The Get Up Kids Simple Science

Hassle Records / Suburban

The Get Up Kids

Onlangs kreeg ik de nieuwe EP van de Amerikaanse band The Get Up Kids aangeleverd. Nu ben ik niet echt bekend met deze emocore band, maar na enig zoekwerk blijkt dat de band al halverwege de jaren negentig werd opgericht en dat de band tussen 2005 en 2008 tijdelijk uit elkaar was. De onderlinge geschillen zijn inmiddels bijgelegd en dit resulteerde afgelopen jaar in een uitgebreide Europese toernee. Het kon dan ook niet uitblijven en vanaf 17 mei ligt er dan ook een nieuwe EP in de schappen met daarop een viertal gloednieuwe songs.

Het album opent met “How You're Bound”, een vrij rustige song zonder al te veel afwisseling voorzien van overtuigende zangpartijen Matt Pryor die ondersteunt worden door typerende, vrijwel monotone keyboardpartijen van James Dewees. Het volgende “Keith Case” is opnieuw een degelijke song voorzien van sterk gitaar en drumwerk en ook de spetterende basspartijen van Rob Pope, die behoorlijk op de voorgrond staan zijn zeer sterk. Tevens bevat de song een prima groove en is wat steviger dan de rest van de songs op deze release. Met “Tommy Gentle” slaat de band vervolgens een wat andere weg in, de song is wat rustiger dan de voorgaande songs en de keyboard klanken van James Dewees staan dan wat meer op de voorgrond. Tijdens het afsluitende “Your Petty Pretty Things” dat ruim zes minuten duurt, weet de band vervolgens wat meer pop/rock invloeden toe te voegen waardoor de song opnieuw een wat andere kant opgaat dan de rest van tracks van deze EP.

Met deze EP maakt de band een degelijk comeback, voorzien van vier totaal verschillende tracks die stuk voor stuk wel iets hebben. Deze EP is overigens de eerste van een serie van drie die dit jaar zullen verschijnen. Verder is de productie prima, het geluid is helder en fris. Fans van de band weten dus genoeg en halen zo snel mogelijk deze release in huis.

01. How You're Bound
02. Keith Case
03. Tommy Gentle