Slipknot Psychosocial

Roadrunner Records

Website: Slipknot

Op 26 augustus zal het nieuwe, inmiddels vierde Slipknot album uitkomen, het album heeft de titel ‘All Hope Is Gone’ meegekregen en voorafgaand aan deze release heeft Roadrunner Records de single ‘Psychosocial’ uitgebracht. Het album werd geproduceerd door Dave Fortman in samenwerking met Slipknot en gemixt door Colin Richardson. Slipknot heeft geen verdere introductie meer nodig. De band brak door met het gelijknamige debuutalbum in 1999, inmiddels zijn we bij het vierde album van de band aanbeland. De laatste jaren werd veelvuldig gespeculeerd of de band nog wel zou bestaan, mede door de nevenprojecten van diverse bandleden was het onduidelijk of er ooit nog een opvolger van het in 2004 verschenen ‘Vol.3 The Subliminal Verses’ zou uitkomen, maar nu is het dan uiteindelijk toch zover.

Het eerste nummer dat we tegenkomen op deze single is de ingekorte versie van de album track “Psychosocial” dat overigens niet veel afwijkt van het origineel dat op ‘All Hope Is Gone’ zal verschijnen en tevens als derde track op deze cd staat. Voor de doorgewinterde fan van de band zal de song erg herkenbaar overkomen, maar na enige luisterbeurten moet ik toch toegeven dat deze song toegankelijker is dan het voorgaande werk van de band en is dan ook voorzien van moderne klanken, catchy refreinen en cleane zangpartijen. Het tweede nummer is dan een stuk steviger en ook de snleheid is flink opgevoerd, de song is voorzien van enkele felle, harde momenten, luister vooral eens naar het drumwerk. Verder kent de song dezelfde groovende songstructuur als het voorgaande nummer, echter om nu te stellen dat Slipknot hierbij een twee songs heeft opgenomen die geschikt zijn voor de Nederlandse radio gaat dan weer een beetje te ver.

De negen mans formatie heeft met deze twee songs gekozen voor een geluid dat tussen de voorgangers Vol.3 The Subliminal Verses’ en ‘Iowa’ in ligt en Slipknot bewijst dan ook met deze songs dat men gegroeid is als band. De videoclip van ‘Psychosocial’ is inmiddels meerdere malen te zien geweest op MTV, deze is tevens via de volgende link http://www.youtube.com/watch?v=1i_72iKvbtI te bekijken. De clip is geregisseerd door Paul Brown en werd opgenomen in de studio's van Sound Farm in Jamaica. Verder zal de band op 20 november weer live te zien in ons land, want dan staan ze samen met Machine Head en Children Of Bodom in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

01. Psychosocial (Edit)
02. All Hope Is Gone
03. Psychosocial (Album Version)