Porcupine Tree Nil Recurring

Peaceville / Suburban

Website: Porcupine Tree

Het in 2007 verschenen 'Fear Of A Blank Planet' was zonder twijfel één van de beste albums van Porcupine Tree tot nu toe, en volgens velen zelfs een van de beste albums van het jaar. Tijdens het componeren en opnemen van dat album zijn er echter wat tracks blijven liggen. Blijkbaar hadden deze tracks wel degelijk kwaliteit want in februari 2008 komt men via Peaceville Records alsnog met een minialbum waar vier van deze tracks opstaan. Toch nog een redelijke lengte want de tracks tellen gemiddeld ruim 7 minuten waardoor we toch bijna een half jaar aan muziek voorgeschoteld.

Titeltrack “Nil Recurring” opent nog rustig en sfeervol, al snel echter komt er een stevige riff in en krijgt het die typische duistere klank die we ook op Blank Planet hoorden. Dreigend, naargeestig bijna, en dan weer even gas terug nemend om op adem te komen met de kenmerkende kalmerende warme keyboardklanken. Vervolgens gaat het gas er weer op en gaat het er weer stevig aan toe met een haast vervreemdend ritme en een bijzonder boeiend gastoptreden van gitarist Robert Fripp (o.a. King Crimson). Vervolgens krijgen we “Normal”, wat om meerdere redenen daadwerkelijk op Blank Planet had kunnen staan: niet alleen komen er hele stukken melodie en diverse riffs in voor, er zitten ook hele stukken tekst in die we kennen van “Sentimentel”. Deze titel komt dan ook veelvuldig terug in een soort van refrein. Ik zeg een soort van refrein, want ook dit minialbum kenmerkt zich niet door eenvoudige songstructuren met coupletje, refreintje, coupletje enzovoorts. Ook deze “extra tracks” zijn een fijn stukje progmetal en Porcupine Tree op zijn best: heerlijke dromerige trage stukken worden afgewisseld met stevige riffs en dito drumsalvo’s.

“Cheating the Polygraph” begint weer met wat meer melodie en doet wat meer denken aan Steven Wilson’s side-project Blackfield. Verwacht echter nu ook weer niet al te lang rust want ook hier wordt je na de relatief rustige opbouw met wat meer ritmische stukken wakker geschud. Maar men gaat nergens écht heel erg buiten zinnen en zo houdt het nummer toch een beetje die haast dromerige sfeer vast. Afsluiter “What Happens Now?” blijft misschien nog wel het meest “binnen de lijntjes” en is wat meer ambient / psychedelisch dan progressief. Het is echter ook zeker geen zwak nummer en ook al kent het misschien wat minder agressieve uitbarstingen er zit wel heel veel melodie in en een aantal prachtige gitaarlijnen.

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom deze 4 tracks niet op Blank Planet  toegevoegd zijn: het is onmiskenbare Porcupine Tree kwaliteit en zowel muzikaal als qua sfeer hadden ze zeker niet misstaan. Wellicht dat de overgang naar nieuwe platenmaatschappij Peaceville én de werkdrift van frontman Steven Wilson hier iets mee te maken hebben. Hoe dan ook is het voor de vele fans van de band en zijn leider wederom een verplichte aanschaf geworden die naadloos op het voorgaande album aansluit. (Ben Holster)

01. Nil Recurring

02. Normal

03. Cheating the Polygraph