Het is een show zoals die in de jaren 80 ook was, alleen zijn we allemaal wat ouder geworden. Als de band vervolgens “Yes Ma'am”, “The Explorer”, “Karma”, “Hooked” en “Violent Pacification” heeft gespeeld komt met het laatste nummer “Five Year Plan” deze nostalgische, maar vooral erg leuke avond tot een goed einde.

Al met al hebben wij enorm genoten van het enthousiasme en spelplezier van de band. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat D.R.I. in een kleinere knusse zaal als de Baroeg, goed tot zijn recht komt. Hopelijk duurt het dan ook niet te lang voordat de band weer naar ons land komt, wij zijn dan in ieder geval weer van de partij. (Talitha Martijn)

Setlist D.R.I.:
01. Beneath the Wheel
02. Snap